Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina
Bandenmaten: hoe zat het ook alweer?
Regelmatig zien we op het forum de vraag voorbij komen: past deze band op deze auto? Ook bij ons in de CiFo-Markt worden er regelmatig setjes wielen en banden te koop aangeboden. Waar moet je eigenlijk allemaal rekening mee houden?
Een wiel is een combinatie van een velg en een band. Omdat er nogal wat verschillende combinaties mogelijk zijn kan het vrij lastig zijn te bepalen welke band en velg er onder welke auto past. Laten we daarom eerst maar eens naar de band kijken. Elke band heeft een maatcodering. Om deze codetaal te kunnen doorgronden moet je wel weten wat alles precies betekent! Een vrij gangbare bandenmaat is 205/55R16 96H. Op de titelfoto zie je een Michelin Pilot Super Sport op een DS 3 Perfomance in de vrij exotische maat 205/40ZR18. Hoe lees je deze code?
205 is de breedte van het loopvlak, of profiel van de band, uitgedrukt in millimeters
55 is de hoogte van de wang van de band, aangegeven als percentage van de breedte
De R geeft aan dat er sprake is van een radiaalband. Tegenwoordig kun je, afgezien van een enkele klassiekerband - niets anders krijgen dan dit type band
16 geeft de velgmaat aan, als binnendiameter in inches uitgedrukt - om het makkelijk te houden
96 is de laadindex van de band. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de draagkracht of het toegestane gewicht op de band is. Voor bedrijfsauto’s is de laadindex een keurpunt bij de APK. Vooral Berlingo’s worden hierop regelmatig afgekeurd, deze hebben vaak (aanzienlijk goedkopere) banden in de juiste maat, maar met een te lage laadindex. Hetzelfde geldt voor de zwaardere C4 (Grand) Picasso’s, waarbij dit dus geen APK-punt, maar wel een veiligheidspunt is!
H tenslotte geeft de snelheidscodering aan. Deze loopt van J (100 km/u) voor zeer speciale typen banden op tot Z. Veel voorkomende snelheidscoderingen voor personenauto’s zijn T (190 km/u), H (210 km/u) en V (240 km/u). In Nederland wordt er niet specifiek op deze snelheidscodering gelet, maar in ons omringende landen (Belgiē en Duitsland) wel. Iets om rekening mee te houden!
De oplettende lezer spotte in de titelfoto de code ZR op deze zeer plakkerige Michelin. Deze code stamt uit de tijd van vóór het huidige snelheidscodesysteem, maar wordt nog steeds gebruikt. Inmiddels is ZR wel onderverdeeld in de letters X, Y en Z. De DS 3 Performance zal de 300 kilometer per uur niet halen, de band is er echter geschikt voor! Nog een uitzondering vormen klassiekerbanden. Deze hebben vaak een standaardhoogte van 80% en hebben kortweg een code als 185R15.
Een aantal andere veel voorkomende termen en begrippen zijn Tubeless, ofwel een band zonder binnenband en XL of Extra Load, ofwel extra draagvemogen. M+S betekent Modder en Sneeuw. Winterbanden en vierseizoenenbanden zijn voorzien van deze lettercombinatie en bijbehorend beeldmerk (een bergtop met ijskristal) en in het buitenland onder bepaalde weersomstandigheden verplicht! Runflat of Run on Flat is een aanduiding die gebruikt wordt voor banden die, ook bij luchtdrukverlies, toestaan dat er nog een beperkte afstand doorgereden wordt.
