Hallo, mijn naam is Mozart en ik ben nieuw op dit forum.
Wel al jaaaaaren Citroen rijder, huidige Citroen: C5 2.0 hdi automaat break van 2004 met 340.000 km (net ingereden dus)
In 4 jaar geen problemen, fantastische auto, echter…......
Helaas start de C5 slecht bij koud weer, nieuwe accu-geen verschil.Nieuwe gloeistiften-geen verschil.
Diverse draadjes doorgespit en adh daarvan verdenk ik de te lichte startmotor.
Nu kan ik een nieuwe Lucas startmotor kopen van 2,3 kW ipv de originele 1,4 kW.
Maar de Lucas heeft een tandwiel met 10 tanden en ik vrees dat de motor dan nog minder omwentelingen maakt dan met de originele startmotor.Is er iemand die hiermee ervaring heeft of kan zeggen welk type startmotor ik moet hebben? Of wellicht ander zinvol advies?
met vriendelijke groet,
Mozart
Ik heb in het verleden hetzelfde euvel gehad, weliswaar berlingo, maar ook een 2.0 HDI. Ik heb de startmotor door een 2 kw vervangen. Sindsdien starten als een tierelier. Je gaat er geen spijt van. Ik had destijds ook twijfel, want de nieuwe startmotor had een andere overbrenging. kortom gewoon doen!
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Begin hem eens uit te lezen bij koude start.
De opvoerdruk van de HD dieselpomp moet boven (ik meen) 100 bar komen, anders start hij niet.
Bij dit soort pompen verslijten de inwendige o-ringen, waardoor interne lekkage, dus drukverlies.
Met een startmotor met groter vermogen kan je je probleem wellicht uitstellen. Maar zodra het 10 graden vriest ben je echt aan de beurt.
Lees dit draadje eens https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227473/
Bij deze auto kwam de opvoerdruk niet meer boven de 80 bar.
Na deze operatie nog bijna een jaar plezier gehad tot de berijder een leaseauto kreeg.
Wie weet rijdt de auto nog rond…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
natuurlijk kan dat het probleem zijn en dat ontdek je niet een twee drie. Het probleem van een te lichte startmotor is namelijk hetzelfde. Door te weinig vermogen wordt te weinig druk gegenereerd en starten lukt dan ook niet. Zoals aangegeven, heb ik een startmotor vervangen en toen wilde auto ook bij -30 graden in noorwegen in een keer starten. Bovendien het het probleem van een te lichte startmotor bij de HDI 2.0 een vrijwel standaard probleem.
teveel citroenen
Krijg je wel spanning op de gloeistiften? Buitentemperatuursensor wel in orde? Vorige week hetzelfde meegemaakt met een peugeot 3.7 2.0 HDI. Die had de stiften stuk en de temperatuursensor gaf 25 graden celcius aan…
Ik moet zeggen dat ik ook dat probleem heb niet zo als jullie beschrijven, als het gevroren heeft en ze heeft 2 dagen stil gestaan moet ik als het waren even doorstarten wilt ze aanslaan. ik zelf dacht dat het misschien aan de accu lag. maar als ze loopt dan zie je de accu snel weer oplopen op het dashboard.
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nogmaals: Als je weten wilt wat er aan de hand is dan moet je hem echt uitlezen met een Lexia.
Die opvoerdruk is essentieel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop