Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
BX
1982 - 1994
produktie: 2.316.234
De BX werd in 1982 gelanceerd na slechts 5 jaar van ontwikkeling. Als opvolger van de GSA zou het een van de grootste successen worden van het merk. Aanvankelijk verkrijgbaar met een keuze uit twee 1.4 (63 en 72 pk) of een 1.6 (90 pk) benzinemotor, maar later kwamen daar ook een dieselvariant en grotere benzinemotoren bij.
Het bijzondere koetswerk, ontworpen door Marcello Gandini voor Bertone en het opvallende interieur met een dashboard zonder bedieningshendels en een glazen oog als snelheidsmeter, maakten het tot een opvallende verschijning. Het hydraulische veersysteem, de enorme interieurruimte en de scherpe prijs bewogen veel mensen er toe een BX aan te schaffen.
foto: Penny Lane
Er zijn in de loop der jaren nogal wat bijzondere versies van de BX op de markt gebracht. De eerste was de BX GT in 1984, met een 1.9 carburateur motor met 105 pk, ‘close ratio’ versnellingsbak en een stijvere vering. Op basis van deze GT werd de Digit uitgebracht, een zeer bijzonder en nu zeldzaam model met compleet digitaal dashboard, boordcomputer en tal van andere luxe. Er zijn er slechts 4000 van gebouwd, geleverd in 1986. In 1986 kwam de BX Sport, een snellere variant van de GT, met 126 pk en een topsnelheid van 200 km/h. De Sport kenmerkt zich door verbrede wielschermen en dorpels, dikkere bumpers, en een zwart interieur met sportstoelen. Ook bijzonder is de BX 4TC, een vierwielaangedreven straatversie van de Groep B competitiewagen. Hij was uitgerust met een in de lengterichting geplaatste turbo viercilinder 2.141 cm3 benzinemotor met een vermogen van 200 pk. Er zijn er slechts 200 van gebouwd.
In 1986 werd de BX in een nieuw jasje gestoken. Van buiten waren met name de bumpers en verlichtingsunits anders, en van binnen werd er een compleet nieuw dashboard aangebracht met conventionele bedieningshendels. Onder de kap werden de bekende ‘150’-motoren vervangen door de nagelnieuwe TU-motoren; de XU-blokken in de zwaardere motoriseringen bleven. Verder kwam er eindelijk een Break versie en een BX GTi als opvolger voor de Sport, maar zonder opzichtige sportieve koetsdelen.
foto: 2d
Op basis van de GTi werd de GTi 16V ontwikkeld en op de markt gebracht in 1987. De 1.9 motor kreeg 16 kleppen en 160 pk wat hem in 7,9 seconden op de 100 bracht met een top van 218 km/h. De GTi 16V werd uitgerust met verbrede wielschermen en dorpels, en dikkere bumpers.
De BX was verder nog verkrijgbaar met een turbodiesel motor. Later werden de carburateur(benzine)versies vervangen door injectiemotoren. Al met al is de BX een groot succes geworden en kan je ze nog veel zien rondrijden. Helaas zijn de types van de eerste generatie bijna uit het straatbeeld verdwenen.
In 1994 viel het doek voor de BX. Het laatste modeljaar werden er alleen Break versies verkocht. De opvolger in de vorm van de Xantia werd in 1993 gelanceerd.
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
1982-1994 Citroën BX, modelontwikkeling
De BX berline is op 23 september 1982 onder de Eiffeltoren in Parijs onthuld. De tweede carrosserieversie, de break, wordt met ingang van modeljaar 1986 beschikbaar. Modeljaar 1986 brengt ook de enige noemenswaardige restyling van de BX. De bumpers worden minder hoekig, de knipperlichten voor groter en kleurloos, de buitenspiegels robuuster en de voorspatborden breder. De belangrijkste wijziging betreft echter het nieuwe dashboard. Nadat deze in modeljaar 1989 al op de BX 16v verschenen waren, komen de rookkleurige achterlichten met ingang van modeljaar 1990 op alle berlines. Om daarna van een serie 3 te spreken, gaat wat ver.