De velg is het stalen of lichtmetalen ronde geval waar de band omheen wordt gelegd. Het formaat van de velg wordt in twee maten uitgedrukt: de diameter van de binnenrand (daar waar de wangen van de band op rusten) in inches, voor personenauto’s uiteenlopend van 13 inch tot 21 inch. De grootste velgdiameter die je af-fabriek op een Citroën of DS kunt bestellen is 19 inch! De breedte van de velg wordt ook in inches uitgedrukt, in combinatie met de letter J om het type velgbed aan te geven. Een gangbare velg van 16 inch heeft meestal een breedte van 6,5J of 7J, dus 6,5 of 7 inch, wat overeenkomt met 16,5 en 17,7 centimeter. Het aantal boutgaten en de denkbeeldige diameter van de cirkel waarin deze gaten geplaatst zijn noemt men de steekmaat. Jarenlang gebruikte PSA de steekmaat 4*108: vier boutgaten met een denkbeeldige diameter van 108 millimeter. Veruit de meeste velgen zet je vast met conische wielbouten- of moeren, maar PSA heeft ook aardig wat auto’s met vlakke moeren/bouten geleverd. Het naafgat moet precies om de naaf heen passen, bij PSA is dit gat ongeveer 65 millimeter. Tenslotte is er de ET-waarde, en die term is afkorting van de duitse term Einpresstiefe, vrij vertaald inlegdiepte. Deze waarde geeft aan hoeveel het hart van de velg afwijkt ten opzichte van het midden van de velg, uitgedrukt in millimeters. Alle bovengenoemde waardes staan overigens vrijwel zonder uitzondering in de velg gemarkeerd. Volgen jullie het nog? Wellicht geeft deze afbeelding wat meer geheimen prijs:
Past dit wiel onder mijn auto? Voor de band moet je altijd uitgaan van dezelfde afrolomtrek, laad- en snelheidsindex als de origineel op de auto geleverde band/velgcombinatie. Een grotere en bredere velg dan standaard monteren is mogelijk, een te kleine velg kan misschien de remklauw raken en dus helemaal niet passen. Ook hier geldt dat de afrolomtrek van de band min of meer gelijk moet blijven. Om een voorbeeld te geven: een band in 195/65R15 is qua omtrek gelijk aan een band in 225/45R17. Deze laatste band is echter twee centimeter breder, en dat kan voor problemen zorgen bij het inveren van de auto, of het maximaal insturen. Houd ook rekening met een afwijkende kilometerteller wanneer de afrolomtrek anders wordt. In de regel geldt dat je een afwijking van maximaal 2% kunt aanhouden. Op het internet zijn diverse maattabellen en omrekenhulpjes te vinden. Dit is een zeer uitgebreid (engelstalig) voorbeeld. Nog ingewikkelder wordt het dus als je een andere velg wilt gebruiken en het niet helemaal zeker is of deze qua diepte gaat passen. Meten is weten, maar soms is het nog praktischer om het daadwerkelijk te proberen. De ET-waarde geeft een goede indicatie, maar de breedte van de velg is ook weer van invloed op de ET. Lees je dus goed in van tevoren.
Nog een laatste tip: ken de leeftijd van je banden! Dit kun je doen door de DOT-code te zoeken. Deze geeft aan wanneer de band geproduceerd is. Een oude band, met name als deze al een tijd in de opslag heeft gelegen, kan hard worden en herrie gaan produceren, of - erger nog - in extreme situaties niet meer doen waarvoor hij ontworpen is. De DOT-code bestaat uit vier cijfers: de productieweek, en het jaartal. 1002 wil zeggen week 10, 2002. Een oudje dus. De DOT-code kun je op de wang van de band vinden, altijd in een ovaal vlak. Of een band te oud is valt moeilijk te bepalen, maar na vier tot vijf jaar kun je de eerste tekenen van ouderdom, zoals droogtescheurtjes of verharding, wel verwachten.
Sta je ook al te popelen om een set winterbanden aan te schaffen? Of een gave visuele upgrade van je zomerwielen? Natuurlijk kun je je vraag ook in dit topic stellen, en houd het forum in de gaten, want we zijn bezig met een lijst van geleverde velgen en velgmaten op alle Citroëns en DS’en!
Tekst en beeld: 2d
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor de kenners en techneuten ongetwijfeld een helder verhaal, Maar mijn excusses ik snap het gewoon niet. Het kwartje valt niet…
Ik zoek inderdaad winterbanden en er staan en zoooveel te koop,
Maar ik heb nu 195 / 55 / r15 onder mijn Xsara uit 2003
Maar past daar bijvoorbeeld dan ook Past ook 185 / 65 / 15 onder
de velg is Steek 4x108
Naaf 65.1
ET 18
Zegt me helemaal niks.
Maar kan iemand mij zeggen waar ik op moet letten bij advertenties?
Of laat ik het zo vragen, wat past er onder mijn XSARA
Dus welke maat band en volgens mij ook welke velg!!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik rijdt met mijn Xsara uit 2003 zowel op zomerbanden en met winterbanden op maatje 195/55/R15.
