Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gereviseerde voorremcylinders kosten niet veel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De zuiger moet er toch echt met de hand er inkunnen. Met hamer is niet goed.
Als je boel ruim insmeert met LHM glibbert het ook best aardig.
De truuk is, die rubbers echt heel goed in de rand te duwen. Ook al denk het zit goed, nog even per stukje aandrukken.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ja en dat heb ik dus gedaan. Net als met een fietsband zorgen dat je hem eerst goed verdeelt over de gehele 360 graden en vervolgens met afgerond minilepeltje dat ik ooit speciaal voor dit doeleind heb gemaakt aangedrukt, rondom. IK vind het sowieso met die ingebouwde cupjes ipv externe stofhoedjes by far de lastigste remcilinders die ik heb gereviseerd. Hoezo: Eend = simpel? Nou….al mijn voorgaande Peugeots waren toch echt nog een stuk sleutelbaarder. En zelfs tov DS vind ik het niet heel veel simpeler in elkaar steken allemaal. Dus mijn volgorde van eerst DS daarna een A-type is zo gek nog niet. Denk dat ik mijn kinderen ook in die volgorde ga ‘opleiden’ .
Nu die cilinders de rubbers eenmaal gepasseerd zijn kun je met de hand mv veel druk wel verplaatsing krijgen, en dan schieten ze stapsgewijs verder. Ik gooi ze erop en bevalt het niet lekker bestel ik wel een setje kant en klare klauwen. Want dat moet wel gezegd: de onderdelen prijzen zijn relatief vriendelijk. Peugeot is goedkoper maar vaak weer meer zoekwerk naar de juiste spullen. En ik ben wel een voorstander van one-stop-shopping.
Voorlopig beschermd tegen meteorologisch ongerief:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lees dit maar:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223106/P15/#1835865\
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Linkje moet de \ even af, dan doet ie het:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223106/P15/#1835865
Ongelooflijk verprutst ding zeg! Die van mij zien er als in nieuwstaat it, ik heb nog nooit zulke mooie zuigers in m’n handen gehad. Heb de ronding nog met digitale schuifmaat nagemeten, zijn wel rond. Mooie eend trouwens, leuke kleur! Heb je die nog?
Ik heb ze zekerheidshalve allemaal nog ene keer onder perslucht eruit gedrukt. alle rubbers zaten netjes. Toen nogmaals de zuigers erin gezet. De meeste deels op de hand, deels met rubber hamer voorzichtig door de weerstand heen getikt (rondom voorzichtig tikken zodat ie niet scheef gaat).
De klauwen zitten nu weer op de schoongemaakte bak. Een heel ander gezicht.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanavond de HRC weer teruggezet, nieuw druklager op de bak gemonteerd, nieuw RVS tussenleidinkje op de klauwen, nieuwe remblokken (incl handrem) gemonteerd, handrem afgesteld en met 8 bar perslucht de schijfremmen getest: blokken worden perfect op de schijf gedrukt en komen weer mooi een stukje terug bij ontlasten. Volgens mij gaat dat straks heel fijn remmen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Was nog wel benieuwd naar de foto van de koppeling. Want alleen lager vervangen kan, maar zelf niet zo enthousiast over.
Gewoon gelijk nieuwe set erin. Dan wel een orginele en niet zon verbeterd model koppeling van een paar tientjes, twee keer moest die er weer uit bij verschillende autos.
Nou eend super eenvoudige auto, alleen alles is net anders! En als je dat niet weet, dan wordt het opeens lastiger.
Goeie tip voor het bevestigen van de uitlaat, als de oude terug gaat, dan is dat makkelijk, maar een nieuwe eerste demper altijd pielen om lucht dicht te krijgen.
Alle flenzen goed schoonmaken.
insmeren met kopervet.
alle klemmen handvast.
met de hammer zacht tikje twee kanten op
dan alles aandraaien.
In een keer alles goed dicht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die eend is van mn zus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de tips!
