Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
we weten allemaal dat een bezine het in een sprintje wel wint van een diesel.
maar hoe zit dat in z’n 5 op de snelweg.
dan hoor je (vooral de diesel rijders) dat ze enorm snel zijn door het hoge koppel, vooral de turbo diesels en de HDi’tjes
even paar voorbeelden:
XM V6.24 194 pk 267 Nm
XM 2.5 TD 131 pk 285Nm
Xsara VTS 2.0 16V 167 pk 193 Nm
Xsara VTS HDi 110 pk 250 Nm
bij beide veries zijn de bezine versies in de sprint natuurlijk veel sneller en hebben ook flink meer pk’s
maar beide diesels hebben meer koppel aan boord.
nu dus de vraag elke er in 5 sneller vandoor gaat (of in een andere versnelling.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
In z’n 5 maken de motoren niet al te veel toeren bij bv 120 km/h. De diesel zit dan in een optimalere koppelgebied en zal dus sneller zijn. De benzine moet hoger in de toeren zijn voor z’n snelheid.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
koppel zit onderin, PK’s zitten bovenin.
dus het koppel max is bv 3000 rpm, het max PK zit op 6300 rpm..
je koppel vertaald zich dus niet in MAX snelheid, maar in kracht in de lagere toeren.
PK’s zitten bovenin, en vertalen zich in snelheid…
snappie nu dat een diesel trager is dan een benzine, en dat die met 250 versus de 194 Nm wat beter weg kan in de lagere toeren, maar dat de 194 Nm mischien wel een hogere max snelheid kan hebben..
mvgr wupke:die ff meld dat je KOPPEL nooit met de PK’s moet verwarren..
veel koppel = laag toeren ijzersterk dus soepel dus weinig schakelen dus zuinig,,, PKs = als veel, verschrikkelijk hard en snel gaan, en een relatief laag koppel hebben..
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik snap wel de de bezine in top sneller kan zijn.
ik zag de HDi 110 zijn max koppel op 1750 rpm heeft.
is het dan zo dat je in zijn 4 laten we zeggen tussen de 40 en 50 km/h “er als een raket” vandoor gaat? omdat die dan waarschijnlijk profijt heeft van zijn max koppel?
arjan_verkade schreef:ik snap wel de de bezine in top sneller kan zijn.
ik zag de HDi 110 zijn max koppel op 1750 rpm heeft.
is het dan zo dat je in zijn 4 laten we zeggen tussen de 40 en 50 km/h “er als een raket” vandoor gaat? omdat die dan waarschijnlijk profijt heeft van zijn max koppel?
je maakt de vergissing dat koppel snel is,, dat is het niet,, PKs zijn snel,, dus hoge toeren snel schakelen, immers je PK bereik is klein.
hoe groter je koppel bereik hoe soepeler de motor,, dwz nagenoeg gelijke trekkracht en acceleratie door het hele Koppel bereik.
hoe groter dat koppel, hoe groter dat bereik, waardoor je dus vanaf 50 in zn 5 tot 160 max speed kan doorjassen in 1 versnelling, de acceleratie word pas sneller, rapper, als je in het PK bereik van de motor komt, daar houd het koppel doorgaans ook op.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik snap wat je bedoeld pk’s zijn snel
de motor op jou foto zal waarschijnlijk een hoop pk’s hebben
maar klopt het wel dat je met zo’n HDi in een hoge versnelling dan “sneller” jij zegt misschien soepeler weg ben als met een bezine versie?
Koppel en pk kan je niet los van elkaar zien,
vermogen is koppel * toerental
(P = m * omega, in de juiste eenheden wel te verstaan)
dus W = Nm * (rad/s)
1 tpm = 2 * pi /60 ( rad/s )
maar koppel kun je veranderen door de overbrenging te veranderen, dit gaat ten koste van het uitgangstoerental, vermogen kan je niet veranderen. Je moet dus altijd het toerental weten om iets met koppel te doen.
dus 300Nm bij 2000rpm (=209 rad/s) = 300 * 209 = 62.8kW (=~90pk)
en 200Nm bij 3000rpm = (=314rad/s) = 62.8kW !
of 225Nm bij 4000rpm (=418 rad/s) = 200 * 418 = 92.4kW (=~115pk)
en 150Nm bij 6000rpm = 94.2kW
beide motoren zullen versnellingsbakverhoudingen hebben om bij max vermogen hun topsnelheid te halen, hierdoor is het koppel aan de wielen bij beide gelijk, bij topsnelheid maar ook bij 100km/h
In de werkelijkheid vergelijken we vaak turbo Diesels met atmosferische benzine motoren, hierdoor is de vergelijking niet helemaal eerlijk.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
oew auwsch jasses eng ie grr, pataay, boehooee
ik snap der in ene geen zout meer van,,,
wupke, kan nie rekenen,, althans niet met dergelijkesommekus,,
in plain hollands mischien txt en uitleg?