Beide setjes hebben ook dezelfde originele Xsara lichtmetalen velgen.
Geen gezeur met kleinere of smallere velgen/banden, past altijd geen rare afwijkingen op de km teller.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:De DOT-code bestaat uit vier cijfers: de productieweek, en het jaartal. 1002 wil zeggen week 10, 2002. Een oudje dus. De DOT-code kun je op de wang van de band vinden, altijd in een ovaal vlak.
Als ik nog een kleine toevoeging mag doen
Soms bestaat de DOT code uit 3 cijfers.
Oftewel: 109, houd dat dan in week 10 uit 1989 of 1999? Dat valt dan weer te bepalen of er een klein driehoekje bij staat, dan wordt het 1999. Zonder driehoek is het 1989.
Maar als je vandaag de dag nog een DOT code tegen komt met 3 cijfers zijn de banden dus zeker meer dan 16 jaar oud…
Banden hebben een notatie voor mogelijke snelheid. Maar mag je voor velgen die niet bij je auto horen aannemen dat ze toepasbaar zijn?
Meer specifiek: in het CX forum werd recent opgemerkt dat de velgen van een huidige Fiat 500 dezelfde steekmaat hebben als een CX turbo. Met andere woorden: je kunt overwegen om niet meer de dure TRX-en te gebruiken.
Kijk je bij een velgen leverancier dan zoek je via type fiat 500 naar velgen voor een wagen met een top van 160 km. Maar kun je die ook zonder risico gebruiken op een auto met een topsnelheid van 220 km?
Even de velgmaat, steekmaat en ET-waarde nakijken van die velgen, en dan weet je zo of het past.
Zelf zit ik te azen op een setje 17” (of 18”) 7j OZ Ultraleggera’s voor onder de C4, ET25 i.p.v. de standaard ET27. Spoor van de auto wordt dus 4mm breder voor en achter. Is wel een flinke zak met duiten en dan moeten er nog banden omheen…
Ik merk wel dat er niet erg veel keus is voor aftermarket velgen met de 4x108 steekmaat.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Oei…
Ik weet wel dat daar een verschil in zit, maar waar je die codering ook weer terug kunt vinden….
Ik heb onder mijn xsara 17” velgen gezet. Eerst heb ik daar 205/40/17 onder gehad. Toen deze af waren heb ik er 215/45/17 onder gezet, opzich kon ik er redelijk mee rijden, maar drempels waren niet bevordelijk. Meerdere personen mee was al helemaal niet te doen. Inmiddels de keuze gemaakt om naar 195/45/17 te gaan. De wielkasten zijn dan iets mooier gevuld en ik verbruik ook weer wat minder brandstof
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
2d schreef:we zijn bezig met een lijst van geleverde velgen en velgmaten op alle Citroëns en DS’en!
Nu dan: Compleet overzicht velgen- en bandenmaten Citroën en DS
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Top! Weet ik meteen waar ik niet naar hoef te kijken!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het overzicht van velgen en banden voor het Type H (o.a. HY) is ons ter beschikking gesteld door HY’s Mooi. Als teken van dank staat er een klikbare banner boven:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Over die ZR:
In het artikel staat:
De oplettende lezer spotte in de titelfoto de code ZR op deze zeer plakkerige Michelin. Deze code stamt uit de tijd van vóór het huidige snelheidscodesysteem, maar wordt nog steeds gebruikt. Inmiddels is ZR wel onderverdeeld in de letters X, Y en Z.
Dat benodigd een kleine correctie, de ZR stamt uit de tijd van de VR notering, die was goed tot 240 km/h, en ZR betekende DAARBOVEN, iedere fabrikant gaf daar z’n eigen specificaties bij. Tegenwoordig hebben banden een snelheidscategorie W tot 270 kmh en Y tot 300 kmh. ZR is dus niet “onderverdeeld in W, Y en Z. Die banden worden nog wel vaak “ZR” genoemd, maar dat is niet helemaal juist. De ZR wordt nog wel gebruikt voor exceptionele banden als die voor de Bugatti Veyron, die passen niet in de huidige snelheidscategorien. Daarbij garandeert de fabrikant dat die banden specifiek geschikt zijn voor een bepaalde auto en de topsnelheid van die auto. Een ZR notering is dus niet consistent over de jaren heen !
To err is human, not to err is divine.