Hallo,
In de motorruimte van mijn oorspronkelijk in België geleverde BX 16 TRS met B2C-motor trof ik bijgaande losse stekkers aan, waarvan de draden van achter het blok vandaan komen. Echter, ze zijn niet pas losgekomen tijdens het sleutelen en alles lijkt gewoon te werken. De bruine zit vast aan een grijze draad, heeft een bevestigingsoog en het begin ervan zit wat hoger; de zwarte zit vast aan een iets dikkere en ook kortere zwarte draad. Uiteraard passen ze niet op elkaar. Iemand een idee?
Zijn dit geen uitleesstekkers?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Misschien, maar wat valt er uit te lezen? De auto heeft qua motor-management geen injectie en geen computer, maar alleen een ‘primitieve’ Solex-carburateur. Voor de rest lijkt alles te werken en de auto rijdt prima.
Daar heb je ook wel een punt, maar ik kan me herinneren dat ik ze ook heb op mijn BX zonder dat ze aangesloten waren.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Juist die twee stekkers, dus een zwarte en een bruine, met ieder drie draden?! Dan zou ik denken aan een op injectie voorbereide motor, maar wellicht is dat onzin. (De auto is van 26 maart 1990.)
Of het precies dezelfde zijn durf ik niet te zeggen, de mijne had ook een soort stofkapje eroverheen. Hierdoor leek het zeg maar alsof er standaard niets op hoort te zitten.
Maar als het injectievoorbereiding is, waar moeten die stekkers heen gaan dan? Weet je waar ze heen lopen, of is dat te diep?
Had gezocht naar een fotootje maar kon er geen vinden van mijn wagen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
You tell me! Als er geen onderdelen op zitten waar die stekkers naar toe moeten weet ik het ook niet, maar ik ken mijn BX niet van binnen en van buiten, daarom stel ik mijn vraag hier! (Een stofkapje is er niet; ze hangen gewoon los in de motorruimte.)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Een van de twee, ik dacht de bruine, is een soort uitleesstekker. Middels deze stekker kun je de timing controleren, meen ik gelezen te hebben in documentatie.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Er waren ook carburateurversies met katalysator.
Die werd elektronisch geregeld.
Verder kan er ook nog één een diagnosestekker zijn voor een bdp sensor.
Die had alleen functie voor de diagnose apparatuur.
Mijn “stortkoker” 16TRI heeft er ook één, de bruine.
Wie weet heeft het daar mee te maken…
Alhoewel ik het niet tot op de bodem heb uitgezocht -de geschiedenis van de Europese milieuwetgeving is een verschrikkelijk oerwoud- vermoed ik dat die stekkers te maken hebben met de voor alle auto’s verplichte katalysator per 1 januari 1993 en de vervanging van de carburateur door injectie. België is, voor zover ik weet, nog een paar jaar langer doorgegaan met “vuile” motoren dan Nederland, waar (als ik geen onzin vertel) in 1990 al geen auto’s met carburateur meer op de markt mochten worden gebracht. Bij de productie in Rennes-la-Janais werd dus misschien al rekening gehouden met “strenge” landen zoals Nederland en Duitsland. Het zou ook kunnen verklaren dat de 16 TRI van H@ns maar één losse stekker heeft en geen twee zoals mijn TRS. Ik geef deze theorie echter graag voor een betere.