Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016
- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Tjonge Jacob, wat leuk om te zien hoe je het allemaal aanpakt!
Ik heb zelf ook 2 BX-en gehad, en vond het heerlijke auto’s!
En aangezien ouwe liefde niet roest, volg je zoiets dan met wat extra belangstelling….
Vreselijk leuk om te zien man!
Veel succes met het vervolg en veel rijplezier!!
btw: we zijn deze week voor het eerst een stuk met onze ‘nieuwe’ DS wezen rijden, en dan hoor je dezelfde geluiden van de hoogteregeling als in een BX. Geweldig!!
Autoland is zoo saai zonder Citroën ....
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
geweldig mooi Jacob! en wat een werk, tjonge. Gelukkig zijn er helden zoals jij (en de garage) die de waarde van een BX inzien!
en in het voorjaar maar snel de apparaten eens naast elkaar parkeren voor een vergelijkend waren onderzoek
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Netjes hoor.
Overigens had ik bij de foto van de uitgebouwde motor al gezien dat het beestje ook ABS heeft
Wordt een skone dame!
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Respect hoor, Friesland is weer een mooie BX rijker, heeft die garage in Damwoude de motor en bak werkzaamheden gedaan?
Hier nog een topic over de donorauto:
Goed de titel zegt het al. Eergisteren was het dan eindelijk zover. De officiële eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden en het spaarvarken is met de grond gelijk gemaakt. Maar het was het absoluut waard. De weg naar dit moment was lang, heel lang en dat heeft soms de nodige irritatie opgewekt bij mij als bij Garage Lijzenga. Maar het is goed afgelopen en ze hebben een top auto afgeleverd. Petje af heren!! Al helemaal als je bedenkt dat de auto minder dan een half jaar geleden voor loop of sloop te koop stond…:}
Wat is er dan allemaal aan gebeurd. Ik vermoed dat ik het lijstje niet eens compleet krijg maar ik ga het proberen:
-Rondom de carrosserie zijn tussen de 13 en de 15 roestplekken aangepakt. De ergste was die bij de tankdop. Dat werd een volledig nieuw paneel.
-Paar kleine lekkages aan het lhm systeem
-alle elektrische opties zijn nagekeken en gangbaar gemaakt
-ik heb het dashboard vervangen
-andere schakelaars aan de bestuurdersportier
-motor met versnellingsbak zijn uit de donor over gezet na overlijden originele motor
-koppeling is vervangen
-Airco bediening gerepareerd en de aansluiting voor de mistlampen hersteld. Deze zijn ook weer gemonteerd
-GTI wieldoppen gemonteerd
-Schuifdak vervangen voor werkend, roestvrij exemplaar
Na de aankoop gisteren ben ik niet stil blijven zitten. Ik heb een Blaupunkt radio in mijn BX gemonteerd (voor de geïnteresseerden een Bristol 27).
Verder heb ik de lichtgrijze rookachterlichten vervangen voor de juiste achterlichten. Verder heb ik de auto goed gewassen en voorzien van een nette mattenset. Voor de rest heb ik alleen maar genoten. Kilometers maken en zodra de motor en de weg het toelieten: gas erop! (:B
Er zijn nog meer werkzaamheden maar die volgen na de winterstop wel. De auto gaat voor de jaarwisseling op stalling tot 1 maart.
Goed tot zover het typen, tijd voor plaatjes!
Van een langdurige ‘restauratie’ wordt een auto goed smerig. Eerst de wasbox in, vervolgens met de stofzuiger er door en tot slot het dash gereinigd met een natte doek.
Tot zover deze update!
Ik zie trouwens nu pas alle reacties van de afgelopen week. Slecht van mij om niet te reageren
Bedankt voor alle complimenten! Bas zonder jouw BX had het wel eens heel anders af kunnen lopen met de mijne. De jouwe leeft nu voort in de mijne en dat doet ie verdraaid goed!