1982 BX
1985 BX break 14E
1988 BX 14E
1989 BX 16v
foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk filmpje misschien?
https://www.youtube.com/watch?v=0cSvElHlHbA
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De geschiedenis van de BX is gedetailleerd beschreven in BX - Voici la Nouvelle Citroën, Thijs van der Zanden, Citrovisie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
1982-1994 Citroën BX, kleurenwaaier
structuur ontleend aan BX - Voici la nouvelle Citroën, Thijs van der Zanden, Uitgeverij Citrovisie
Heb je correcties of aanvullingen op deze kleurenwaaier? Plaats die in het topic Citroën & Panhard Kleuren & Kleurcodes. Daar kun je ook terecht met algemene vragen en opmerkingen over lakkleuren.
Beige GDB Beige Colorado 1983
foto: CitroenAZU
Beige GDY/EDY Beige Impala 1984-1985
foto: PATAMCITRO via club.caradisiac.com
Beige GDH Beige Sloughi* 1983-1984
foto: Twan238
Beige ECD Beige Sphinx* 1985-1986
foto: martijntje
Beige ECZ Sable Phénicien* 1992-1993
foto: Opron via flickr.com
Blauw GNE Blue Argenté* 1983
foto: Penny Lane
Blauw GNX Bleu Camargue 1984
Blauw EMK Bleu Iris 1986-1988
foto: CitroenAZU
Blauw GNA Bleu Lagune 1983
foto: Koen91
Blauw EPU Bleu Magnétic* 1987-1989
foto: BasisBIX
Blauw EMQ Bleu Memphis* 1988-1992
foto: KoenB
Blauw ENM Bleu Navy* 1985
Blauw EMD Bleu Olympe* 1990-1991
foto: XBXG
Blauw GNT/EPT Bleu Romantique* 1984-1986
foto: Timo1990
Blauw ENU Bleu Saphir** 1992-1994
Blauw ENT Bleu Sidéral* 1993
foto: XBXG
Blauw EPN Bleu Sirène* 1992
foto: Nicolas Zbinden
Bruin EEG Brun Castor* 1990
foto: XBXG
Bruin EFH Brun Maya* 1987-1989
foto: Padicha via flickr.com
Geel GDG Jaune Cédrat 1983
foto: Citroën Communication
Grijs ETM Gris Axinite* 1990
foto: Prowl
Grijs ETC Gris Basalte* 1992-1993
foto: niekcx
Grijs ETP Gris Cristal* 1991-1992
Grijs ETB Gris Dolmen* 1991-1993
foto: Timo1990
Grijs EVM Gris Graphite* 1991 - 1993
foto: Prowl
Grijs EYY Gris Météore* 1988-1991
foto: Twan238
Grijs GVF Gris Neptune* 1983-1984
foto: XBXG
Grijs GVE/EVE Gris Perlé* 1983-1990
foto: Prowl
Grijs EVB Gris Renard* 1985-1987
foto: GWHENDRIKS2
Grijs EYC Gris Quartz* 1993-1994
foto: XBXG
Grijs ETW Gris Silex* 1992-1994
foto: Rougefurio
Groen ERA Vert Cali* 1985-1987
foto: CitroenAZU
Groen ERT Vert Triton* 1991, ** 1992-1994
foto: Timo1990
Groen GRD Vert Tuileries 1983-1984
foto: Citroën Communication
Rood GKA/EKA Rouge Delage 1984-1991
foto: Twan238
Rood EJU Rouge Florentin* 1987-1990
foto: XBXG
Rood EJX Rouge Furio 1988-1994
foto: Citroën Communication
Rood EKV Rouge Opéra** 1992-1993
foto: XBXG
Rood GKB/EKB Rouge Vallelunga 1983-1987
foto: Twan238
Wit EWP Blanc Banquise 1994
foto: ClassicsOnTheStreet via flickr.com
Wit EWA Blanc Crémant 1985-1990
foto: zandvoorta
Wit GWB/EWT Blanc Meije 1983-1993
foto: Prowl
Zwart GYA/EXY Noir** 1983-1993
foto: Penny Lane
* Metallic lak
** Geverniste lak
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!