Na het starten (koud of warm) gaat mijn XM ineens van voren omhoog, zakt daarna helemaal in en gaat daarna weer in de normale rijhoogte. Op het moment dat hij voor omhoog gaat zakt hij achter in. Heb het ook wel eens kort na de start en alleen als hij stilstaat.
Ik heb in de zomer nog de LHM laten verversen en het systeem laten controleren. (bij Chyparts)
Heeft iemand enig idee?
Groeten Henk
Het gaat om een XM 2.0 16V van ‘94 (285.000km)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Waarschijnlijk 1 van je hoogteregelaars, misschien dat spoelolie nog helpt
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Hoeveel zitten er eigenlijk op en waar?
Groeten Henk
twee, eentje op de voorste stabilisatorstang en eentje op de achterste. Net niet in het midden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Vandaag hoorde ik dat het ook aan de voorwielophanging kan liggen. Versleten draagarmrubbers; doordat de auto zwaar omhoog gaat, heeft hij daarvoor teveel druk nodig, dit veroorzaakt dat hij ineens omhoog gaat na de start, vervolgens weer helemaal naar beneden klapt en daarna de juiste rijhoogte aanneemt.
Wat denken jullie van deze verklaring?
Ik heb de stangetjes van de hoogteregeling wel bekeken, schoongemaakt en gesmeerd maar daar ligt het niet aan. Het zou ook de hoogteregelaar kunnen zijn uiteraard.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als de auto de normale rijhoogte heeft en je gaat er voor staan om vervolgens de voorkant handmatig in en uit te laten veren (voorbumper vastpakken), gaat dit dan soepel of moet je door een zekere weerstand heen drukken?
grR
Dat ga ik eens proberen. Je bedoelt denk ik dat als dat soepel gaat het draagarmen verhaal niet opgaat?
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Exactement!
Je mag eigenlijk geen andere weerstand voelen dan de vering zelf.
Wat gebeurt er als je met je hoogteregelaar de auto helemaal van hoog naar laag laat gaan en weer terug, gaat dit ook schokkend of in 1 beweging?
grR
Ook dat ga ik morgen eens proberen. Ik laat het morgen weten, ben nu aan het werk namelijk.
Alvast bedankt voor de reactie!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en?
Mijn internet lag eruit..
Ik heb het getest, het in en uitveren gaat soepel. En van laag naar hoog en omgekeerd gaat ook zonder schokken.
Vanavond gaat de plaatselijke Citroenspecialist de auto uitlezen, want hij kon zo niet bepalen waar het aan lag.
Ik laat het weten zodra ze erachter zijn.
Henkhme schreef:Mijn internet lag eruit..
Ik heb het getest, het in en uitveren gaat soepel. En van laag naar hoog en omgekeerd gaat ook zonder schokken.
Vanavond gaat de plaatselijke Citroenspecialist de auto uitlezen, want hij kon zo niet bepalen waar het aan lag.
Ik laat het weten zodra ze erachter zijn.
Een veersysteem uitlezen? Kan dat ook al tegenwoordig
Persoonlijk denk ik dat er een hoogteregelaar niet helemaar lekker in zijn vel zit. Slijtage aan draagarmen c.q. de ophanging ervan resulteerd in slecht en lawaaierig veren, en niet in het zomaar op en neer gaan van den voiture.
Spoelen helpt misschien, maar loshalen en goed reinigen / vervangen helpt meer denk ik….
Test
Je kan de Hydractive computer uitlezen, maar mijn ervaring is dat je dan een hoop onzinmeldigen krijgt (zoals alle sensoren zijn stuk…) terwijl die goed zijn maar er ergens een slechte aarde zit.
De echte zaken, bollen, vastzittende plunjers, hoogteregelaars kun je niet uitlezen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Je kan de Hydractive computer uitlezen, maar mijn ervaring is dat je dan een hoop onzinmeldigen krijgt (zoals alle sensoren zijn stuk…) terwijl die goed zijn maar er ergens een slechte aarde zit.
De echte zaken, bollen, vastzittende plunjers, hoogteregelaars kun je niet uitlezen.
Dat bedoel ik…
Test
Het is ook niet te pas en te onpas dat hij dat doet, maar vooral bij het wegrijden. De citroenspecialist zei dat het waarschijnlijk ( ik had er er eentje gesproken met niet al teveel kennis van zaken) in de ophanging voor zat. En dat uitlezen was niet aan de orde waarschijnlijk.
Ik verwacht het vandaag of morgen te horen.