Twan dat onderzoek gaat er komen! Tweeling met elkaar op de foto!
Hilko jazeker hij heeft ABS en ik heb ‘m getest, werkt perfect!
Bertje Beige, klopt de garage in Damwâld is d verkopende partij en ook de garage die de auto voor zover voor mij heeft opgeknapt. Leuk die link naar het topic van de donor. Ik snap nu waarom die motor zo goed loopt
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Heel gaaf, nu lekker genieten! Maar dat gaat vast goed komen zo te lezen.
Die radio is ook heel erg gaaf trouwens!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Respect hoor, kosten noch moeite worden gespaard
En bij Lijzenga werken liefhebbers, dat zit wel goed, en die radio is top!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik reed woensdagmiddag nog een tijdje achter deze BX
Respect dat je dit beestje weer nieuw leven inblaast
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Bedankt voor jullie complimenten. Het beestje zweeft ook heerlijk. Ik ben echt te spreken over hun geduld. Man wat was dat een lange weg.
We zijn er nog niet helemaal klaar mee. De octopus is aan vervanging toe. Vanmiddag heb ik weer een retourslangetje ingekort en aangekneld met klem wegens een lekkage.
@Pbo dat was ik, kan niet missen.
Vorige week woensdag ben ik aan de slag gegaan met het opruimen bij de garage. Men wilde graag de donor (Bas zijn voormalige BX) af laten voeren.
Hoe mooi het ook is dat ik er mijn BX mee kan verbeteren, vind ik het ontzettend zonde om te zien hoe een liefhebbersauto genadeloos terminaal is geraakt door het roestmonster. Vooral omdat ik redelijk recente foto’s heb gezien waar deze BX er nog prachtig uit zag…
Bas, laat ik je in elk geval troosten met het feit dat het gros van jouw BX een plekje heeft gekregen in de mijne (en in die van andere liefhebbers). Alleen de rotte koets met wielen en het gebroken dash worden afgevoerd (zoals hierboven, dus mensen als jullie nog portieren zoeken, deze zijn nog netjes!)
——————————————————————————————————————————————————————————
Enkele dagen later was het tijd voor de winterslaap van de BX. Hij zit in de overgangsregeling per 2017 dus ik heb de auto op 30 december naar de stalling gebracht na een goede wasbeurt:
De sticker ziet er nog als nieuw uit na 30 jaar, dankzij de taartschep achterop
Deze sticker is iets meer verweerd. Nu ben ik wel benieuwd of iemand binnen de BX club nog oud beeldmateriaal heeft van mijn bolide Is hier iemand die mij daar mee verder kan helpen?
Tankje vol gegooid en klaar is kees. Wel een puntje van aandacht: Iets minder het gaspedaal doortrappen, 54 liter op 486 km is ietwat aan de gortige kant (zeg maar 1 op 9 :O)
Tot in maart BX!
Nieuwe update! Omdat ik eigenlijk altijd het verhaal kopieer vanaf mijn topic op autoweek (met de verhalen rondom mijn leeuwtje erbij), doe ik er dit x maar een linkje bij. Met de BX gaat het weer de goeie kant op:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5308405,5687725,page=11#msg-5687725
Sinds 6 maart is er weer veel gebeurd! Ik kopieer bij deze even mijn laatste twee berichten (de Peugeot 106XS komt ook even in beeld, ik hoop dat dit geen probleem is voor jullie als medecitrofielen )
Update deel 1:
Goed waar zijn we gebleven… Halverwege maart begon het ineens te stinken bij de BX naar benzine. En niet zo’n beetje ook. Ik heb gezocht naar natte plekken bij de tank aansluiting. Daar kun je bij door de achterbank omhoog te doen. Daar was het kurkdroog. Al snel bleek dat de ontluchtingsslang kapot was (veel voorkomende kwaal). Dus dat werd weer een gangetje naar de garage. Ik heb toen ook gelijk een afspraak gemaakt voor de montage van een nieuwe grote en kleine octopus voor het hydropneumatische veersysteem. Dat is op 22 maart vervangen.
