Dg, voor de vroege vogels die dit lezen deze ochtend. Mijn dame lekt rondom de plug/moer onderaan het motorblok. Ik heb in de zomer de olie vervangen en het filter. Allemaal netjes en gelukt. Nu ik de dame gestalt heb en ik even ging checken zie ik olie onderop liggen op de vloer. Al kijkend hangt er een druppel aan de moer. Er zit een (nieuwe) koperen ring tussen. Ik durf eigenlijk deze niet heel hard aan te draaien ivm het gietijzeren blok. Dadelijk draai ik er een scheur in met de ijzeren moer? Hoe hard mag ik hem aandraaien?
Hij zit vast,maar dus waarschijnlijk niet TE vast omdat er olie uit drupt. Niet veel,maar wel wat.
Graag jullie reactie.
PS: ik heb geen momentsleutel….doe het op gevoel, hij zit best vast overigens, maar wellicht nog 1 of 2 tikken? Wat is wijsheid?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Stalen plug in aluminium carter: 4,5 kg/m volgens WPHB.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de pakking van de deksel van de distributieketting lekt loopt de olie ook ongeveer langs die route naar beneden.
:smt210
Dank heren. Ik hoop niet het laatste vlietmans. Ik zal zo nog eens eronder kijken. Helaas heb ik geen momentsleutel bij de hand. Moet ff navraag doen.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En natuurlijk de juiste carterstopring gebruiken: een koperen ring, massief, en bij iedere verversing vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De kans op ontdekking van lekkage maak je groter door de omgeving van de plug, en onderzijde distributiedeksel, goed schoon te maken. Dan moet er, met draaiende motor, een eventuele lekkage door een vers oliespoor duidelijk zichtbaar worden.
Heren, ik heb de boel aangedraaid, schoongemaakt en de zaak van onderen bekeken met warme motor. De koperenring is vernieuwd met de olievervanging en oliefilterchange.
Ik zal een momentsleutel moeten regelen nog, maar vooralsnog lijkt ze droog te blijven. Heb wel nu een ander probleem. Lijkt een vochtprobleem. In die zin. Als ik de verwarming aan zet ( de motor) dan doet mijn richtingaanwijzer het niet. Ook gaat de rode lamp branden. Als ik langer rijd en vervolgens de motor van de verwarming uitzet dan doet de richtingaanwijzer het wel ?!
De rode lamp gaat dan uit. Lijkt op een draadbreuk,maar zal achter het dashboard moeten kruipen.
Mochten jullie nog tips hebben dan lees ik ze nog wel. Anders sluit ik deze topic.
Dank en een fijne dag. Opzich nog een mooie dag om een toertje te maken. Dat ga ik dan maar doen.
vive la France
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dat lijkt mij een overgangsweerstand probleem (gecorrodeerde stekkertjes of zekering)
Je clignoteur heeft een bepaalde miniumum spanning nodig om te werken. Wanneer je je verwarmingsventillator aanzet is dat een flinke extra verbruiker; die trekt wel een paar ampere. Wanneer je wat overgangsweerstand hebt in dat deel van de bedrading zakt de spanning die de clignoteur ziet. Je kunt dit makkelijk meten op je clignoteur door de meten wat de spanning doet bij ventillator aan en uit.
Soms is het rubber hulsje van de stekker (vrouwtje) gescheurd waardoor hij niet lekker klemt; dat kun je goedkoop oplossen door er een stukje isolatietape strak om te wikkelen.
Van welk jaar is je DS? Dan help ik even kijken welke stekkertjes het meest verdacht zijn.
Groeten,
Stef
Dag Stef, dank voor je reactie. Het is een dame uit 67. Ik zal de stekkers langslopen. Ik wilde nog de kmteller vernieuwen, dus alles maak ik los.
Als je wat weet of bedenkt, hoor t graag
Freek
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Op het schema dat ik heb (maar ik heb al geleerd dat dat helemaal niets hoeft te betekenen bij een DS!!) krijgt de clignoteur de spanning van zekering 1 en je blower van zekering 2, maar het kan zomaar zijn dat dat in de loop van 49 jaar eens een keertje anders is aangesloten door iemand op zoek naar een 12 volt punt. Heb ik zelf ook wel eens aan gezondigd
Meet maar eens op je clignoteur of de spanning niet in elkaar kukelt wanneer de blower wordt aangezet. Het makkelijkste kun je meten op je rode draad van de richtingaanwijzer zelf. Stekkertje er een klein beetje uittrekken zodat je genoeg van het mannetje ziet om erop te kunnen meter, andere draad aan goede massa (huis deurschakelaar binnenverlichting bijvoorbeeld) en meten met blower aan en uit en richtingaanwijzer aan en uit.
Succes!