De Mehari die ik in september kocht heeft een mooi hard chassis, roestvrij buizenframe en redelijk nette body (maar wel kandidaat voor vervanging in de toekomst), start en loopt mooi maar was wel toe aan groot onderhoud. Vorige eigenaar was 93 en had er jaren niet meer mee gereden, idem qua onderhoud.
Toen ik hem kocht was de kwartregelong al betaald, dus nu in winterstop. Vanaf 31-1 is hij definitief belastingvrij (eerste toelating 31-1-1977). Dus mooie gelegenheid voor groot onderhoud. Ter afwisseling naast de restauratie aan mijn ID break (Project Idylle). Neusje eraf gehaald.
Dit schetst een beetje het technisch beeld: deze benzineslang is poreus en heeft een routing die de mijne niet zou zijn…. 1 paaltje en je hebt al brand… Ik heb een complete tankleidingset en nieuwe Valeo pomp besteld, pomp ziet er ook doorleefd uit. Verder nieuw vulpijprubber en kunststof tank zal ik schoonmaken. Vlottermecheniekje controleren etc.
Dit is een beetje het algemeen beeld onder de kap:
To do:
ontsteking vernieuwen
kleppen stellen
nieuwe bougies (hij liep perfect, maar rechter was er met 2 wentelingen uit (...). Draad wel goed, nieuwe gemonteerd.
nieuwe kabels, bobine
filters
olie, bakolie
(hand)remblokken (schijfremmen)
remklauwrevisie (als je toch bezig bent)
motorbeplating schoonmaken, ventilator huis stralen en spuiten (chocolade bruin, zag RAL-nummer bij project Martijn, dank!)
kachelpotten idem
carburateur schoonmaken
oliekoeler vernieuwen (zit bijna dicht)
olievulpijp vernieuwen (spuwt olie naar luchtfilter)
En…de kabelboom vernieuwen. Die is echt gaar!
Getwijfeld of ik een nieuwe zou kopen (prijs varieert van 170-330 euro afh van leverancier) of een nieuwe maak. Ga nu voor het laatste. Iemand nog een goed adres voor goed gelijkende Citroen (kleuren) stekkers (die ronde van 3 en 4 mm)?
Advies welkom.
De boom ontdaan van isolatie:
Lichtschakelaar ook gaar, nieuwe bestellen.
OLiekoeler: Burton heeft nu aanbieding van 30 euro, normaal 54, maar deze passen niet perfect, de pootjes moet je iets verbuigen. Lijkt me geen probleem?
Zal ik ook maar een nieuwe moderne spanningsregelaar monteren? De huidige is van binnen fors verroest…
Olievulpijp: blijft een kostbaar maar noodzakelijk verhaal. Welke moet ik vooral niet hebben?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat je vooral in de gaten moet houden is wat voor onderdelen je koopt. Puntjes en condensator van Valeo zijn van erg matige kwaliteit de laatste tijd. Het ouwe spul van Beru, Intermotor en Bosch wat ze vaak bij de betere, langer bestaande, automaterialenzaak nog op voorraad hebben “van vroegâh” gaat aanzienlijk langer mee…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
THnx Waterman. Kwas er al bang voor….
Nu eerst maar eens naar de kerstborrel van de IDDS-club!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Kabelboom lijkt op foto nog niet eens zo slecht. Draad nog soepel?
Zou zeker elec ontsteking kopen, geen om kijken meer naar. Zeker bij oud type. ivm steeds verwijden front.
spannings regelaar, als daar nog een mechanische inzit, ook vervangen door electronisch.
Huidige koeler niet goed meer? Ik zou zeker geen imitatie nemen maar een orginele. Gebruikte die netjes ook prima.
Ze gaan nooit lek, behalve door lomp gedrag met staalborstel. Alleen de aansluitingen op het blok gaan op den duur lekken.
Gelijk voorste krukas keering vervangen!
En als de olieleiding er nog goed uitziet, niks aan doen.
Neus er weer op, geen omkijken meer na komende tig jaar.
Benzine leiding hoort daar niet te lopen. gaat 10 centimer eerder omhoog. En zit met beugeltje vast.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
En als de bobine goed functioneerde, schoonmaken en lekker laten zitten!
De draadboom zou ik alleen controleren, en indien nodig een stekkertje vervangen en/of opnieuw wikkelen.