want hier kom ik nie mee weg, al ben ik nog zo’n mechanische mupped, dat rekenen heb me altijd parten gespeeld,,,,,
mvgr van wupke:die graag txt en uitleg heef, maar dan zonder of met bescheiden sommekus.. ops:
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
arjan_verkade schreef:ik snap wat je bedoeld pk’s zijn snel
de motor op jou foto zal waarschijnlijk een hoop pk’s hebbenmaar klopt het wel dat je met zo’n HDi in een hoge versnelling dan “sneller” jij zegt misschien soepeler weg ben als met een bezine versie?
In autotests zie je vaak dat er acceleratieproeven worden gedaan tussen 60-80 km/h en bijvoorbeeld tussen 80-120 km/h. De tijden worden dan opgenomen in de 4e en 5e versnelling. Afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak willen de (turbo)diesels de benzine varianten vaak achter zich laten. Als ik kijk naar mijn Xantia, dan moet ik ervoor zorgen dat ik zeker 2400 t/m draai wil ik heel echt flink versnellen. Vanaf 1800 t/m doet ie het ook wel, maar met voelbaar meer moeite. Overigens blijft het een lekker gevoel hoor dat turboschopje in je rug.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
arjan_verkade schreef:ik snap wat je bedoeld pk’s zijn snel
de motor op jou foto zal waarschijnlijk een hoop pk’s hebbenmaar klopt het wel dat je met zo’n HDi in een hoge versnelling dan “sneller” jij zegt misschien soepeler weg ben als met een bezine versie?
blokje op de foto doet iets van 800 PK,,koppel weet ik helaas niet..
mvgr wupke:
Hier kun je koppel en vermgenskrommen bekijken van Citroen motoren.
@Eviltwin. Geweldige uitleg. Ik ben weer helemaal up2date (voor zover het nodig was)
mpostma schreef:
@Eviltwin. Geweldige uitleg. Ik ben weer helemaal up2date (voor zover het nodig was)
snuif snik slik,, postma wat is u toch groot, u weet alles, en is alles.. kent alles, en doet alles,, ALLAAAF…
uch.. leuk dat jij wel goed bent in wiskunde en algebra,,, met mij zijn er velen die het niet zijn, maar dat wist je waarschijnlijk niet,, want die hoge toren ,tja, daar zie je het gepeupel niet meer..
wupke:die normaal is en voor zich uit kat.
Ik heb dan nog een iets andere vraag over koppel…:
Als ik mijn eigen auto als voorbeeld neem. Die heeft bij 3000 toeren 150Nm trekkracht (maximaal koppel).
Bij 3000 toeren is hij dus als het ware op zijn sterkst, dan denk ik dus bij 3000 toeren voelt hij zich het fijnst en is hij het zuinigst.
Blaat ik nu dikke onzin of zit hier een kern van waarheid in?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Ik heb dan nog een iets andere vraag over koppel…:
Als ik mijn eigen auto als voorbeeld neem. Die heeft bij 3000 toeren 150Nm trekkracht (maximaal koppel).
Bij 3000 toeren is hij dus als het ware op zijn sterkst, dan denk ik dus bij 3000 toeren voelt hij zich het fijnst en is hij het zuinigst.Blaat ik nu dikke onzin of zit hier een kern van waarheid in?
geen kern , maar is de waarheid..
mvgr wupke
eviltwin schreef:
of 225Nm bij 4000rpm (=418 rad/s) = 200 * 418 = 92.4kW (=~115pk)
Ik neem aan dat je bedoelt 225 * 418 = 94,1 kW * 1.36 = 128 pk
Trouwens, pk -> kw is ong. 1.36 omrekenfactor? Jij gebruikt duidelijk een andere conversiewaarde. Kun je dat toelichten?
Nog wat spielerei toegepast op de Turbo D12
Mijn motor: theoretisch 110 pk @ 4300 tpm
110/1.36 * 1000 / ( 4300 * 2 * pi / 60 ) = 180 nm bij 4300 tpm. Koppel is dus al behoorlijk ingezakt.
240 Nm @ 2100 tpm = 52 Kw / 72 pk.
Dit laatste betekent dus eigenlijk dat deze dieselmotor bij 2100 tpm al het vermogen levert wat een BX 14 E maximaal kan leveren bij volle belasting.
mpostma schreef:110/1.36 * 1000 / ( 4300 * 2 * pi / 60 ) = 180 nm bij 4300 tpm. Koppel is dus al behoorlijk ingezakt.
Dat ingezakte koppel is gelijk aan het maximum koppel van de 1.8 TD..