Moet ik me nog introduceren?
Rudie Krämer, ben al sinds 1989 bezig met Peugeot 104, maar heb zijstappen gedaan naar Visa, Visa Spirit 330, Talbot Samba Rally en heb er in totaal ca 50 versleten. Helaas ben ik ook versleten en ben aan mijn laatste klussen bezig.
Mijn Peugeot 104 rally is af en heb samen met Kees nog op Zandvoort gescheurd. Ook de mijne staat in de verkoop, maar daarover hier verder niets.
Dit draadje is een kopie van de versie die op het Peugeot forum staat, maar het leek me wel leuk om hem hier ook neer te zetten.
Het blok wordt opgebouwd voor de verkoop, met een groep B cilinderkop van de 1285cc Samba Rally groep B is ook dit een heel bijzonder blokje ( geschat vermogen op 120 pk of meer)
Het verhaal:
Uit de blauwe Samba Rally heb ik een 1360cc groep B motorblok overgehouden. De versnellingsbak zit nu in Peugeot 104 rally, maar de cilinderkop met Webers en het onderblok ligt al jaren onder een doek in de sleutelruimte.
Nu de Peugeot 104 rally klaar is en op de nominatie is gezet voor de verkoop en ik alles probeer te verkopen is het nu tijd geworden om het blok weer op te bouwen.
Grote uitdaging is daarbij dat ik destijds gemerkt heb dat de kleppen tegen de zuigers aan kwamen en er dus hapjes uit de zuigers gefreesd moeten worden.
Ik heb een zuiger uitgefreesd en ben nu aan het kijken of ze voldoende diep zijn. Ze hoeven waar 1 mm diep te worden dus groot gaat het niet worden.
Alle onderdelen bij elkaar gezocht ( dat was het meeste tijd Het blok lag al in Berkel uit elkaar dus veel lag niet meer bij elkaar en moest er gezocht worden. Uiteindelijk ben ik een aardig eind gekomen
Ik had destijds een doorkijkblok gemaakt
In die situatie kon ik de positie instellen waarbij de zuiger en klep op minimale afstand tot elkaar naderde. Toen heb ik de klep met de stelbout naar beneden gedraaid en kon ik meten hoeveel ruimte ik nog over had. Dat kwam nu op 1.5 mm voor de uitlaatklep. Bij de inlaatklep had ik zelf meer
Dat gaf me wel te denken…
Op het nokkenas tandwiel stond een markering 1285 die heb ik als beginpunt genomen.
Ik moet dus gaan klokken ( meten met de meetklok).
Mijn steun waarop ik de klok had gezet toen ik het 1440cc blok heb uitgelokt ben ik kwijt dus ik moet nieuwe steuntjes gaan maken.
Ook een werktafel gemaakt onder de elektrische takel, hoef ik niet telkens dat blok te vertillen, wel zo belangrijk voor mijn polsen.
Hier al een begin rapportage
Het onderblok van het blok en het doorkijkblok zijn anders, de krukaslagers zijn anders dus moest een setje nieuwe aanbreken
Het gaat om het testen van de kleppen dus alles moet nog een aantal keer uit elkaar dus geen pakkingen en slechts een minimaal aantal bouten en moeren.
Heb er een koppakking aan opgeofferd ( aluminium rand was door het lange liggen al beschadigd )
Nog een nieuw verzinkt setje moeren gevonden
Krukas erin
Zijdelingse speling opvangen
Nokkenas tandwiel op de juiste manier monteren
Helaas heb je 12 standen van dat ding dus blij dat mijn voorganger al wat voorwerk heeft gedaan
Ketting positioneren
Hier en daar wat takelogen
En hier ben ik geeindigd, tijd om naar huis te gaan
Ik moet de gradenboog op de poeli nog zoeken en monteren, dan een goed meetsteuntje en dan maar draaien
Wordt vervolgd
GrR
Weer verder gaan met het blok.
Tijd om de cilinderbussen op lengte te maken, een bus had een beschadiging op het pasvlak van de koppakking. Weer schuurpapier gepakt en ben maar gaan schuren, gelukkig ging het redelijk snel en de eerste bus ik klaar
Nu de andere drie nog en kan ik het onderblok ook gaan inkorten, weer met VEEL schuurpapier en noest arbeid.
Dan kan er gemeten worden, kan de kop erop en dan de nokkenas definitief afstellen.
Mocht iemand me komende zaterdag willen helpen met dit voor mijn polsen niet prettige werk dan hou ik me aanbevolen
GrR
Flink aan het schuren geweest,
Gino heeft de bussen opgeschuurd op mijn werk het onderblok aangepakt
Alles ligt nu op ca 0.05 van elkaar, maar moet nu nog zo combineren dat het verschil tussen de bussen niet te groot is als ze in het onderblok liggen. Vervolgens moeten de bussen ook voldoende uitsteken. Dus die laatste hondersten maar op elkaar afstemmen als alles bij elkaar is. Zo nodig nog een schuurtje nageven
Gaat wel wat worden
Eerst de bussen aanpassen
Daarna kon ik het onderblok vlakken
Mooi vlak tafeltje gevonden, bij de Gamma een rolletje schuurpapier gehaald ( gestart met A4jtes maar dag ging niet goed) Nu een glijbaantje gemaakt
Voelermaatjes erbij, cilinderbussen passen en weer verder schuren.
De eerste 5 meter waren er zo door, daarna naar de Praxis gegaan. Zelfde papier gehaald maar ipv 6,5 euro kon ik nu bijna twee eur extra aftikken (groothandel was 3,50 )
Maar ja ik kon verder.
Zag wel dat het schuurpapier bij het heen en weer schuiven een “boeggolf” veroorzaakte waardoor de einden een beetje meer begonnen te vlakken
Streepjes gezet om te kijken waar dit nog meer oneffenheden zou gaan geven
Na een paar schuurtjes
Maar al snel bijna alles weg, op deze tafel ging het vlakken dus prima
Een vlakblokje erbij gepakt en de voelermaatjes weer gehanteerd
En het resultaat:
Zo mooi om het motortje weer in topconditie te zien groeien.
Hij heeft jaren geleden in deze auto gezeten:
En hier de complete motor
En de auto toen hij raceklaar was
Ik heb met deze auto harder durven gooien dan met de 104, maar de 104 heeft echt wel een betere wegligging met zijn triangel-subframe met uniballs en de 205 slicks eronder
Alleen durf ik bij de 104 niet echt tot het uiterste te gaan ops:
Dit motortje zou iets minder pk’s hebben dan de 1440cc, alleen melden ze in Frankrijk dat er in deze configuratie toch ook 130 pk uit zou moeten komen. Ik weet alleen niet wat voor zuigers ze daar gebruiken. Van de 1285cc kop weet ik dat ze de bolle zuigers hebben, die kan je in principe in de 1360cc configuratie prakken.
Ik heb vlakke zuigers dus ik ga er vanuit dat ik met deze motor tot ca 120 pk moet kunnen komen. Ook erg rap hoor in zo’n licht autootje
Wordt vervolgd
GrR
Wat een fijn topic! Ik ga dit volgen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik ook, het mooiste werk wat er voor mij was.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Kunstenaar Rudie
Ik ga ‘t ook volgen !
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Prachtig! die zelfgemaakte vlaktafel !!! (welke grain trouwens?!? 180? Carborundum of gewone schuur?) De rest ook hoor ! maar ik hou erg van zelfuitgevonden huisvlijt in plaats van €100 moeten neertellen voor een profi late vlakken van een blokje !