(Het is overigens geen straf om regelmatig naar de garage te moeten, ze hebben de mooiste dingen in onderhoud!)
In de tussentijd was het genieten van de BX, ik ging rustig verder met het vervangen van de rotte deuren, waardoor ik tegen begin mei weer 3 degelijke deuren had. De laatste moest ik nog vinden.
Uitwaaien op Paesens Moddergat!
Deurtje eruit, eerst dat grijze plekkie aanpakken
Volgende stap: Isolatie. Onder de achterbank zit een laag isolatie. Echter was deze van het jeukende Rockwool variant en helemaal op. Dus heb ik dat eruit gegooid, de ruimte schoongemaakt (want man wat was het daar vies) en daarna nieuw isolatiemateriaal bevestigd. Weer een stukje comfortverhoging!
In de tussentijd rijd de leeuw braaf zijn rondjes. Ik vind het bijna zielig dat ik niks te melden heb, behalve dat ie zo nu en dan gewassen werd en de vloeistoffen op peil worden gehouden
Maar ja ik kan er niets aan doen. De zweefteef heeft aandacht nodig en de brullende leeuw die doet alles met het grootste gemak!
In de tussentijd kreeg ik nog de nodige verfraaiingen en bleek de pook toe aan vervanging te zijn. Die is helemaal kapot gegaan bij het vervangen van een ringetje. Op dit moment zit er een standaard pookje op. Wie nog één sportpook heeft liggen met de ruimte voor de veer van de achteruitversnelling, laat je horen! Ik neem ‘m graag van je over!
Beenruimte te over, mits er voorin een Italiaan van 1,65m rijdt
Zucht, soms heb je van die dagen…
Verder heb ik een bezoekje gebracht aan het zuiden en ben ik GewoonDirk langs geweest voor een gezellige barbeque met met meerdere forumgenoten (Cabriorob, Elco, NicoGT, Audi80coupé). Als je dan een groepsfoto maakt dan zie je pas wat voor bonte verzameling wij hebben
Op de terugweg heb ik nog een paar plaatjes geschoten bij een tussenstop. Twee witte wagens, waarvan er 1 door zijn grootte blijkbaar niet op 1 parkeerplek pastte!
Update deel 2:
Na de barbeque is de BX even onder garantie terug naar de garage gegaan. Er bleek namelijk nog wat brandstof te lekken bij een injector. Het bleek hier te gaan om een bout die niet ver genoeg aangedraaid zat, waardoor er benzine doorlekte. Quick fix, geen kosten!
Eind april wees Nico (GTR) mij op een bericht van Nic de Boer van Autoweek. Hij zocht leuke auto’s om op de rollenbank te testen voor het tijdschrift. Ach, ik dacht waarom ook niet. Een berichtje sturen en dan zien we wel of er gereageerd wordt of niet. Nou, zoals jullie inmiddels wel weten heeft hij gereageerd en mocht ik halverwege mei langskomen in Den Haag. Ik ben daar met een maat heengereden en we hebben daar gezellig de ochtend doorgebracht!
Om mij voor te bereiden op de rollenbank en omdat ik de auto zo fraai mogelijk wil (en dat alles werkt) ben ik op 21 april begonnen met de achterruitenwissersproeier (4 dubbele woordwaarde zeker? :} ). De BX heeft voor de sproeier voor en achter een eigen tank plus motor. De sproeier achter deed helemaal niks.
