Heeft iemand een beschrijving van of tips over hoe je een weber carburateur uit elkaar haalt ?
Dus inclusief hoofdsproeiers, acceleratie pomp etc.
Of misschien een duidelijk exploded view diagram ?
De mijne is een 28/36 DMA3 maar voor andere types zal er veel hetzelfde zijn












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat wijst zichzelf. Niet de gasklepafstelling losdraaien!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Staat duidelijk uitgelegd in de map “revisies”.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
gasklepafslagen niet aankomen weet ik.
In de revisie map ? oh had ik ff niet gezien daar. thx !
citroen23 schreef:
Staat duidelijk uitgelegd in de map “revisies”.
RTFM is snel geroepen maar mijn reconditioning map (pdf) bevat niks over carburateurs. Wellicht heb ik dat niet dan. Welk D nummer hebben die paragrafen ?
D.142-3
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dank, maar die heb ik wel.
Dit beschrijft niet echt hoe je de carb uit elkaar haalt toch.
het is meer een beschrijving van het geheel.
In dat geval ga ik voor de bogaard77 opmerking:
“Het wijst zich vanzelf”
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
hahahahaha ok
maxcitro, kan je je ervaring nog verder delen hoe het is gegaan vorig jaar? heb je nog tips en tricks?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Hoi Freek,
Even voor de duidelijkheid, jij hebt als het goed is een Solex carburatuer ipv een Weber. Zo niet, dan wil ik graag weten hoe je dat met het spruitstuk en verdeler geflikt hebt.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kijk eens op mijn draadje. Ik heb alle stelschroeven opgemeten hoever ze uitstaken, zodoende kun je daarna weer alles terug stellen zoals het was.
Ik moet het echter nog nakijken en heb de carb nog niet getest.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
maxcitro schreef:Dank, maar die heb ik wel.
Dit beschrijft niet echt hoe je de carb uit elkaar haalt toch.
het is meer een beschrijving van het geheel.
Kijk eens op deze site:
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Carburettors.html
je kunt daar veel originele Weber documenten downloaden.
Als je verder zoekt op weber 28/36 DM vindt je nog veel meer.
To err is human, not to err is divine.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zowie zo: maak een overvloed aan foto’s, voordat je begint en tijdens het uit elkaar halen. Voor je begint meet je natuurlijk alle stelschroeven op hoever ze uitsteken en noteer je dit. Leg alles in exploded view opstelling neer als je het net uit elkaar heb en klik!
Let ook op dat de remlucht- en benzine- sproeiers subtiel verschillen van de 1e en 2e poort. Dit verschil is nauwelijks te zien, maar de 2e poort heeft iets grotere gaatjes.
Ik had bijvoorbeeld geen foto van de onderkant. Dan is het gissen hoe de schijfjes terug moeten voor de gasbediening (die je dus eigenlijk niet mag verstellen). Dit is uiteindelijk wel goed gekomen maar ik heb ‘m nog niet getest.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.