Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ik heb een C5- 2.0 HDI phase II van januari 2006! nu is mijn vraag :hoe lees je exact ‘t oliepeil af,want als ik dat plastieken peilstokje er uit trek en afwrijf en daarna weer in steek dan staat ‘t peil op 2/3e,maar hoger hangen er ook nog druppels!! wat ik nu ondervonden heb,is dat als ik het peilstokje er volledig induw en dan een volledige toer mee ronddraai,dan staat het peil op maximum. nu is de vraag of ik op die manier wel juist meet want het peilstokje is ook nog eens krom eens je het in je handen hebt!!
greeeeeeeetz blooper1963;
Peilstok schoonmaken met een doekje met wasbenzine wil meestal wel helpen.
Neem aan dat je de auto peilt met koude motor?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Blade_ schreef:Peilstok schoonmaken met een doekje met wasbenzine wil meestal wel helpen.
Neem aan dat je de auto peilt met koude motor?
ik peil steeds na een nachtje gerust te hebben,dus s’morgens voor ik vertrek! als ik de peilstok er gewoon induw zoals hij zat toen ik voor de eerste keer peilde dan staat het niveau ongeveer 4mm onder het streepje MAX! nu weet ik ook niet hoeveel olie er in zat toen ik hem afgeleverd heb gekregen! valt ‘t voor dat ‘t peil niet op maximum stond bij een nieuwe wagen?? want als er nu al 4mm olie weg zou zijn na een km stand van ongeveer 1500km dan lijkt hij me wel olie te verbruiken!!
maar ik weet ‘t niet met zekerheid want ik zeg ‘t als ik peil en het staafje heb gereinigd met een doekje dan hangen er hoger ook nog druppels olie
als je er nog maar 1500 km mee gereden heb, zou ik me nog niet zo heel druk maken. Schijnt dat auto’s in het begin toch vaak een slokje extra lusten.
Natuurlijk wel in de gaten houden dat verbruik.
Overigens: stond de auto vlak bij het peilen? Wil nl ook weleens schelen. Ik blijk namelijk hier voor de deur wel olie te kunnen peilen maar geen peil te kunnen trekken op de koelvloeistof.
Je hoeft (in principe) toch niet te peilen?
Op mijn PhII krijg ik keurig bij het starten in de display (bij de kilometers) te zien of het olie-peil klopt ‘Oil oke’ ...
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
EW schreef:als je er nog maar 1500 km mee gereden heb, zou ik me nog niet zo heel druk maken. Schijnt dat auto’s in het begin toch vaak een slokje extra lusten.
Natuurlijk wel in de gaten houden dat verbruik.Overigens: stond de auto vlak bij het peilen? Wil nl ook weleens schelen. Ik blijk namelijk hier voor de deur wel olie te kunnen peilen maar geen peil te kunnen trekken op de koelvloeistof.
de auto staat steeds vlak in de garage!! dus het probleem is voor mij eigenlijk of ik het juiste peil aflees! verder in de gaten houden zal de oplossing brengen vermoed ik!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
@kikker
idd maar ik betrouw die electronika toch niet voor 100%,want in mijn bedrijfs berlingo zit ook zo een electronische peilmeter en die geeft soms allemaal knipperende streepjes en na een paar keer starten is het terug in orde,en als ik dan peil s’anderendaags,dan staat mijn oliepeil correkt!!!
Die knipperende streepjes betekenen in principe dat je peil eigenlijk te hoog is. Dit heeft de mijne ook de eerste maand nadat ze van de garage terug is gekomen. Maar ik moet zeggen dat de electronische oliepeilmeter vrij accuraat is en zeer betrouwbaar.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
blooper1963 schreef:idd maar ik betrouw die electronika toch niet voor 100%
en dan toch C5 gaan rijden…..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
kikker schreef:blooper1963 schreef:idd maar ik betrouw die electronika toch niet voor 100%
en dan toch C5 gaan rijden…..
ja hoor een lekkere bak die C5 en nog straffer:1e wagen was audi 80(gekregen van ouders toen ik van ‘t leger kwam) 2de was een volvo 242 en 3de een peug 306 en 4de een opel zafira en 5de een citroen picasso en nu een C5 dus….. het is de eerste keer dat ik 2 wagens koop van het zelfde merk!
sorry dit was mss ff fftopic
nog een vraagje: is da bij U ook zo een plastieken peilstokje?? ik vind dit zo moeilijk af te lezen ik kan niet goed oordelen waar de juiste oliestand staat!! staat nu momenteel op 4 mm onder het max,maar net aan het max streepje hangt,hoe dikwijls ik ook peil ,ook olie! dus…
ja het is een plastic peilstokje, ik vind hem vrij goedafleesbaar.
maar je moet toch voor de 1500-2500 beurt, hier vullen ze wel wat bij.
bij mij hadden ze destijds ietwat teveel olie erin gedaan en kreeg ik melding “contoleer olieniveau”.
daarna is bij 10000 km een beetje bijgevuld en bij 18000 km.
bij 20000 is de olie vervangen (1e beurt) en nu bij 31000 i het oliepeil nog steeds goed.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ronama schreef:ja het is een plastic peilstokje, ik vind hem vrij goedafleesbaar.
maar je moet toch voor de 1500-2500 beurt, hier vullen ze wel wat bij.
bij mij hadden ze destijds ietwat teveel olie erin gedaan en kreeg ik melding “contoleer olieniveau”.
daarna is bij 10000 km een beetje bijgevuld en bij 18000 km.
bij 20000 is de olie vervangen (1e beurt) en nu bij 31000 i het oliepeil nog steeds goed.
hey ronama
zeg welke olie gebruik jij voor uwe C5?? ik gebruik de olie van de garage nl. de quartz 9000 - 5w40 van total! is goeie olie vind ik!
dat ik het niet weet, in de garage hebben ze total.
mijn auto wordt onderhouden door de citroengarage.
dus ik vertrouw erop dat zij de juiste olie ed gebruiken.
maar het is die wat citroen voorschrijft in het instructieboekje
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ronama schreef:dat ik het niet weet, in de garage hebben ze total.
mijn auto wordt onderhouden door de citroengarage.
dus ik vertrouw erop dat zij de juiste olie ed gebruiken.
maar het is die wat citroen voorschrijft in het instructieboekje
de mijne ook ik heb trouwens zo’n onderhoudscontract zoals je mss al in een eerder draadje gelezen hebt! maar ik heb altijd een bus van 1 liter bij moest ik onderweg zoals je zegt de melding krijgen om het oliepeil na te kijken!!
blooper1963 schreef:
de mijne ook ik heb trouwens zo’n onderhoudscontract zoals je mss al in een eerder draadje gelezen hebt! maar ik heb altijd een bus van 1 liter bij moest ik onderweg zoals je zegt de melding krijgen om het oliepeil na te kijken!!
ik heb geen onderhoudscontract, en de garage had mij ook al voorgesteld met zo’n 1 literbus rond te rijden maar zodra ik melding krijg stop ik wel even bij ze.(nu toch al 11000km niet)
en ik weet van mijn andere citroens dat ze geen olie verbruiken.(tussen de beurten)
en ik hou er niet van om olie in de kofferbak te hebben, bij mijn berlingo is destijds een fles slaolie opengegaan en krijg dat maar eens schoon.
Nu ruim 19.000 km gereden vanaf nieuw (C5I 2.0 i 16v) en niets bijgevuld. Peil staat iets onder maximum. Dus totaal geen olieverbruik. Auto wordt overigens niet op korte stukjes gebruikt.
Groeten,
Kaaskop