Hallo.
Ik ben aan het kijken om een berlingo 1.4i van 2003 over te kopen van een kennis.
Nu weet ik dat er een aantal dingen aan mankeren.
Waaronder de koppeling(die zoals ik hier lees berucht is) is dit goed te doen qua werkruimte? En wat zijn de dingen die eigenlijk gelijk meevervangen dienen te worden.
Verder kom ik de term cinqspace en multispace vaak tegen is er iemand die mij in het kort kan uitleggen wat het verschil is tussen deze 2? (Sorry voor de newbie vraag maar kom hier niet echt uit namelijk)
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bij de diesel was er ruimte zat om de koppeling te vervangen, dus dat zal bij een 1.4 benzine ook wel lukken. Het verschil tussen een Cinqspace en een Multispace is de graad van afwerking, een Cinqspace is wat eenvoudiger uitgerust.
Dank voor de snelle reactie.
Zijn er nog specifieke kenmerken aan de auto zelf of alleen gebaseerd op luxe en minder luxe.
Ik heb namelijk van Franse autos totaal geen kaas gegeten en vroeg me deze dingen af voordat ik ga kijken bij de auto zelf
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De auto zelf is hetzelfde, het zou kunnen dat een Cinqspace standaard deurtjes heeft ipv een achterklep, dat weet ik niet zeker.
Dank voor je reactie.
Zijn er nog slechte koppeling merken die absoluut niet samen gaan? Bijv luk of andere merken
Als je geen risico wilt nemen qua goedkope koppelingssetjes zou ik naar de dealer gaan voor een origineel setje.
Die maak je toch niet meer op dus zn geld waard en altijd goed.
Gr. Wim.
koppeling set online kopen, Valeo, Luk, Sachs,... Ik vervang altijd koppelingskabel mee.
Zelf heb ik nu deze gekocht: http://www.autoonderdelen24.be/stark-7650465.html Wel een 1.9D
Beide dank voor de reactie.
Koppelingspedaal van de auto blijft onderin staan. En zoals ik hier op het forum al veel gelezen heb is de kabel een drama.
Nu vroeg ik me af kan ik de koppeling zelf controleren als de kabel eraf ligt of moet dan de bak er echt af zijn. Heb zelf namelijk nog nooit gewerkt aan een auto met een mechanische koppeling en dus ook totaal geen ervaring mee
Wat is de km-stand, en heb je m van de eerste eigenaar?
Gr. Wim.
De km stand is 155000 en de kennis van mij is de 4de eigenaar.
Je zou dan zeggen, bij deze km-stand is de koppeling nog niet op, bij normaal gebruik.
Waarschijnlijk alleen de kabel.
Tenzij een vorige eigenaar een pedaalridder is.
Drukgroep en lager kan dan diep ingesleten zijn.
Maar km stand is wat mij betreft onbetrouwbaar dus is alles mogelijk.
Maar als je de koppeling wilt controleren, vervang eerst alleen de kabel.
Is niet zo spannend, en, de nieuwe gaat er in zoals de oude er uit ging
Gr. Wim.
Kennis zijn drukgroep was op 120.000km ingesleten, en mijne iedere keer op +/-125.000km.
Dus ja, pedaalridders, ze zijn er wel, en zeker in Brussel stad
Volgens lokale garagist zijn die drukgroepen een ziekte…
Met andere wagens heb ik nog nooit een drukgroep hoeven te vervangen en liepen ook vrolijk tot in de 200.000km
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij mijn Berlingo 2.0 HDi van 2002 is de koppeling vervangen onder garantie bij 67.000 km, ivm slippen bij invoegen op de snelweg, terwijl ik geen koppelingenvreter ben. De vervangende koppeling zit er met 297.000 km nog steeds in. Maar hoelang nog ?
Allen bedankt voor de reacties
Ik ga eerst de kabel maar eens vervangen
Kan ik dan bij bij een gewone kabel ook een zelfstellende plaatsen of kan dit alleen maar uitgewisseld worden met het zelfde typen?
vandaag de auto opgehaald.
En helaas toch de koppeling die aan de beurt is.
Druklager aan gort.
Pedaal blijft onderin en als de motor loopt een hels kabaal uit de bak.
Iedereen in elk geval bedankt voor de reacties