RDW Tellerrapport: veel plezier voor weinig geld!
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 08 december 2016 05:43 PM

Inmiddels hebben we allemaal de radio-reclames voor het nieuwste product van de RDW: het tellerrapport wel gehoord. Mijn eerste gedachte was: weer zo’n geval van geldklopperij door de RDW. Totdat ik op de website zag dat het tellerrapport slechts € 2,—(!!) kost. Toen was mijn interesse opeens wel gewekt.

En waarom is het tellerrapport nou zou leuk? Omdat het heel veel meer informatie over je klassieke Citroën geeft dan alleen historische kilomterstanden. Info waar je anders wellicht niet over had beschikt.

kilometerstanden
De kilometerstanden in het tellerrapport, in principe verzameld bij alle APK’s in het verleden, gaan veel verder terug dan ik verwacht had. Voor wat mijn Godin betreft zelfs tot april 1999.
Ik kreeg daarmee de beschikking over een stukje ontbrekende historie (1999-2003) waardoor voor de hand liggender is geworden dat ze binnenkort, tenminste, de half miljoen kilometers zal vol maken.

voertuigstatus
Onder het kopje ‘voertuigstatus’ worden alle geregistreerde schorsingen van het kenteken, per periode, aangegeven. Dit deel van het rapport gaat zeker terug tot 1995.
Zelf leerde ik hiervan dat mijn Godin van 1995-1999 niet op de weg te vinden was, maar ergens opgeslagen en geschorst moet zijn geweest.

kentekenhouders
Op het rapport staat ook het aantal kentekenhouders van het voertuig en de periode van het houderschap. Deze historie omvat zeker niet alle vroegere houders. Als het houderschap eindigde in 2003 komt een houder in het overzicht niet voor.
In mijn geval kon ik uit het overzicht aflezen hoe lang mijn auto indertijd bij het garagebedrijf te koop had gestaan. Vond ik ook wel weer leuk om te lezen.

APK-geschiedenis
De APK-geschiedenis laat de APK-resultatem vanaf december 2013 zien. Niet alleen staan afkeuring en goedkeuring op dit overzicht, ook alle reparatiepunten voorafgaand aan de keuring worden vermeld.
Dit onderdeel bevatte voor mij geen verrassingen, maar zal in de toekomst steeds interessanter worden voorafgaand aan de koop van een 2e handsje.

Al met al ben ik zeer tevreden met het tellerrapport. Eenvoudig met DigiD aan te vragen en met iDeal af te rekenen. Binnen vijf minuten na betaling verscheen een link naar het rapport in mijn mailbox. En dat voor slechts twee euro Smile.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 december 2016 07:04 PM
  [ # 1 ]
Palas schreef:

Zelf leerde ik hiervan dat mijn Godin van 1995-1999 niet op de weg te vinden was, maar ergens opgeslagen en geschorst moet zijn geweest.

In die periode was volgens mij schorsen van een kenteken nog niet mogelijk.
Gewoon de auto in opslag en geen MRB meer betalen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 09 december 2016 12:17 AM
  [ # 2 ]
René Jongejan schreef:

(...)
In die periode was volgens mij schorsen van een kenteken nog niet mogelijk.
Gewoon de auto in opslag en geen MRB meer betalen.

Er staat toch echt, letterlijk, in het rapport:

Voertuigstatus
Omschrijving status Periode

Kenteken geschorst 02-09-1998 t/m 22-04-1999
Kenteken geschorst 03-09-1997 t/m 02-09-1998
Kenteken geschorst 04-09-1996 t/m 03-09-1997
Kenteken geschorst 22-07-1995 t/m 22-07-1996


Persoonlijk denk ik dat de mogelijkheid tot schorsen per 01 april 1995 is ingevoerd, als onderdeel van de overgang van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1966, waarbij ‘gebruik van de weg’ het belastbare feit was, naar de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994, waarin het ‘houderschap’ van een voertuig het belastbare feit werd. De invoeringsdatum van de MRB 1994 en de aanvang van de schorsing-historie komen dan aardig overeen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook