Ik rijd nu een maand of 5 in mijn DS5 (tweedehands) en merk nu wel een aantal zaken waarvan ik graag wil weten of er meer mee zitten en wat ik er tegen kan doen:
- Sinds mijn laatste beurt bij de citroen garage merk ik dat ik regelmatig de melding krijg: Elektrische aandrijving tijdelijk niet mogelijk. Ik heb die melding vaker voorbij zien komen, maar dat ging weer weg en de elektrische aandrijving lukte toen ook gewoon. Nu niet meer. Elke keer als ik de draaischijf naar ZEV zet krijg ik deze melding. Ook worden de snelheid op de head-up display niet meer licht blauw en rijdt de auto niet meer alleen op elektrische aandrijving. wat zou dat kunnen zijn?
Heeft niemand ooit eerder deze melding gehad, of weet iemand hoe dit op te lossen valt?
Die melding lijkt gerelateerd te zijn aan het regenereren van het dieselpartikelfilter (FAP). Tijdens deze regeneratie is het niet mogelijk om eletrisch te rijden. Maar als je deze melding constant krijgt lijkt het me tijd om even een bezoekje aan de dealer te doen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ondertussen ook zoiets gevonden ergens op internet ja. Deze melding krijg ik nu een maand of 3 ongeveer. Ik dacht eerst dat het wellicht wat met het veranderende weer te maken kon hebben, maar het blijft stug terugkomen.
Toch maar naar de dealer ja, hopelijk kunnen zij wat uitlezen.
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Je moet ook voldoende lading in de accu hebben. Bij drie streepjes of minder zal de auto niet overschakelen op de electro motor.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Klopt, maar ik heb het ook als de accu haast vol is.
Totaal aantal Berichten: 810
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb dat ook vaak. Op sev zetten krijg ik ook altijd die melding. Ik vind de medling lachwekkend, kan beter zeggen wanneer het tijdelijk _wel_ mogelijk is. Als ie aan het regenereren is komt dat op het display te staan. Veelal niet de oorzaak.
Ik heb ondertussen de garage een mail gestuurd met de melding. Ik weet nog niet wat ik kan verwachten mbt hun kennis over dit soort zaken (het is een multimerk dealer/garage), maar als daar wat uitkomt zal ik het hier weer melden.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Hier hetzelfde probleem, vanmorgen de citroen dealer gebeld en enige openstaand zou lage accuspanning kunnen zijn van de 12v accu, echter gaat de auto nu terug naar de multimerk garage voor een check onder de bovag garantie.
Ok, bedankt. Kun je me op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Ben benieuwd of het opgelost kan worden.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Doe ik, afspraak staat volgende week vrijdag. Update daarna als er een oplossing gevonden wordt.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Vrijdag naar de garage, echter heb wel een idee waarom het niet zou kunnen werken. Eerder deze week met de citroen garage gebeld en een van de veelvoorkomende oorzaken is een oudere accu, vervolgens de accu doorgemeten en inderdaad deze had een voltage dat bij uitstaande motor en alleen de verlichting aan terugliep naar 10,2V.
Wordt vervolgd later deze week…
Een accu die nog 10.2 volt geeft als je een paar gebruikers aanzet is “overleden” voor een moderne auto. De tijd dat je op de laatste “snik” van een accu een auto kon laten lopen is al 30 jaar achter ons. Een accu meten op die manier is natuurlijk niet echt betrouwbaar, maar je kunt wel een inschatting maken: Als de verlichting ongeveer 120 watt opneemt is dat 10 ampere. Als je een 66 AH accu kort met 10 ampere ontlaad moet je met een halfvolle accu nog ongeveer 11.5 volt poolspanning hebben bij die ontlading. Datzelfde geldt voor de open poolspanning zonder belasting, als die zakt onder de 12 volt is je accu of leeg of overleden.
Het kan natuurlijk zijn dat je laadcircuit niet goed werkt, maar dan zou je ook startproblemen verwachten. In een “hybride” wordt de accu heel vaak geladen en ontladen, dus dat verkort de levensduur aanzienlijk, daar moet je mee leren leven.
Je kunt de ZEV mode niet gebruiken tijdens het regenereren, maar dat moet na een tiental kilometers wel afgelopen zijn.
To err is human, not to err is divine.
Ok, ik zal deze week de accu ook eens gaan doormeten.
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-2017
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
UPDATE: Garage heeft nu ook geconstateerd dat de accuspanning niet ok is zie bijlage. Accu was niet op voorraad en moet hiervoor volgende week terug waarna deze ook nog moet worden ingeleerd…
Spanning: 12,30 V
Gemeten: 489 A EN
Accuwaarde: 800A EN
Accutechnologie: Normaal
Acculokatie: In auto
Accutemperatuur Boven 0 graden
Starttest:
Spanning: 10,08V
Laadtest:
Spanning 14,84V
Advies: VERVANG ACCU
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Interessant. Omdat de “gewone” accu niet in orde is kan de auto niet elektrisch rijden. Terwijl daarvoor een heel ander accu pakket in de auto is verstopt. Iemand enig idee waarom de één invloed heeft op de ander?
Het enige wat ik kan bedenken is dat de accu te weinig spanning kan hebben om de dieselmotor weer te starten.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje