losse stekkers BX 16 TRS
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 januari 2017 02:46 PM

Hallo,

In de motorruimte van mijn oorspronkelijk in België geleverde BX 16 TRS met B2C-motor trof ik bijgaande losse stekkers aan, waarvan de draden van achter het blok vandaan komen. Echter, ze zijn niet pas losgekomen tijdens het sleutelen en alles lijkt gewoon te werken. De bruine zit vast aan een grijze draad, heeft een bevestigingsoog en het begin ervan zit wat hoger; de zwarte zit vast aan een iets dikkere en ook kortere zwarte draad. Uiteraard passen ze niet op elkaar. Iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
stekker_bruin_615.jpgstekker_zwart_615.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 20 januari 2017 04:16 PM
  [ # 1 ]

Zijn dit geen uitleesstekkers?

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 januari 2017 09:21 PM
  [ # 2 ]

Misschien, maar wat valt er uit te lezen? De auto heeft qua motor-management geen injectie en geen computer, maar alleen een ‘primitieve’ Solex-carburateur. Voor de rest lijkt alles te werken en de auto rijdt prima.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 20 januari 2017 09:27 PM
  [ # 3 ]

Daar heb je ook wel een punt, maar ik kan me herinneren dat ik ze ook heb op mijn BX zonder dat ze aangesloten waren.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 januari 2017 09:38 PM
  [ # 4 ]

Juist die twee stekkers, dus een zwarte en een bruine, met ieder drie draden?! Dan zou ik denken aan een op injectie voorbereide motor, maar wellicht is dat onzin. (De auto is van 26 maart 1990.)

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 20 januari 2017 09:45 PM
  [ # 5 ]

Of het precies dezelfde zijn durf ik niet te zeggen, de mijne had ook een soort stofkapje eroverheen. Hierdoor leek het zeg maar alsof er standaard niets op hoort te zitten.

Maar als het injectievoorbereiding is, waar moeten die stekkers heen gaan dan? Weet je waar ze heen lopen, of is dat te diep?

Had gezocht naar een fotootje maar kon er geen vinden van mijn wagen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 20 januari 2017 09:54 PM
  [ # 6 ]

You tell me! Als er geen onderdelen op zitten waar die stekkers naar toe moeten weet ik het ook niet, maar ik ken mijn BX niet van binnen en van buiten, daarom stel ik mijn vraag hier! (Een stofkapje is er niet; ze hangen gewoon los in de motorruimte.)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 20 januari 2017 10:51 PM
  [ # 7 ]

Een van de twee, ik dacht de bruine, is een soort uitleesstekker. Middels deze stekker kun je de timing controleren, meen ik gelezen te hebben in documentatie.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 januari 2017 10:55 PM
  [ # 8 ]

Er waren ook carburateurversies met katalysator.
Die werd elektronisch geregeld.
Verder kan er ook nog één een diagnosestekker zijn voor een bdp sensor.
Die had alleen functie voor de diagnose apparatuur.
Mijn “stortkoker” 16TRI heeft er ook één, de bruine.
Wie weet heeft het daar mee te maken…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 21 januari 2017 10:54 AM
  [ # 9 ]

Alhoewel ik het niet tot op de bodem heb uitgezocht -de geschiedenis van de Europese milieuwetgeving is een verschrikkelijk oerwoud- vermoed ik dat die stekkers te maken hebben met de voor alle auto’s verplichte katalysator per 1 januari 1993 en de vervanging van de carburateur door injectie. België is, voor zover ik weet, nog een paar jaar langer doorgegaan met “vuile” motoren dan Nederland, waar (als ik geen onzin vertel) in 1990 al geen auto’s met carburateur meer op de markt mochten worden gebracht. Bij de productie in Rennes-la-Janais werd dus misschien al rekening gehouden met “strenge” landen zoals Nederland en Duitsland. Het zou ook kunnen verklaren dat de 16 TRI van H@ns maar één losse stekker heeft en geen twee zoals mijn TRS. Ik geef deze theorie echter graag voor een betere.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook