hallo allemaal mijn xsara 1.6 vtr van 2000 komt s,morgens heel snel op temperatuur.
binnen 1 km zit hij in het rode vak en geeft aan stop.
rij ik een paar meter door zakt hij terug naar bijna koud.
daarbij wat ik ook doe bi9jvullen indien nodig en ontluchten van de verwarming hij blijft koude lucht blazen.
ook na kilometers rijden op bedrijfstemperatuur..
tijdens het rijden schiet de temperatuur van de motor regelmatig in het rode om daarna weer terug te zakken op normale temperatuur.
weet even niet meer wat er aan scheelt.
is ook al genoemd dat de koppakking lek zou zijn.
word dan een dure grap
wie kan mij verder helpen
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja maar kookt ie dan ook echt???? kan ook de sensor zijn, dus staat ie hoog stopen en kap open, is alles nu bloedheet, slang naar de radiator, en slang naar de motor, is er een nog koud, thermostaat blijft te lang dicht,
ook kan er teveel lucht in je systeem zitten, maar is dan gekomen of omdat je telaat bent geweest met bij vullen, of de boel hebt vervangen, of iets met koelsysteem hebt gedaan, ij de kachelslang zit een ontluchtings ventiel, ontluchten doe je door expantievat los te nemen van caraosie, en deze hoger ophangen ergens aan de kap, dop eraf vullen tot het eruit komt, kachel op heet zetten, en dan ontluchtings nippels openen, als het eruit stroomt zonder bellen, de boel dicht draaien, en starten, en wachten tot dat de boel circu;leert ,
is de koppaking lek, dan gaat inderdaad de temp in een mum van tijd naar heet, maar je verbruikt dan ook koelvloeistof,
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou beginnen met het controleren van de werking van de thermostaat in het koelsysteem.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de kachel het enige ontluchtingspunt? Alles wijst volgens mij op lucht, vooral het feit dat de kachel koud blijft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
volgens mij zit er ook lucht in heb hem van de zomer een keer te laat bijgevuld.
expansievat ws leeg ging bijna 1,5 liter in.
bovenste slang is heet onderste slang is niet erg heet zelfsbijna koud onderste deel radiator ook.
denk dat hij ontlucht moet worden ofwel helemaal leeg laten lopen en opnieuw vullen
koppakking denk ik ook niet want verbruikt geen koelvloeistof.
heb het in het verleden met een renault gehad en die bleef ook constant roken uit de uitlaat
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jantje1948 schreef:Is de kachel het enige ontluchtingspunt?
Nope!
Bij een TU5 zit er ook een ontluchtingspunt op het thermostaathuis.
De radiateur ontlucht vanzelf via een slangverbinding naar het expansievaatje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
als een van de slangen koud is, en je meter op het dachbord geeft al heet aan, dan blijft de thermostaat dicht zitten. als het goed is loopt tegenwoordig de onderste slang naar de thermostaat. als de thermostaat opent wordt ook die koude slang in eens heet, gebeurt dit te laat, dus als de meter al bijna in het rood staat, toch de thermostaat vervangen, blijf hier niet mee rijden, anders kan je als nog een andere koppaking halen, je was er al heel dichtbij, want als je anderhalf liter moet bij vullen,
het prenciepe is dat je een vuurtje onder een papieren bakje kan houden gevult met water, als het water te heet wordt, vergaat et papier, daar is ook de koppaking van gemaakt
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
beremans schreef:als het goed is loopt tegenwoordig de onderste slang naar de thermostaat.
Dus niet bij deze motor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
diesel2000 schreef:volgens mij zit er ook lucht in heb hem van de zomer een keer te laat bijgevuld.
expansievat ws leeg ging bijna 1,5 liter in.
diesel2000 schreef:koppakking denk ik ook niet want verbruikt geen koelvloeistof.
HUH???
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Snel op de goede manier ontluchten dus!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
René Jongejan schreef:beremans schreef:als het goed is loopt tegenwoordig de onderste slang naar de thermostaat.
Dus niet bij deze motor.
Eigenlijk nooit. Het is altijd die bovenste slang waar de thermostaat geplaatst is.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
René Jongejan schreef:diesel2000 schreef:volgens mij zit er ook lucht in heb hem van de zomer een keer te laat bijgevuld.
expansievat ws leeg ging bijna 1,5 liter in.diesel2000 schreef:koppakking denk ik ook niet want verbruikt geen koelvloeistof.
HUH???
Waarom is die koelvloeistof verdwenen dan?
Als dit de oude Xsara-I is, moet je de radiator wel zelf ontluchten, maar die is niet het laagste punt.
Daarvoor heb ik ooit de colafles truc toegepast: bodem eraf en omgekeerd in de radiatordop.
Dan bijvullen.
Motor laten lopen totdat hij warm wordt en de thermostaat opent.
Het thermostaathuis (die zit niet in de slang) is te ontluchten door een apart schroefje wat vaak niet los gaat. Kun je ook door de sensor die ook in het huis zit, los te zetten. Komt er vocht uit, weer vastzetten.
laatste stap is de interieurverwarming. Op de slangen in het schutbord zit ook ergens een ontluchtingsnippel. Dat is het hoogste punt. Ook losdraaien totdat hij vocht begint te spuwen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat was mijn reactie dus ook. Wat TS schrijft is in tegenspraak met elkaar.
Geen kvs-verbruik, maar wel 1,5 l kwijt?!?!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
dank voor de tips allemaal was toch lucht in de leidingen heb de verwarming en expansievat ontlucht kwam eerst een hoop lucht.
nu is alles bijna normaal de temperatuur en de verwarming.
zit nog een klein beetje lucht in denk ik ga morgen weer even verder
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nu ook op het thermostaathuis ontlucht?
Heel belangrijk dat je dit punt meeneemt, lucht bij de thermostaat geeft namelijk hele rare effecten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986