De nieuwe draadbomen zijn niet van geweldige kwaliteit.
Losse stekkers bij Rick Donkers
precies, goed adres voor stekkers.
Bobine inderdaad gewoon gebruiken als die het doet.
De steuntjes zijn eigenlijk niet de juiste, die zijn van de eend. mehari heeft metalen.
Heb je nu het front los geboord? Dat hoeft niet, normaal haal je het er in een keer eraf.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Leuk bezig!
Neem voor de verf voor je koeltunnel wel zijdeglans.
En je kachelpotten zijn overigens zwart en niet bruin. (omdat je ‘ídem’ schreef bij kachelpotten)
Ik zou er ook lekker een 123 ignition inzetten dat is erg handig met het oude front inderdaad…
Heren, dank vor de nuttige reacties.
-ik had al een klassieke contacztpuntenset gekocht, maar jullie brengen mij aan het twijfelen… hoe vaak moet je contactpunten bij een mehari/ eend stellen?
-oliekoeler spuit ik wel schoon met perslucht, ziet er verder wel prima uit en lekt nergens
-kabelboom: de draadeinden en stekkers zijn gaar/ gecorrodeerd. Als jullie zeggen dat de draden op zich herbruikbaar zijn dan monteer ik gewoon nieuwe stekkers en nieuwe linnen isolatie. Ziet ie er gelijk weer netjes uit.
-Rick Donkers was al mijn hofleverancier
-kachelpotten (en rooster fan) uiteraard zwart. Alles zijdeglans!
-buis achter voorbumper is ooit slecht gerepareerd, daarom front losgeboord
-oude bobine goed, gaat schoon weer terug, juiste beugels zal ik zoeken
Ik zie op forums en webwinkels overal metalen motorblokbeplating maar de mijne heeft dat van rubber (geluiddempend?). Op welke types komt dat voor? Had ik nooit eerder gezien. M’n eend heeft dat niet.
Nog tips mbt olievulpijp?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
De laatste eenden, vanaf ongeveer 1985 hadden rubber beplanting ipv. het blik. Ik heb het vermoeden dat er in jouw mehari een nieuwere motor is geplaatst. Als je voor de auto staat zit er op de rechter (binnen)kant daar waar de bak aan de motor geschroefd zit, een motor plaatje. Een nieuwere motor heeft (uit het hoofd) de motor code 664 of 644. Deze motortjes hebben een iets lagere compressie en zijn hierdoor geschikt voor normale benzine.
Sluit mij aan bij voorgaande. Is het goed mooi gebruiken. Zeker de kabelboom. Origineler krijg je hem niet en gecorrodeerde stekkertjes kan je ook weer schoonmaken en nieuwe rubbertjess scheeld een hoop vervangwerk plus kans op storingen door losse nieuwe stekkertjes.
Als je toch bezig bent doe ook meteen even motorsteunen vervangen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
om ongeveer 10.000km. Maar het is meer het gedoe dat het stuk kan, kan verstellen etc.
123 en nooit meer zorgen. En nooit meer pingelen.
klopt idd rubbere koelkappen is een S6 blok. Mag euro in. Wel ietsje minder vermogen.
Maar stuk stiller!
Kabelboom zou ik zeker fixen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
123 kan en gaat ook wel eens stuk hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zijn die rubberen koelkappen ook nog ergens te koop?
Veel delen zijn nieuw te verkrijgen voor de 2cv maar die ben ik nog niet tegengekomen.
Vaak brokkelen ze af en kan je de beter vervangen door de metalen versies.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Hierbij het motornummer:
Ben ook nog nergens rubberkappen tegengekomen op internet. De mijne zijn nog redelijk.
De motorsteunen vervang ik zeker, want toen ik zonet het ventilatorhuis eraf haalde brak van beide steunen 1 draadeind af, ondanks kruipolie. Waren bovendien toch al poreus. Van de week eens even lekker ontvetten, stralen en spuiten, dankbaar werk.
De olieleidingen naar linker en rechter kop zijn behoorlijk aangevreten maar lekken (nog) niet. Gewoon goed in de RX5 o.i.d. zetten?
123 klinkt wel aantrekkelijk. Iets van 125 € geloof ik?
Oliekeerring lekt (nog) niet. Hoe vervang je die?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vind ze alleen in kevlar bij VGS (die kunststof kappen)