Beste Forummers,
ik ben nieuw op dit forum en heb sinds enkele maanden een eend, meer bepaald een saus ente,
Nu ben ik bezig met een bmw conversie en ben ik bezig met de versnellingsbak aan te passen.
Ik heb een set versnellingsbak/klauwen/schijven gekocht maar er klopt iets niet…(hoe kan het ook anders:-))
de versnellingsbak zou uit een gs moeten gekomen zijn en is een 4bak.
de klauwen komen van een 5bak en de schijven zijn nieuwe bestemd voor GS.
Nu heb ik het probleem dat de schijf te diep naar binnen komt OF de klauw te dik/ te ver naar buiten komt.
Het scheelt maximum een halve centimeter maar toch teveel.
de totale dikte van de remschijf is 32mm (buitenkant flens/buitenkant remoppervlak)
Bijgevoegd wat foto’s:
Alvast bedankt!
Nic
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hi nic
Volgens mij is het geen GS bak maar iets van Visa.
Kijk:
De gs heeft de starter niet bovenop maar aan de zijkant..
Die twee ronde gaten zijn van de ontsteking sensors dacht ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, is Visa-bak, zie koppelingshuis, heb er hier ook 1 staan.
In een Visa-bak zijn de tapgaten voor de remklauwen volgens mij niet geboord, remmen zitten namelijk aan wielzijde.
Dus bak al aangepast hiervoor of de combi GS-bak/Visa-koppelingshuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Weet je dat zeker? De 4cilinders hadden wel schijven aan de wielkant. maar of de 2cylinders dat ook hadden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Yep, zeker weten.
De 2-clinder Visa’s waren wat motor/bak-combinatie betreft identiek aan de 2-cilinder LNA’s.
En daarvan heb ik er 1 uit elkaar getrokken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Nic Baert schreef:
Nu heb ik het probleem dat de schijf te diep naar binnen komt OF de klauw te dik/ te ver naar buiten komt.
Kun je de dikte van de schijven eens opmeten? Het zou kunnen dat je schijven hebt van het eerste type, voor de 1015 bak tot mei 73. De schijven van het eerste type zijn 7 mm, en het 2e 9mm, het zou kunnen zijn dat deze ook verder naar binnen vallen. Ik zal vanavond thuis eens even het verschil opmeten tussen de 2 types.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:Hi nic
Volgens mij is het geen GS bak maar iets van Visa.
Kijk:
De gs heeft de starter niet bovenop maar aan de zijkant..
Die twee ronde gaten zijn van de ontsteking sensors dacht ik.
Nou, ik heb een keer de startmotor van een gs vervangen en die zat toch echt aan de bovenkant. Zo’n fijne klus waarvoor eerst het spruitstuk er af moet…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een Visa/LNA hangt de startmotor boven het koppelingshuis, bij een GS/GSA boven het blok.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee joh:
De starter zit schuin aan de bovenkant. niet inhet midden
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
De bak is echt van GS, het koppelingshuis doet me denk aan Visa 2cyl. Wist niet dat het op elkaar paste. Bij A-type zit de startmotor boven het koppelingshuis, bij GS linksboven de motor (in de rijrichting). Startmotor wordt ook aan de motor vastgezet bij GS, niet aan het koppelingshuis.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
GS1970 schreef:De bak is echt van GS.
Op basis waarvan deze uitspraak?
Het bak-deel van een 2-cilinder Visa/LNA ziet er uitwendig, op de gemonteerde remklauwen na, namelijk exact hetzelfde uit.
Heb er 1 staan, afkomstig uit een LNA.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:
Nou, ik heb een keer de startmotor van een gs vervangen ..... Zo’n fijne klus waarvoor eerst het spruitstuk er af moet…
Nee joh, gewoon ff een stuk uit je bak hakken. Deden we vroeger in de garage ook altijd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
René Jongejan schreef:
Het bak-deel van een 2-cilinder Visa/LNA ziet er uitwendig, op de gemonteerde remklauwen na, namelijk exact hetzelfde uit.
Ik ben niet op de hoogte hoe een LN/Visa bak er precies uitziet, maar blijkbaar is het carter gelijk aan GS met een ander achterdeksel en koppelinghuis.
De bak van Nic heeft het GS achterdeksel. Maar goed dat zou betekenen dat het nog steeds moet passen met GS-klauwen erop, vandaar mijn opmerking, zijn het eerste type schijven? Aan de afronding ter hoogte van de driepoot lijkt er wel op. Ik zal de 2 typen eens naast elkaar op de foto zetten en opmeten.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:jantje1948 schreef:
Nou, ik heb een keer de startmotor van een gs vervangen ..... Zo’n fijne klus waarvoor eerst het spruitstuk er af moet…
Nee joh, gewoon ff een stuk uit je bak hakken. Deden we vroeger in de garage ook altijd.
dat zeg ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wagen was niet van mijzelf!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Nic Baert schreef:
Nu heb ik het probleem dat de schijf te diep naar binnen komt OF de klauw te dik/ te ver naar buiten komt.
Ik ben eruit. Beide typen schijven even opgemeten. Het eerste type schijf heeft een diepere flens. De diepte van de flens aan de binnenzijde is 25mm, van het latere type is het 22mm. Rekening houdend met het dikteverschil tussen de schijven zou de schijf dan 4mm uit het lood staan.
Helaas heb je dus de verkeerde schijven. Je moet op zoek naar de latere 9mm schijven.