Het lijkt net alsof je al besloten hebt om hem te houden en gekeurd en rijdend te krijgen .
Adri
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
‘t wordt een iets andere volgorde, àls ik hem zonder teveel gedoe gekeurd krijg, dan hou ik hem in één stuk voorlopig.
Die plug voor de olieretour was “plug and play”...
...op de motoren die ik los had liggen. Toen ik na drie kwartier de O-ringen eringeprutst had mocht het draaideeltje erachteraan. Waarom kom ik niet verder dan de helft…? Ding er weer uit.
Hee wat doet die braam hier. Verrek, de boekhouders hebben gelaste buis laten inkopen bij de 646-ECO motoren, de 625 heeft nog naadloze. Goed, braam erafvijlen, geen probleem. Schoonmaken en nogeens proberen.
Wil nogsteeds niet verder erin. Eens proberen op de losse ECO-motor. Braam eruitgevijld en plug erin, uit de kunst. De O-ringen weer uit de auto gepulkt, blijkt die plug er überhaupt niet in te passen, wtf!
Er zijn dus meer nog smaken in retourpijpen, bij die in de auto was de O-ringgeul dieper gewalst, KAK!
In twee uur niks opgeschoten, dan maar gewoon met Loctite koperpakkingkit twee ringen er los inlijmen, beun+
Vanochtend de wagen weggebracht, kreeg net een telefoontje dat het een lijstje was met een boel “kleine” dingetjes, ben benieuwd
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Hmm, ik had wat dingetjes over het hoofd gezien en andere wat anders ingeschat. Voorwiellager met speling en een lekke binnenste ashoes had ik even gemist. Dat de geprofileerde zijkant een gevaar vormt voor aanstormende voetgangers had ik niet zien aankomen, maargoed, uiteindelijk wil je het toch een keer glad hebben als je er een tijdje mee wil rijden.
Verder wat opmerkingen in het algemeen, om meteen mee te nemen. Moet lukken, niet al teveel APK-laswerk. Op korte termijn op zoek naar een bakboord achterdeur, de andere slingeren hier nog. Neusje later een keer
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Speling op lager is heel vreemd, naafmoer niet goed vast? Want voordat een GS wiellager echt speling heeft maakt hij al een lawaai alsof er een straaljager vlak boven je vliegt.
Ja dat die deuken boel afkeur zou zijn had ik ook nooit gedacht.
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schade waarbij delen uitsteken kan reden tot afkeur zijn, net als scherpe randen door roest aan het plaatwerk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Ach, gevaarlijk of niet, ‘t is ook geen gezicht dus het meeste wilde ik toch wel aanpakken. Anders was het een tijdelijke duct-tape actie geworden…
In de tussentijd weer wat gefröbeld. Ik vond dat er een rare rol van achter in de koets kwam als je over een hobbel reed, dus de achterbollen vervangen. De hydrauliekleidingen en de borgveer van de veercilinder kwamen zowaar los!
Toen ik tijdens het naar huis rijden vorige maand een paar liter brandstof wilde bijvullen, voor de zekerheid, sloeg het tankpistool de hele tijd af terwijl er minder dan een kwart in de tank zat, vreemd… Het dekseltje in de kofferbak erafgeschroefd: de tankontluchtingsslang was vervangen door benzineslang. Zelfde buitendiameter maar met een kwart van het doorlaatoppervlak ofzo, dat verklaart . Ik neem aan dat het opgelost is met een origineel pijpje, we gaan het meemaken.
Het voorwiellager heeft inderdaad behoorlijk speling, maar wel voldoende vet, ik denk dat dat de straaljager weggehouden heeft. Er slingert hier nog een bruikbare fusee dus dat gaat goedkomen.
Dan roest, tijd voor de slijptol:
Voldoende herstbladeren uit de ruimte boven het spatbord, hoe fladderen die er in vredesnaam in hun geheel in!?
De bijrijdersdeur is er uitgehaald, de vervanger staat klaar om gelakt te worden. Laat de kerstvakantie maar komen!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik hou dit draadje al even in de gaten, aangezien ik de auto al wat langer ken. Leuk dat je het wilt opbrengen om deze weer op de weg te krijgen. Er moet toch nog wel wat van te maken zijn.
Hou je er wel rekening mee dat een vervangende fusee waarschijnlijk niet past, aangezien in 74 de kop van de aandrijfas van 22 naar 25 tanden ging?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Leuk om volgers te hebben, mentale steun is ook belangrijk
Er is een boel niet meer origineel aan deze GS, er zitten nu aandrijfassen op met van die rubberen dempers vlakbij de homokineet. Ik meen dat die alleen op een GSA zijn geleverd, en dat de bijbehorende naven dus inmiddels ook 25-tands zijn.
Maar ik zal het voor de zekerheid even checken, dank voor de opmerkzaamheid
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Voor een beetje morele steun ben ik altijd wel te porren hoor.
De dunne aandrijfassen met trillingsdemper zijn juist vanaf het begin op de GS gemonteerd, dus zowel met 22 als met 25 tanden. De GSA (en laatste GS’en) hebben de dikke aandrijfas zonder demper. Een dikke as kun je ook niet zonder meer op een auto monteren voor dunne assen, je moet dan eigenlijk ook de bovenste draagarm verwisselen, deze hebben n.l. een grotere uitsparing. Anders gaat het echt aanlopen, zeker bij ingezakte aanslagrubbers.
Succes met de klus.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Van kerstvakantieklussen is niets terecht gekomen, één of ander virus heeft aardig beziggehouden vorige week.
Gelukkig deze week nog een beetje tijd. Ik denk dat ik mazzel met modeljaar ‘74 ofzo, de assen zijn 25 tands, scheelt weer!
Vorige maand geprobeerd met m’n huidige zelfgemaakte gereedschapsset een achterwiellager los te maken vanwege een rotte remschijf. Dat liep op niets uit, behalve een kromme wringstaaf (een strip staal, geen gehard spul ofzo). De boel is ook wel aardig mishandeld in naam van borging, met centerponsen en smalle beiteltjes. Geen van allen lijnen ze uit dus ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met boren.
In mijn oneindige wijsheid had ik dop 44 in de slagsleuteluitvoering gekocht, die past natuurlijk niet door de ringmoer om de naaf dan maar met opgesloten lager te verwijderen, d’oh!
Het simpelste is dan om de speciale dop met ringmoerbalk bij Burton te bestellen, maar da’s natuurlijk te makkelijk er moet iets gebeund worden. Een mooi stuk buis gevonden met aardige wanddikte, daarin een sleuf gemaakt voor een dikke strip, en een bout erop gelast voor de slagsleutel. What could possibly go wrong.
Nou niks eigenlijk, maar het ging ook nogsteeds helemaal nergens heen… Daar ga ik maar eens een nachtje over slapen.
Er moesten ook twee binnenashoezen vervangen worden. Fijn kliederwerk maar het ging zonder complicaties dus met een voldaan gevoel weer op huis aan.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Goed dat je weer op de been bent.
Normale werkwijze bij het vervangen van het achterwiellager is, eerst de ringmoer lossen met de speciale sleutel 3304-T van Fenwick, en daarna de moer losdraaien. Nu kun je het lager van de astap halen zonder het kapot te maken. Met het speciale gereedschap hoef je ook niet de stofdop te slopen, wat met het gereedschap van Burton wel nodig is.
Zou eens informeren bij een 2CV specialist in de buurt, het wordt n.l. ook gebruikt voor de AMI.
Houd ons op de hoogte!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Klopt van die stofkap. Op deze auto zaten al plastic 2CV-doppen, je ziet de kitresten er nog van zitten op de ringmoer. Het gereedschapje wat ik samen met Breeze maakte
(Breakdraad) laat de stalen kap ongemoeid, helaas was de constructie niet sterk genoeg om deze idioot-vaste ringmoer te lossen. Vandaar dat pijpding waarmee ik hoopte wat meer aanmoediging over te kunnen brengen.
In diezelfde draad zie je op de derde foto het gereedschap van Nard van Renard, dat was de inspiratie voor m’n laatste gereedschapje. Nu de slagsleutel niet werkt denk ik dat er niets anders op zit dan er een wringstaaf op te maken waar een lange pijp overheen kan.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Aah, het verhaal begint nu op zijn plaats te vallen.
Als ik een goede pijp nodig heb kan ik gelukkig een steigerpijp lenen van mijn buurman.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
een goede buur…
Heb ik nog een ander vraagje aan het panel: Op een aandrijfas, tussen het tripoïdehuis en het plaatstalen deksel, zit een papieren pakking:
(plaatje gejat van Hydraulique, DS heeft dezelfde oplossing)
Nu is aan (minstens) één kant die papieren pakking stuk. Wat doe ik daaraan, nieuwe snijden en ertussen doen, vloeibare pakking eropsmeren of niet, of geen papier en alleen vloeibare pakking gebruiken? Wat is uw ervaring?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Hoe krijg je dat nu voor elkaar, ik bedoel om de pakking kapot te krijgen, ik heb zoiets nog niet bij de hand gehad. Het veiligste lijkt mij een nieuwe pakking, die heeft nog enige dikte, vloeibare pakking ben ik bang wordt er weer tussenuit gewerkt.