beste allen,
Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Frank ben 24 jaar oud en kom uit het mooie Groningen. Een tijdje geleden mijn eerste auto gekocht en dit moest een Saxo worden, het is de phase 1 1.6 8v VTR geworden.
Nu verbruikt mijn auto best veel olie en rookt dus ook (ongeveer 1:1000). Zelf denk ik dat dit de klepseals zijn, Ik ben al bij een paar garages langs geweest en die raden mij het af om er aan te beginnen vanwege de kosten. Nu is mijn vraag is er een manier om te achterhalen dat het echt de klepseals zijn? bijvoorbeeld een compressie test? En is de reparatie echt zo duur of kunnen jullie mij tips geven naar welke garage ik moet gaan?
hij heeft nu 200k gelopen maar zou de auto graag willen houden voor de rest bevalt hij me super goed namelijk.
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Frank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik zou voor een koprevisie zeker niet naar een garage gaan maar naar een revisie bedrijf. Garage’s laten jou dubbel en dwars betalen voor werk wat zei uitbesteden aan…een revisiebedrijf. Laat je het bij een garage doen dan betaal je makkelijk 1000 euro. En dan hebben zei alleen maar de kop gelicht en geplaatst.
Vraag daar hier en daar offerte’s op en dan kun je je keuze maken. Een koprevisie (mits je de kop zelf aanlevert) zal ergens tussen de 250 a 300 euro kosten (naar aanleiding van een offerte die ik ooit heb aangevraagd ergens).
Als je ermee doorgaat denk dan ook meteen aan een nieuwe distributieriem en waterpomp
Mijn saxo heeft 192.000 op de teller en ik ben ook van plan om de motor eens goed aan te laten pakken, want de rest is smetteloos en bij de APK vertelde ze dat het een hele goede auto was voor zijn leeftijd, en weinig onderhoud gemist had.
Bedankt voor de tip, mijn distributieriem is 30k geleden vervangen, ook dan gewoon vervangen? en dan samen met een nieuwe koppakking en waterpomp.
is dit een beetje zelf te doen? zoals ik al zei is het mijn eerste auto en heb dus nog geen ervaring met een distributieriem enzovoort.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Klepseals worden na verloop van tijd hard en ze slijten. Je kunt een aantal dingen doen.
- een toevoeging in de olie gooien na een verversbeurt. Deze toevoeging zorgt dat alle rubbers en afdichtingen iets opzwellen waardoor ze weer wat beter afdichten.
Kost niet heel veel maar is meestal ook een tijdelijke oplossing
Je krijgt dan dit soort oplossingen: http://www.toralin.nl/motor-stop-lek-extra.html
Het proberen waard.
- De klepseals vervangen; dat betekent een nieuwe distributieset, waterpomp, koelvloeistof en klepseals aan onderdelen.
Je moet dan de koelvloeistof aftappen, distributie losmaken, nokkenas met tuimelaars uitbouwen om bij de seals te kunnen komen.
Met een speciale plug, ipv een bougie, kun je dan elke cilinder onder druk houden met perslucht, zodat de kleppen bovenin blijven en je de cilinderkop niet hoeft te lichten. Nu kun je de klepseal vervangen. Als je alle 4 cilinders hebt gehad bouw je de nokkenas weer in, vervang je de waterpomp en vernieuw je de distributie. Daarna bouw je de hele zaak weer netjes af.
Dit is wel een dikke zaterdagklus als je het zelf kunt, maar is goed te doen en zeker bij een 8-klepper.
Moet je dit bij de garage laten doen dan moet je rekenen op een 500 - 600 euro en dan wordt het al gauw zinnig om te kijken of je dan niet beter een ander Saxootje kunt kopen.
Die beslissing moet je zelf maken. Zelfdoen loont in dit geval.
De laatste optie is om gewoon niet moeilijk te doen en lekker door te rijden. 15W40 olie van de Action in het motortje en gewoon blijven gaan. Af en toe verversen en voor de rest bijvullen. Kun je nog best wat jaartjes door als hij geen liter per 500km verbruikt.
Het lichten van de kop is dus niet nodig. Met een compressietest kun je de klepseals niet testen. Je kunt daarmee alleen de conditie van de kleppen op de zittingen en de conditie van de zuigerveren op de cilinderwand testen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Om zeker te weten dat het de seals zijn en niet de zuigerveren zou ik eerst een compressietest laten doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
GW-tje schreef:Klepseals worden na ...... cilinderwand testen.
Denk dat dit voor mij redelijk lastig wordt. Heb zelf geen garage en om dit in het centrum van Groningen op staat te doen is ook niks. maar bedankt voor je uitleg.
jantje1948 schreef:Om zeker te weten dat het de seals zijn en niet de zuigerveren zou ik eerst een compressietest laten doen.
Weet je zo ook hoeveel druk er per cilinder moet zijn?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Compressie einddruk zal ergens rond de 13.5 bar liggen bij een compressieverhouding van 10.2:1
Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Verschil tussen de cilinders onderling mag ook niet te groot zijn.
