Rene, waar ben jij nou voor de diagnose heen geweest? Hoor het graag.
De Citroën dealer kon geen prijs geven voor revisie van de bak, aangezien ze dat uitbesteden en ze daar geen vast adres voor hebben (komt niet zo vaak voor namelijk). Andere optie was een bak van de sloop, maar dan is ‘t de vraag hoelang die het volhoud. Of een ruilbak van Citroën zelf. Dus een gebruikte bak met nieuwe internals á € 2170,- excl. btw.
Dus dan gaat mijn voorkeur uit naar jou adresje eigenlijk.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
waterman schreef:Geen van deze zaken hebben invloed op het scheef komen te staan van de koppelingsplaat op de as. Centreer je een plaat niet dan krijg je de bak er niet op, en zelfs al zou je de bak er op krijgen dan centreert de plaat bij de eerste keer dat je de koppeling intrapt. Het scheef monteren van een drukgroep op het vliegwiel zou theoretisch kunnen, maar dan komt de koppeling niet goed vrij en is het druklager in een week stuk.
Ergo: leuk verhaal van een garagist zo’n scheef zittende koppeling, maar het kan naar het rijk der fabelen.
tja ik heb er verder geen verstand van maar het lijkt me idd uitgesloten
Hey FastFred,
Ik ben puur alleen voor de diagnose bij Carrec Technocenter B.V. geweest in Soesterberg. Zij kunnen handmatige geschakelde versnellingsbakken zelf reviseren en problemen in de bak diagnosticeren. Ik wilde namelijk weten of het daadwerkelijk de versnellingsbak zou zijn. Het reparatiewerk heb ik laten doen door een kennis. Hij heeft de versnellingsbak voor mij uitgebouwd en samen naar een revisiebedrijf gebracht (Blijelevens Motoren en Techniek BV) met BOVAG garantie (1 jaar op de bak). Zij hebben de bak open gemaakt en grondig gecontroleerd, daarbij zijn alle lagers, pakkingen en keerringen vervangen. Zij konden mij vertellen dat één lager er slecht aan toe was. Voor de rest was er niks met de bak gelukkig, terwijl ik toch 40.000 km met deze ‘defect luidende bak’ rondgereden heb. De bak is inmiddels terug in de auto waarbij tevens de koppelingsplaten, ondersteuningslager van de lange aandrijfas, de motorsteun waarin deze lager geperst zit en de ophangingsrubber hiervan vervangen zijn. Aan onderdelen (excl. versnellingsbak) was ik al €435,- kwijt. De versnellingsbak revisie in totaal €726,- met één jaar garantie. Mijn kennis en ik hebben er wel even over gedaan… maar dan heb je ook wat. Ik zou oorspronkelijk ongeveer €2.200,- betalen met huren van een auto (nu moet ik met de trein…).
Is het bij jouw ook de bak dan? Hoe weet je dat zo zeker?
Als ik jouw was zou ik langs een erkend revisiebedrijf gaan om een diagnose te laten stellen. Kost weliswaar een paar tientjes maar laat je eventueel de versnellingsbak later nog bij dat bedrijf reviseren, dan kun je vragen om deze diagnosekosten te verminderen als korting op de reparatiekosten (bij Carrec heb ik dat gevraagd en dat was geen probleem).
Dus al met al dat kroonwielbullshitverhaal van de Citroën garage was ... een beetje jammer. Maar goed zij zijn nou niet bepaald een versnellingsbak reviserend specialistisch bedrijf!
Mochten er vragen of opmerkingen zijn, ik hoor en beantwoord ze graag
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Thx voor de info René, het probleem is bij jou nu dus weg?
Zo dan, diagnose in Soesterberg maar revisie in zuid Limburg. Zo kom je nog eens ergens
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Haha ja ik werk in Utrecht maar ik ga zo nu en dan naar Limburg waar mijn ouders vandaan wonen, daar komt mijn kennis ook vandaag dus vandaar. De C4 heb ik nog niet getest, de puntjes moeten nog op de I worden gezet! Krijg hem morgenavond terug. Ik houd je op de hoogte!
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Nou, hou ons eens op de hoogte
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hey beste mede Citrofielen!