Ik zag gelijk dat er een stekker niet was aangesloten (die van het motortje). Dus gelijk aansluiten en testen! Nou er gebeurde weinig, behalve dat de sproeier achter belletjes aan het blazen was. Dus eerst maar eens kijken wat er in die tank zit (was in mijn ogen gewoon gevuld met vloeistof)
Nou die vloeistof was inmiddels geen vloeistof meer, maar een sludge. Aanslag alom, leuk glibberig spul dat eerder leek op silly putty! *-)
Dus eers heb ik die tank maar eens geleegd en heb ik er schoon water in gedaan om te kijken wat er dan gebeurd. Ook toen nog geen nette straal. Dus beide uiteinden van de leiding geopend (motortje en het kopje op de achterklep eraf) en met de luchtdruk compressor erop. Binnen de kortste keren vloog er een straal smurrie uit op het achterraam! Na het aansluiten heb ik het weer geprobeerd en toen werkte het systeem perfect. Mission accomplished!
De volgende dag heb ik de achterklep aangepakt. Het zwarte vlak was namelijk verweerd (alsook de NL sticker) en bekrast. Dus deze heb ik kaal gehaald en overgespoten:
Een hele verbetering, maar na het monteren van de rest zag het er nog beter uit!
Oeps een paar druipers… :O Snel afleiden met een flitsende tijdscorrecte sticker!
Goed, in de weken die volgen tot het moment van de vermogensmeting ben ik nog aan de slag geweest met het parafaan. De lak was totaal gebarsten en zag er niet uit. Ik heb een poging gedaan om het wat op te knappen. Het ziet er nu wel redelijk uit, maar ik denk toch dat er nog eens een nette witte parafaan voor in de plaats moet komen.
Na Citromobile had ik dan toch eindelijk de laatste deur gescoord en kon ik de laatste roestdeur verwijderen. Eindelijk begon het uiterlijk er wat uit te zien zoals ik het voor ogen heb.
Citromobile was trouwens ook heel leuk!
Dus was het tijd om onderhuids verder te gaan. Ik zal niet rusten tot de de BX opgehouden is met roesten! (Jup dat rijmt )
In de eerste instantie ben ik nog niet verder gekomen dan het voorscherm rechts:
Daar zat een klein plekje (zo groot als het uiteinde van een plattekop schroevendraaier). Laten lassen is financieel nu niet handig. Het zit ook links van een soort T-splitsing tussen waardoor lassen goed moet gebeuren. Dus dat is een klus voor later!
Om het toch te stoppen heb ik het uitgeschuurd en met een paar lagen primer en zwarte lak overgespoten!
Goed, dan ga je ineens fast forward naar juni. Ik rij lekker door in de leeuw en de BX, tot ik dit zag liggen onder het tapijt:
Waar het uit de auto kwam was het behoorlijk nat geworden. Dus hup naar de garage ermee!
En dan kom je tot de conclusie dat een slang naar de radiateur lek is. Vervelend! Al helemaal omdat ik die zondag met een maat naar Doetinchem zou om het youngtimerevent te bezoeken! Dus er werd overgewerkt op de garage om het gefixt te krijgen, waardoor ik de vrijdags de auto alweer op kon halen!
De laatste verbetering voor deze MEGA update werd begin juli gemaakt, net voor ik op vakantie ging (per vliegtuig, dus de BX ging naar Schiphol).
De kilometerteller begon te schommelen als een malle. De bovenste kabel was bij aankoop al vervangen, maar de onderste nog niet (die bleek volgens kenners zeldzaam te zijn voor de 1.9). Het bleek dus ook aan die kabel te liggen. Maar daar kon de garage al snel op ingrijpen, die hadden ze namelijk nog wel liggen! Dus nu zijn zowel de leeuw als de BX genezen van hun wiebelige tellers
Tot slot wilde ik jullie deze twee foto’s nog laten zien. De eerste foto herinneren jullie je misschien nog van de aankondiging van de BX:
Ruim een halfjaar later (eind april) heb ik op diezelfde locatie nog een keer die foto gemaakt. Wat een verbetering!
Tot zover deze update. Echter volgt over een week ofzo deel 3: Dossier Airco! B)