In het algemeen loopt een Saxo met 2 ton op de klok nog hartstikke fijn. De leeftijd zal meestal de klepseals niet veel goed hebben gedaan. Ook de zuigerveren kun je vertroetelen zonder al teveel werk.
http://www.toralin.nl/prima-compressie.html
http://www.toralin.nl/anticarbon-zuigerveren-reiniger.html
Ik heb geen aandelen bij de toko overigens maar het kan veel gesleutel schelen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Haha wilde net zeggen werk je voor hun. ik zal het eens proberen en een compressie test doen.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
GW-tje schreef:De klepseals vervangen; dat betekent een nieuwe distributieset, waterpomp, koelvloeistof en klepseals aan onderdelen.
Je moet dan de koelvloeistof aftappen, distributie losmaken, nokkenas met tuimelaars uitbouwen om bij de seals te kunnen komen.
Met een speciale plug, ipv een bougie, kun je dan elke cilinder onder druk houden met perslucht, zodat de kleppen bovenin blijven en je de cilinderkop niet hoeft te lichten.
Let op: bij een TU blok zit het tuimelaarsysteem met de kopbouten vast. Tuimelaaras uitbouwen = kop los.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
@GWtje: Een 1.6 Saxo met 2 ton vaak nog goed? Dat valt nog tegen hoor. Die auto had duidelijk een doelgroep, dus voor een goede moet je tegenwoordig je best doen. Blauwe walmen, slecht stationair lopend, gierende bakken..das wat je meestal vind op de tweedehandsmarkt op 1.6 gebied.
Voor 5/600 euro weer een budgetbarrel vind ik ook niet echt een oplossing…wat haal je dan weer in huis.
Overweeg eerst: Is je body rot en roestvrij, geen lekkend dakraam, onderstel in orde?(Dus APK technisch een goede kar voor een aantal jaren) Dan zou ik serieus overwegen om de kop in orde te laten maken als je het kan betalen. Met die KM stand is een volledige revisie van de kop misschien geen must, maar gezien de kosten is dat beetje perfectie alleen maar goed op de lange duur. Dat klooien met spulletjes en olietjes is allemaal bras, en als het werkt is het inderdaad maar zeer tijdelijk. Met alle respect GWtje, ik ben niet van tell sell achtige producten niks persoonlijks.
Compressietest vind ik echter wel een hele goede, want als het je seals niet zijn maar je schraapveren is het een heel ander kostenplaatje… Dan moet alles eruit en dan word het liefde werk.
@vtrijder daar heb je zeker een punt. Voor ik ergens aan zou beginnen had ik zelf ook al in gedachten om hem eerst eens goed te laten checken op eventuele andere gebreken. Mocht het zo zijn dat de rest in orde is zou ik er zeker over nadenken om die cilinderkop te laten reviseren. Als het niet het geval is dan houd ik hem gewoon tot hij van ellende ermee stopt. Of niet meer door de apk komt, wat waarschijnlijk niet gebeurd als die rookt
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een compressie test, geeft alleen uitsluitsel, of de afdichting van de kleppen, en zuigerveren, nog goed zijn,
olie verbruik, kan ook komen door schraapveren die vast zitten, de olie komt dan in de verbrandingskamer terecht,
of inderdaad de seals, maar dit komt eigenlijk niet zo vaak meer voor.
ook kan het zijn dat het hoon patroon van de cilinder is verdwenen, en dan spoelt de olie eigenlijk gewoon weg samen met de verbranding,
een oude truc voor de seals te testen, de snelweg op, em met 120 van het gas af, huge rookwolk,(dus meer dan anders, de seals,
omdat de lucht toevoer wordt afgesloten, gaat de cilinder alles aanzuigen, en dan moeten de seals in orde wezen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klepseals slijten vaak en veel op een TU motor. Is dus niet iets wat weinig voorkomt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Vroeger heb ik wel eens een truucje gezien bij een OHC corsa (je weet wel, de eerste typen met bovenliggende nokkenas, die bekend staan om de slechte seals en olieverbruik) waarmee ze op de een of andere manier met perslucht de kleppen konden lichten en makkelijk bij de seals konden. Ik weet niet of er dergelijke shortcuts zijn voor de Saxo wellicht…
even wat anders, kwam er achter dan de ventilator niet aanslaat wilde de sensor vervangen, dat is dan toch deze? https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/radiateur-ventilator-schakelaar/citroen/saxo-s0-s1-bouwjaar-1996-02-2004-04/c1673-394-11344/temperatuurschakelaar-radiateurventilator/p441713.html en waar zit die op het blok?
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik heb er nooit naar gezocht maar bij andere auto’s die ik gehad heb zat deze op de radiateur. Even de kabel van de vin nalopen, uiteindelijk zou je ‘m moeten kunnen vinden