Een trommelrem heeft natuurlijk ook een ‘servo-werking’ door zijn constructie, schijfremmen niet. De meeste auto’s met schijfremmen zijn dan ook al sinds de jaren ‘70 bekrachtigd met een vacuumbekrachtiger.
Ik maak de boel lekker schoon en alleen bij beschadiging van de rubbers (die wellicht al niet meer origineel zijn…) vervang ik ze, in de wetenschap dat ik dat klusje wat vaker zal moeten herhalen. Ach, straks is alles weer lekker schoon en is sleutelen altijd een feest.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
klopt, trommels remt beter als het goed is af gesteld. Heb eend met trommels.
Maar wel gedoe van, zeker als je weinig rijdt.
tja Hrc, als je niks geks hebt, afblijven.Gewoon niet aan komen.
in het hard van het vliegwiel zit een keering, valt pri as in.
Volgens mij zit daar ook die kopere bus. Maar die vervang ik dan ook nooit eigenlijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De trommels zijn top! zeker de grote varaiant van de Ami6, Dyane, Mehari!
Dat bronzen busje moet je er dus uitpersen met olie of vet. De nieuwe leg je een nachtje in motorolie zodat ie zich volzuigt. Dan met vet monteren en dan kan de priseas ingevet erin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En wat is de precieze reden om die te vervangen (als er niets lekt en ik voorlopig hooguit 1500 km per jaar zal rijden)? (buitenland voorlopig met DS)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Beter voor je priseas. Het busje zal best iets gesleten zijn. En je kan er nu bij.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Gisteravond versnellingsbak ontvet/ schoongemaakt. Dat ziet er weer heel veel appetijtelijker uit!
Vanavond de remklauwen verder gedemonteerd. Dan haal je de eerste uit elkaar en denk je: waarom doe ik dit? Ja, ok, ik voelde een vreemde weerstand bij het remmen maar heb nooit eerder eend of mehari met schijven gereden. Wel veel ander spul…
En dan trek je de tweede klauw uit elkaar en ja hoor! Een hoopje triest rubber dat los in de cilinder hing. Grotendeels verteerd. De andere kant was groen en zwart, deze kant 2x zwart. Die andere kant zal dus al eens vervangen zijn.
Nog bijzonder dat er geen % verschil remwerking links rechts was bij APK, nog geen paar honderd km geleden…
Morgen de handel in de ontvetterbak schoonmaken en opnieuw monteren. Dan op de bak en RVS-leidngen erop. Mooi spul van Burton, scherp geprijsd ook!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi werk.
Je hebt toch geen aandelen bij de polymannen
Citroen rolls better then a Rolls!!
Nee hoor en om de concurrentie ook een kans te bieden vandaag een pakketje van Citroparts afgehaald, met o.a. de elektronische ontsteking (van MCC).
Voorste delen chassis in de RX5, inmiddels droog en klaar voor afwerking met RX10:
Bak weer schoon:
En de remklauwen en HRC in de ontvetterbak schoongespoeld:
Ook in de HRC zat een hoop slijtage-vuil, goed om nu schoon te maken.
Vraag: ik heb voor alles een revisies, maar hierboven adviseren jullie de boel met de originele onderdelen in elkaar te zetten indien gene lekkage en beschadigingen. Bij de HRC is dit het geval. Gewoon weer met dezelfde rubbers monteren dus?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Originele spullen in goede en onbeschadigde staat? Dan bij voorkeur hergebruiken. Heb je de remschijven gemarkeerd voor net demonteren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, doe ik dat. Remschijven gemarkeerd: mais bien sur, monsieur!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Absoluut, orginele spullen die goed zijn, gewoon terug.
Er is helaas heel veel rommel in omloop.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Bronzen busje vervangen is niet beter voor je price-as maar voor je price-as lager.☺
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Inmiddels voorste deel chassis in de RX10 staan, opgedroogd. Alvast een nieuwe versnellingsbaksteun geplaatst, de oude was vergaan.
HRC schoongemaakt en met zelfde cupjes gemonteerd. in de revisies zaten 2 smalle metalen pijpjes waarvan ik geen idee had waarvoor ze dienen. Ik las zonet in een manuaal dat die in bepaalde cilinders tussen reservoir en hoofdkanaal zitten. Bij de mijne niet, klaarblijkelijk. Bij mij zat de achterste zuiger geborgd middels een klein boutje aan de onderzijde vd HRC, zoals ik dat van andere auto’s ook gewend ben.
Ook de remklauwen gedaan. Ondanks overvloedig insmeren met LHM en zelfde zuiger in zelfde remklauwhelft toch een stroeve bedoening. Met name die buitenste cup past maar ternauwernood in de cilinder-uitsparing. Zonder tikken met een rubber hamer kreeg ik ze er niet in.
Bij DOT4 systeem gewend om met ATe remmenvet te werken en dat glijdt toch wel een stuk beter.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection