Nadat ik een setje xenon voor mijn Xsara phase 2 had gekocht bleek dit op mijn auto niet goed te werken. Ondanks extra ballast bleef ik foutmeldingen krijgen.
Tegenwoordig is er ook led verlichting. Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben. Wellicht is dit systeem eenvoudiger dan xenon. Er zijn speciale weerstandsetjes te koop om het canbus systeem te omzeilen. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Heb pas deze erin gehangen, en het werkt vooralsnog prima:
http://www.maxicartuning.nl/verlichting/xenon/xenon-set/h7/h7-xenon-kit
Dat is dan wel xenon, maar mocht je het heroverwegen.
Mag LED wetgevingtechnisch wel?
Ik weet dat xenon in dit geval mag.
pjierrus schreef:...
Mag LED wetgevingtechnisch wel?Ik weet dat xenon in dit geval mag.
Als er Xenon in een auto mag, is ook LED, verkeerswettechnisch, toegestaan. Het gaat wettelijk namelijk niet om de soort verlichting, maar om de mate van verblinding. Xenon is alleen toegestaan bij automatische hoogteregeling van de koplampen en daardoor op de meeste auto’s die er niet van fabriekswege mee uitgerust zijn, verboden. Op Citroëns met hydropneumatische vering mogen ze daarom wel gewoon worden toegepast (maar een Xsara heeft zulke vering niet). Xsara serie I zal dus niet met xenon mogen worden uitgerust.
Daar moet ik Palas toch tegenspreken, echter kan ik geen harde bewijzen vinden op dit moment:
https://www.autoverlichting.eu/wetgeving-xenon-verlichting
(Auto’s vóór 2007 worden niet meegenomen in de wetgeving)
Verder heb ik ook nog lopen spitten op de site van het RDW, maar daar ook niets kunnen vinden over xenonlampen (behalve de opstarttijd).
Mogelijk staat hier iets: https://www.overheid.nl/
Dat terzijde:
Het xenonsetje wat ik eerder aanraadde: koop het niet, of in ieder geval ergens anders, beide ballasts zijn al stuk, en toen ik hiervan melding maakte bij de verkoper (maxituning.nl) kreeg ik (met bar slechte spelling) het bericht dat ik maar een maand garantie had op het product (wat natuurlijk onzin is, zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product)
pjierrus schreef:Daar moet ik Palas toch tegenspreken, echter kan ik geen harde bewijzen vinden op dit moment (...)
Je hebt volkomen gelijk: de specifieke wetgeving voor ‘gasontladingslampen’ is bijna volledig verdwenen.
Het laatste restantje staat in de ‘Regeling voertuigen’, bijlage VIII bij hoofdstuk 5,
Hoofdstuk 1, Titel 9. Verlichting en retroreflecterende voorzieningen,
Afdeling 2. Gasontladingslichtbronnen, artikelen 115 en 117.
Neemt natuurlijk niet weg dat, mocht je xenon of led installeren, je een zekere etiquette in acht kan nemen De reflectoren in de koplampbehuizing zijn volgens mij niet geheel geschikt voor licht met een andere golflengte dan geelwit en kunnen daardoor het licht flink verstrooien. Uit fatsoen stel ik mijn koplampen in ieder geval altijd wat lager af.
@Pallas, bedankt voor het uitzoeken, weten we dat in ieder geval zeker
@Topicstarter, heb jij nog wat kennis opgedaan ondertussen? Ik vind leds ook wel interessant. (Al denk ik dat ze echt veel te fel zijn voor de standaard koplampbehuizing).
Ook bestaan dit soort opties nog, dan heb je een ingebouwde projector, heb er echter geen ervaring mee (en denk dat het wat lastig inbouwen in de bestaande koplampbehuizing is, maar het bestaat) http://www.ebay.nl/itm/2-5-Latest-Dual-LED-Angel-Eye-HID-BI-Xenon-Projector-Lens-Headlight-Kit-Halo-6-/191928553263?hash=item2cafd54f2f:g:IDIAAOSwygJXhd3K