Hieronder wat foto’s. Drukgroep is van laatste type, Valeo. Plaat in perfecte staat, bouwjaar ‘99. Ik zie geen enkele reden tot vervanging. Bovendien: ik ben een zeikerd mbt aangrijpen koppelingsplaten, maar de Mehari koppelde gewoon lekker.
Dan het bronzen busje: heb de ring ervoor eruit getrokken. Vraag: hoe moet ie erin? Hij schoot weg… opstaande rand tegen bronzen busje of andersom? Zie foto, ring ligt ervoor op werkbank.
Busje zelf ziet er echt perfect uit en heeft qua diameter niets verloren. Ik zie geen reden tot vervanging. Moet ik hier nog wat invetten en zo ja waarmee? Prise-as idem?
Nieuwe druklager:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dit is dezelfde constructie als bij de GSA.
Het bronzen busje is enigszins poreus en dient volgezogen te zijn met motorolie.
Zelf heb ik afgelopen voorjaar als volgt gehandeld:
Bronzen bus volgespoten met motorolie en het gat direct afgestopt met een passende bout.
Deze behandeling een paar dagen achter elkaar herhaald en het vliegwiel telkens een kwart slag gedraaid. Er was nl. een klein beetje olie weggelekt.
Het kleine ringetje is een keerring. Die zou ik wel vervangen. Volgens mij met de opstaande rand tegen de bronzen bus aan.
Voor montage van de bak nog een klein dotje vet in de bronzen bus doen.
De spiebanen van de prise-as ook licht invetten met gewoon doorsmeervet
plaat is goed. Maar wel al mee gereden, niet nieuw. Hoewel lastig te zien op de fotos.
Je hebt zon centreer pen? Plaat moet ik exact in het midden.
En ik vijl die spie baantjes altijd een beetje, het begin stuk. Schuift de boel wat makkelijker in elkaar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Oei, nee die centreerpen heb ik niet (ik vroeg me al af hoe te centreren bij montage) en ik heb zonet een prise-as keerringetje besteld… Ga nog even op website kijken of ze die hebben.
Plaat idd mee gereden, niet nieuw, maar weinig slijtage, frictieplaat nog div mm’s tot aan klinknagels. En er moet in de toekomst (hoeveel kms zal ik er nu mee rijden? Weinig, want ik heb ook nog een DS) nog wat te sleutelen over blijven.
@Dirk, dank ook voor jouw duidelijke uitleg, die aanpak zal ik hanteren. Keerring besteld.
Centreerpen besteld, toegevoegd aan vorige bestelling. Leve online shopping en de 24x7 economie.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vandaag oa motorblok ontdaan van alle vet en vuil. Oogt weer anders.
Iemand hier adviseerde me de oliekeerring aan de voorzijde (krukas) te vernieuwen. Heb nieuwe liggen. Op mijn vraag hoe eruit halen luidde het antwoord er een paar parkers indraaien.
Gedaan.Geen beweging. Had eerder al in kruipolie gezet. Voorzichtig met slagtrekker. Geen beweging. Zit nu met half vernielde keering. Lekte niet. Nu wel denk ik…
Wat nu?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
inderdaad parker er in. Beste is gaatje boren, voorzichtig.
Dan parker erin.
En dan met een kniptang of iets dergelijks op een stukje hout eruit wippen.
Het is altijd wel even pielen. Maar lukt altijd.
Hieronder een voorbeeld wat ik van google heb.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dank! Nieuw gaatje geboord, parker erin en met hefboom van schroevendraaier erachter en tang om de parker heen gelukt als op de foto.
De nieuwe zit erin, een stukje PVC-buis van 400 mm als stempel.
Zodra keerring prise-aslager binnen is kunnen bak en motor weer verenigd worden, daarna gaat de boel er als geheel weer in met de takel.
Eerst nog kleppen stellen en (dekselpakkingen vervangen). Zag op instructievideo van MCC dat je in deze procedure meteen het kopboutmoment meeneemt.
Verder nog diverse onderdelen in de straalkast behandelen en opnieuw spuiten. Volgend wekend zijn we weer een heel eind richting opbouw denk ik.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection