Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De CXA modellen waren RI’s en geen originele GTI’s. Vandaar de geverfde bumpers.
Hierbij wat antwoorden op verschillende vragen: De sidemarkers hebben reflectors + verlichting. Al begin jaren 70 is dit veranderd in de USA, op de DS dus al. De voorste komen van VW/Audi en de achterste van Ferrari. Zoals alle fabrikanten hebben we gezocht naar passende, reeds goedgekeurde side markers. De foto van de grijze Break in Washington is geen CXA maar mijn eigen Break tijdens vakantie in de USA. Het betreft de eerste CX 2000 Break die in Nederland geleverd werd. Verkocht aan amerikaanse verzamelaar die hem nog steeds heeft. We hebben inderdaad alleen de non-Turbo’s gehomologeerd. Enkele demo Turbo’s zijn in de USA gebleven, met een uitzondering. De catalisators die Citroen gebruikte waren te klein en niet goedgekeurd in de USA. Deze zijn dus allemaal vervangen door gehomologeerde katalisators zoals ook gebruikt onder de BMW 5 Serie. Overigens werd destijds ook al geknoeid met emissie eisen: Citroen’s test auto’s hadden grotere katalisators dan de productie auto’s… Gelukkig konden we genoeg auto’s bij de verschillende importeurs kopen en hoefden we niet alle CX’s bij de europeesche dealers te kopen. We hebben zelfs auto’s via “Champ de Mars” betrokken, de export afdeling van Citroen. Na een een bepaalde datum moesten de achterlichten sterkere lampjes hebben. Niet alleen CXA maar alle auto’s. De self-cancelling signals zijn gewoon met naderingsschakelaars en wat electronica gemaakt. De eigenaar van de franse CX(A) Break heeft gewoon alle onderdeeltjes bij mij besteld. De koplampen kwamen van Morette die ze aanvankelijk alleen voor ons maakte maar later ook voor andere modellen en merken. De schuifdaken kwamen van Hollandia-Vermeulen (nu Webasto). Het is een TVS dak (Tilt-Vent-Slide) waarvan de onderdelen ook in de USA te koop zijn. De voorgevormde, aangepaste hemel werd in eigen beheer gemaakt. Wij vonden gespoten bumpers gewoon mooier. Er werden ook nogal wat witte Prestiges besteld; hier moesten de bumpers dus zo-wie-zo gespoten worden. Zoals wellicht bekend leverde Citroen geen witte Prestiges. Er zijn slechts enkele Break RI’s verkocht. In principe werden alleen de Pallas, GTi, Prestige en TRi modellen geleverd. Citroen Andre & Partners, Andre Pol.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi aanvulling!
Toch best een interessant stukje geschiedenis
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Hier een plaatje van het owner’s manual en het garantieboekje van een CXA GTI.
Mijn auto werd overigens geproduceerd in Juli 86 (model 87 met een ontstekingssensor).
Maar voor de eerste keer verkocht in December 88 in Arizona (kenteken C/TRO/N. In 2002 naar California verkocht. Ik heb hem in 2004 gekocht en kenteken CXGTI gegeven. In 2006 mee naar Nederland gebracht.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Nog meer documentatie: voor- en achterzijde van een vroege brochure. De handelsnaam is nog CX Automotive, de merknaam nog Citroën. Ook zijn de plannen om samen met Chapron een cabriolet te ontwikkelen nog actueel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
RensKorevaar schreef:Uit het eveneens goed gevulde archief van de .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) nog deze helaas wat korrelige afbeelding van een typeplaatje:
Hier nog wat scherper van mijn CXA.
Arjan Verkade schreef:Leuk artikel!
Dat roept natuurlijk wel weer een hoop vragen op
Alleen de 2500 IE motor, dus geen Turbo variant?
En de mijne dan?? Is een turbo en in een brochure wordt ook een turbo versie genoemd.
http://www.citroenet.org.uk/foreign/usa/88-01.html
Diverse documentaties heb ik ook.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op de foto van Rens wordt ook een Turbo afgebeeld.
Totaal aantal Berichten: 154
Geregistreerd: 09-02-2010
- CX CXA 25 GTi Turbo 2
- Xantia 1.8I 16V
- C6 (2005-2012) benzine
Klopt, heb het nog even op mijn eigen exemplaar van het betreffende document bekeken. Is wat beter te zien. (Is trouwens geen Turbo2)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Niet alleen bij Citroën werd de CX opgevolgd door de XM, maar ook bij CxAuto was dat het geval. De CxAuto XM Vitesse staat nu op de voorpagina en in het draadje CxAuto XM Vitesse en XMple.
foto: NN
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!