Dag forumleden,
Bij het demonteren van de aandrijfassen van mijn DS bleek dat de ene homokineet bijna zonder vet is en de ander volop in het vet zit. Zowel in het werkplaatshandboek als op het forum vind ik geen informatie over het smeren van de homokineten. Klopt dat? Of worden deze gesmeerd via de vetnippel op de aandrijfas zelf? Of moeten deze bij montage gesmeerd worden?
Ik ben benieuwd!
Vriendelijke groet,
Hank














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ds heeft geen homokineten. Aan de wielzijde zitten er dubbele kruiskoppelingen en aan de versnellingsbakzijde zit een tripoidehuis. Welk deel van jouw aandrijfas zit zonder vet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hank,
Een Ds heeft geen homokineten. Hij heeft een dubbele kruiskoppeling aan de wielzijde en een tripoide koppeling of “meenemer” aan de bakzijde.
De kruiskoppelingen zijn voor het leven gesmeerd. Met de nippel smeer je het centrale kogelgewrichtje tussen de kruizen.
De meenemers moeten wel goed met vet gevuld zijn!
edit: sneller typen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Visueel:
http://www.hydraulique.nl/vervangen-aandrijfashoes-ds/
Hoeveel vet:
http://citrotech.nl/shop/product/tube-vet-voor-aandrijfas-80-gram/
in producttitel: 80 g per as
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Door de centrale kogel werkt de dubbele kruiskoppeling als een homokineet. Het enige wat door de nippel gesmeerd wordt is de centrale kogel. De tubes met vet die te koop zijn dienen om de tripoide aan de bakzijde te smeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goedemorgen,
Oke dat betekent dus dat de kruiskoppeling (dank voor de aanvulling) aan de ene zijde teveel is gesmeerd via het kruisstukje omdat die helemaal onder het vet zat. En dat de andere kant correct gesmeerd is.
Dan kan ik eea in elkaar zetten. En o ja dat tripoïdehuis is niet open geweest en ga ik ook weer zo in elkaar zetten.
Dank voor het meedenken,
Hank