Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leuk! een truuk die ik nog niet kende.
Overigens werkt het bij hoogspanning weer anders. Als je naar de 2cv stroomkring kijkt zou de motor af moeten slaan als je 1 bougiekabel lostrekt, maar dat is niet zo. Conventionele bobines hebben ook vaak in de secundaire spoel geen verbinding naar aarde..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, dat verbaasde mij ook al.
Normaal moet stroom toch een rondje maken.
Maar is dat bij hoogspanning misschien anders?
Zoiets als bij statische elektriciteit?
En ik ben er altijd vanuit gegaan dat de massa bij de bobine via de bevestigingsbeugel ging.
Wat betreft hoogspanningsdeel bedoel ik.
Maar ik vroeg me ook af waarom ze dan de buitenmantel helemaal in de lak hadden gezet, dat komt de geleiding niet ten goede.
Kennelijk is dat niet nodig bij hoogspanning…
H@ns schreef:Normaal moet stroom toch een rondje maken.
Maar is dat bij hoogspanning misschien anders?
Aaarghhh!!! Stroom en spanning zijn twee totaal verschillende fenomenen.
Aan de kant van de bougie vloeit er geen stroom totdat de spanning zo hoog is opgelopen dat er overslag optreedt over de elektrodeafstand van de bougie. Is die afstand te groot (of de spanning te laag) dan heb je geen overslag en dus geen vonk.
Voor wat betreft de 2CV schakeling. Die ken ik niet, maar als ik naar het schema kijk dan moet de secundaire spanning zo hoog zijn dat er over beide elektrodes overslag optreedt. En dan kan ik me zo voorstellen dat de constructie zo is dat als je één draad lostrekt er toch ontlading kan plaatsvinden.
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:
Aaarghhh!!! Stroom en spanning zijn twee totaal verschillende fenomenen.
Ik word niet gehinderd door enige kennis op dat gebied
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Ontlading vindt plaats door potential verschil. Als het verschil hoog genoeg is kan er ontlading plaatsvinden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wimb schreef:H@ns schreef:Normaal moet stroom toch een rondje maken.
Maar is dat bij hoogspanning misschien anders?Aaarghhh!!! Stroom en spanning zijn twee totaal verschillende fenomenen.
Aan de kant van de bougie vloeit er geen stroom totdat de spanning zo hoog is opgelopen dat er overslag optreedt over de elektrodeafstand van de bougie. Is die afstand te groot (of de spanning te laag) dan heb je geen overslag en dus geen vonk.
Voor wat betreft de 2CV schakeling. Die ken ik niet, maar als ik naar het schema kijk dan moet de secundaire spanning zo hoog zijn dat er over beide elektrodes overslag optreedt. En dan kan ik me zo voorstellen dat de constructie zo is dat als je één draad lostrekt er toch ontlading kan plaatsvinden.
Veel japanse motorfietsen hebben vier cilinders en twee bobines en werken dus volgens hetzelfde principe als de good old duck: wasted spark.
Maar er wordt dringend aangeraden om tijdens het lopen geen bougiekap los te halen, teneinde overslag binnen de bobine en dus schade te voorkomen.
Bij de 2CV vind ik het een geweldig systeem, geen verdeler, alleen puntjes, een condensator en een bobine die wel hard moet werken en op een koele plek moet zitten.
Maar jouw verhaal verklaart nog niet hoe het werkt. En het schema is technisch gezien ook niet verhelderend.
Wim,
Disciplus Simplex
Als je dat schema ziet, kan het ook niet dat als je een bougiekap losneemt, dat de andere bougie dan blijft vonken. Immers; beide kanten van de secundaire wikkeling zijn met een bougie verbonden, welke in serie staan via de cilinderkoppen.
Hoe die motor kan blijven lopen kan ik me niet voorstellen, maar mijn oude Norton loopt op een 2CV bobine en ik zal het eens uitproberen. Kijken of hij start met een bougiekap los.
Verder over nagedacht en ik ga dat niet doen. Punt 1 is mijn bobine van hetzelfde bouwjaar als de motor (1957) en punt 2:
Als je een bougiekap losneemt en de motor blijft lopen kan dat alleen als de secundaire wikkeling binnen de bobine overslaat naar de primaire wikkeling, want die zit met een kant aan massa.
Dat lijkt me buitengewoon ongezond voor de bobine en als die snel overlijdt verbaast me dat geen moment.
Gaan we dus niet doen en ik raad iedereen met een A type aan om dat ook niet te proberen.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het potentiaal verschil van de uitgang van de seundaire wikkeling hoog genoeg is tov het motorblok sprinkt de vonk over. Die secundaire spoel kan een open einde hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Okee, maar als er aan de andere kant van de spoel ook een bougie hangt gaat het een stuk makkelijker. Ik zou het niet wagen omdat de kans van inwendige overslag groot is en dat kan je de bobine kosten.
In een oude magneetontsteking zitten safety screws. Dat zijn schroeven welke naast de opnemer voor de bougiekabel zitten en op korte afstand van de koperen slipring eindigen, zodat als er een bougiekabel los laat, de secundaire wikkeling zijn energie makkelijk kwijt kan aan die schroef.