Hallo hierzo ,mijn 14 j oude berlingo 2.0 hdi ,is in veilige modus gegaan met 1200 rpm en geen moer meer er van te krijgen , bij de dealer uitlaten lezen gaf aan gasklepsensor en luchtmassameter stuk of slecht deze vervangen door onderdelen van op de sloop elk 3 stuks mee gebracht allemaal uit getest;
Maar geen enkele reactie van de computer blijft in de veilige modus hangen ,kan bij een vriend laten uitlezen maar deze ziet telkens de zelfde fout codes op duiken en kan deze niet wissen.Hoe of wat kan ik nog doen tips aub bij voorbaat dank
grt walter
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hard resetten. Niks ingewikkelds bij de oudere generaties.
1. Stekker van de ECU lostrekken en een paar seconden wachten. Dan is deze gereset.
2. Stekker weer aansluiten, auto starten. Nergens aankomen want de ECU moet eerst de nodige nulwaarden calibreren. Als ie afslaat gewoon opnieuw starten, verder niks. Vooral geen gas geven als ie tijdens het inleren beroerd loopt. Net zo lang stationair laten draaien tot de ecu geen correcties meer maakt. Dat zal hooguit een minuut of tien duren.
3. Komen de codes meteen terug, al dan niet met een beroerd lopende motor, dan is er toch echt iets aan de hand met de sensoren of de connectoren ervan.
Vooral de gasklepsensor is een berucht slijtagedeel, dus het is heel goed mogelijk dat de vervangers van de sloop allemaal net zo slecht of zelfs slechter zijn. En dan is het natuurlijk logisch dat de foutcode zich niet laat wissen ... Dat geldt natuurlijk evenzo voor de lmm maar die gaat iets minder vaak stuk.
Het komt in een enkel geval ook wel eens voor dat er iets met de ECU aan de hand is.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Een gasklepsensor op een diesel?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Bij resetten, zeker met loskoppelen accu, altijd de sleutel uit het contactslot nemen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor de reacties heren , reset met los gekoppelde accu al diverse malen gedaan niets helpt .de grote stekker die achter de accu bak staat met de hoesje erover los gemaakt ziet er zeer zuiver uit dus geen slechte contacten denk ik dan ,maar zit er ergens nog een stekker die ik moet loshalen ?ECU waar zit deze of is dat die ik net beschrijf hier .
zit er soms nog wat achter het zekering kastje wat ik kan lossen (resetten)? vind ook geen schema van de helle bedrading wat naar waar loopt in welke kleur draad ik meet aan de dieselpomp naar het drukreel van de vier draden 3 x 12 volt en 1 x 5 volt sturing injectie denk ik maar waarom 1 x 5 volt dan .
ik weet het ook niet meer in de garage citroen deler verteld men mij dat hun server al uitlicht van nieuwjaar al ze kunnen zelf niets zien op naslagwerk online dan .
WAT NU
Grt en HNY Walter
De ecu voor de HDI zit als je voor de auto staat rechtsachter de accu. Er lopen drie stekkerblokken naar toe. Een gasklepsensor zit niet op een diesel, luchtmassameter wel. Deze bevindt zich in de slang die gekoppeld is aan het luchtfilter. Een grijze brede platte stekker is de aansluiting op deze meter. Schoonmaken schijnt wel eens te helpen. Ik heb div. electr. schema’s, maar slechts tot 2002. Uit eigen ervaring weet ik dat voor 2003 o.a de kleurcodering geheel afwijkend is. De enige oplossing is uitlezen en dan de onderdelen vervangen. Ik kan je eventueel ook de haynes “automotive diagnostic fault codes” toezenden. Wellicht heb je daar iets aan. Stuur dan een PB.
teveel citroenen
Normaal gaat hij uit veilige mode als de motor draait, echter heb je hier twee gradaties in, de eerste is als je het contact te lang had opstaan met de motor uit, bvb. Bij het poetsen om je radio te laten spelen, dat is starten en alles is ok. De tweede is bij een storing, die verhelpen ze in de garage maar je kunt het ook zelf door hem aan te slepen. Wist ik verleden jaar zelf ook niet dus had ik de garage laten komen, ze sleepte hem gewoon aan, klaar, had ik dat geweten…. Bij mij was het een lege accu,teveel proberen te starten… Heel ander probleem maar wel ook die veilige mode waar hij niet uit wou…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt Wim voor je uitleg , de mensen in de garage lieten mij de gasklepcensor zien deze staat bij de motordeksel sluiting meteen vooraan dit deel waar de gaskabel aan komt en er een 4 polige stekker van terug naar de ecu lopen , de bovenste stekker van de ECU heb ik eraf gehad zeer lange stekker met ik dacht 3 of 4 rijen met veel contacten erin met 2 verschillende grote van de contacten ,de 2 andere stekkers zijn ronde exemplaren die ik denk door het brandschot naar binnen lopen achter het zekeringskastje van onder het stuur ,zijn dat 2 stukken kabels van de ECU naar binnen toe losse stukken die ik kan vervangen ivm samensmelting meschien van kabels door bv kabelbrand of samensmelting ervan? ,maar zit daar ook een computer onderin achter de zekerings kast daar waar men ook de uitleeskabel aansluit ? .
Ben meschien moeilijk bezig he Wim maar in ieder geval bedankt om mee te overleggen met deze moeilijke zaak he.
Grt Walter