Klopt, mijn excuses, ik zal toelichten waarom ik jullie niet op de hoogte heb gehouden. Het begint als volgt:
Sinds 20 december de auto terug, maar guess what?? Het geluid was nog steeds even luid en duidelijk te horen! Het voelde na zo’n €1.500,- en 1 week auto kwijt alsof ik een spontane hartverzakking kreeg. Nou goed schakelen doet ie nu perfect. Dat was dus het probleem nog niet eens zo.
Die kennis van mij en ik hebben erna gebrainstormd over wat het nog zou kunnen zijn. Koppelingsplaten, druklager van koppeling, lager aandrijfas met de de dar omringde motorsteun zijn vervangen en de versnellingsbak is gereviseerd. Het kon dan nog het/de wiellager(s) of de aandrijfas(sen) zijn. Ik dat materiaal besteld via mister-auto (lekker cheap!! en ook voor drie euro retourneren mogelijk) zodat we alles paraat hebben mochten we het probleem niet vinden dan vervangen we alles. Of dat het probleem in beide wiellagers of aandrijfassen zou zitten, dan ook alles vervangen.
De C4 is erna weer de brug opgegaan afgelopen weekend. Het geluid leek van rechtsvoor te komen (vanuit de cockpit gekeken). Daar zijn mijn kennis en ik eerst begonnen met onderzoeken. Het rechter wiellager losgehaald en daar zagen we wat schade. Daarnaast ook de rechter aandrijfas losgehaald, daar voelde wij een ‘zwaar’ punt in de binnenste homokineet. Erna alles terug gemonteerd en de bakolie bijgevuld.
HIJ IS GEMAAKT!!! Na een lange reis vol moeite en investering van geld.. is het dan eindelijk opgelost!
Remschijven, remblokken en de grote o.h. beurt zijn meteen meegenomen dus het viel uiteindelijk wel mee Ben in totaal €2.000 kwijt ongeveer aan materiaal en revisie.
Hij rijdt nu als een zonnetje en het is heerlijk stil (los van de 177 galopperende paarden die vanuit de enginebay de cockpit in luiden, die hoor je nu pas )
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Wiellager rechts en aandrijfas rechts dus vervangen en het was opgelost?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat klopt
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Waar was de schade aan het wiellager te zien? Moest het wiellager uit de fusee geperst worden om het te zien? Dan ga ik met die instructies eens een afspraak maken bij de dealer. Als het bij mij hetzelfde probleem is dan is dat goedkoper dan een bakrevisie En is het dat niet, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik er weer even tegen kan.
Fijn dat het bij jou opgelost is in ieder geval!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zooooo, wat een intensieve operatie.
Een tijd niet meer gekeken, maar interessant verhaal.
Mooi dat het opgelost is.
Top!
Allez France
Ik ben heel blij dit te lezen. Dat betekent dat de bak in ieder geval OK is. Ik ga binnenkort allereerst ook maar eens de wiellager laten vervangen.
Klopt, een intensieve operatie ja met veel gedachtes aan mijn hoofd! Het wiellager was niets aan te zien ... je voelde alleen aan de aandrijfas bij het bewegen en draaien van de binnenste (bakzijde) homokineten dat er een zwaar punt in zat. Dat maakte waarschijnlijk het geluid bij belasting die je dan de frequentie van het geluid ook alleen met de oplopende snelheid toenemen.
Wanneer jullie naar de dealer zijn geweest en het e.e.a. hebben laten vervangen, koppelen jullie dat dan ook terug? Ben benieuwd!
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Ik heb zojuist een afspraak bij de dealer gemaakt voor regulier onderhoud incl. aandrijfas rechts en wiellager rechtsvoor vervangen.
Ben benieuwd
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nou ik hoor sinds deze week het geluid weer langzaampjes en heel zacht. Kan zijn dat de linkeraandrijfas ook naar de filistijnen is… of het wiellager. Maar wat ik ga doen, is dat ik gewoon doorrijd dat ie weer veel lawaai maakt! Misschien een kwaaltje in de aandrijfassen. Mijn pa heeft een DS5 mk1, laatst (onder garantie) de aandrijfassen laten vervangen, die lieten het stuur enorm hard trillen op een gegeven moment.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I