12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
   
DS-TT: Nieuwsbrief
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 januari 2016 10:09 AM
  [ # 166 ]

Flesje op de 1e foto hoort er niet bij.
Zal nog een foto van boven maken om te laten zien hoe de stikstof er doorheen gaat.
Remaccu moet ik nog uitproberen, evt een steuntje voor maken

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 januari 2016 10:46 AM
  [ # 167 ]

Boven aanzicht. De inbus zit vast aan de schroevendraaier aan de onderkant dit de nippel op de bol open en dicht draait.

Onder aanzicht. Schroevendraaier die de bol nippel open en dicht draait en een o-ring die op de bol afsluit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 januari 2016 08:01 PM
  [ # 168 ]

Mooi hoor!

Hoe werkt dat in de praktijk? Bollen los aanleveren, of kunnen ze ook van de auto af gehaald worden?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 januari 2016 09:33 PM
  [ # 169 ]

Bij voorkeur de bollen los aanleveren en dan klaar terwijl U wacht. Kosten €7,50 per bol om te vullen. ( Forse investering in gasflessen etc gedaan, die moeten er een beetje uit komen).
(Als dat een probleem is, dan komen we er met de hele auto ook wel uit, maar daar gaan we niet voor iedereen een gewoonte van maken.)

Als je mij een Pb stuurt of een mail naar DS-TT dan komen we er uit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 23 januari 2016 10:57 PM
  [ # 170 ]

Indrukwekkend stuk industriële nijverheid Egbert! Daar zal behalve het betere metaalbewerkingswerk ook het nodige denkwerk aan vooraf zijn gegaan. Chapeau!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2016 11:51 AM
  [ # 171 ]

Egbert, is het een idee om de “schroevendraaier” uitwsselbaar te maken, zodat mijn huidige nippels er ook mee losgedraaid kunnen worden?

Deelbare bollen hebben een kleinere nippel. past dat ook?

Verder moeten we de rubber ringetjes die onder de vulnuppel zitten op voorraad hebben..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 januari 2016 07:02 PM
  [ # 172 ]

Deelbare en gelaste bollen gaan beiden prima.
Voordeel van de schroevendraaier is dat je onder druk de nippel los kan draaien, dan klapt de O-ring er niet tussen uit en kan je hem hergebruiken. (Je hebt dan ook minder stikstof nodig.)
Maar natuurlijk kan ik ook een opzet stukje maken met een wigvorm, dat is wel een wat ingewikkelder werkstukje en heb er dan 2 nodig ( gelast en deelbaar) Maar dan kan je niet onder druk losdraaien, want daarmee kan je alleen vast draaien.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 januari 2016 08:09 PM
  [ # 173 ]

Misschien valt dat losdraaien wel mee als je met een tang eerst even een klein tikje losdraait, zodanig dat er nog geen gas ontsnapt.
Dan de bol erin, op druk brengen gelijk aan de initiaaldruk in de bol (heb je als het goed is net gemeten).
Dan met een strak passende dop of zo in je instrument de dop wat losser draaien.
Theorie is dat dat vrij makkelijk moet gaan omdat er geen druk op de schroefdraad staat.
Op de rand van de dop zou je nog een paar druppels LHM/LHS kunnen doen om het ringetje te oliën.
Gaat als het goed is vanzelf naar binnen als je de druk opvoert.

Tis maar een ID…

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 24 januari 2016 09:00 PM
  [ # 174 ]

Ik vind de mogelijkheid van de schroevendraaier-variant om ook los te draaien en zo de nog aanwezige N2 te behouden een erg mooi concept.
Zelf heb ik een jaar of tien geleden ook een bollenvuller gemaakt, waarbij ik toen voor de wigvormige kerf heb gekozen, simpelweg omdat die al heel veel werd gebruikt en ook makkelijk en snel in een dop te maken is met een vijl of haakse slijper. Inmiddels zijn met dat ding enkele honderden bollen gevuld. Losdraaien van de vuldop gebeurt in de bankschroef met een pijptang, al-dan-niet grote knal, alle stikstof weg, maar de O-ringetjes overleven dat tot nu toe altijd prima. Druppie LHM eraan en vastdraaien maar weer…

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 januari 2016 09:20 PM
  [ # 175 ]

Kan je de dop een klein stukje losdraaien zonder dat er gas ontsnapt?
Alleen even losschrikken als het ware?
Dan zou de truc mooi kunnen werken met de stikstof recycling…

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 januari 2016 10:09 PM
  [ # 176 ]

Ja dat doe je ook met de schroeverndraaier methode. 1/8 slag terug draaien met een tang. En daarna pas de bol in het apparaat.
Probleem met de dop en “sleutel"waar een wig in geveild is, is dat bij losdraaien de 2 wiggen gaan schuiven en de dop sterk naar beneden drukt en die daardoor alsnog heel zwaar gaat draaien. Maar ik kan het proberen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 04 september 2016 09:25 PM
  [ # 177 ]

De eerste Nieuwsbrief van DS-TT na de zomer is uitgekomen:

Nieuwsbrief

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 november 2016 05:28 PM
  [ # 178 ]

DS-TT kan niet functioneren zonder de geweldige mensen die ons achter de schermen helpen.

Een van hun is Jan Asselbergs ( hier bekend als Jan Sr)
Jan verzorgt de DS-TT films van Engelse ondertiteling.
Dankzij Jan worden de films over de hele wereld bekeken, wij krijgen reacties uit Australië, Zuid Afrika, Indonesië, Thailand, Duitsland,....
Dit is geen eenvoudige taak.
Je moet het Technische Engels goed beheersen.
Wij werken zonder script en praten de boel soms aan elkaar, hoe vertaal je dat bondig?
Jan is een groot technicus en soms is hij het niet eens met onze oplossingen, en dat dan wel vertalen!!
Jan weet veel van filmen, onze films zijn natuurlijk amateuristisch, dat geeft irritaties, maar dan wel gewoon vertalen!
Ik vind dat herhalingen in de film een educatief karakter hebben, maar elke keer weer dezelfde tekst vertalen valt niet mee.

Hulde aan Jan dat jij al die tijd de films vertaald heeft en dat zo goed doet!

Wij beseffen dat dit veel werk is.
Extra handen achter de schermen zijn altijd welkom.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 januari 2017 02:52 PM
  [ # 179 ]

DS-TT bestaat inmiddels twee jaar!
In de nieuwsbrief vind je o.a. een nieuwe film en bedanken wij Cees Berkvens voor zijn jarenlange inzet.

Het cursus aanbod
voor 2017::

DS en Elektriciteit: 18 en 25 maart
DS en Injectie: 8 april
DS en Motorrevisie: 10 juni
DS en France: 30 augustus t/m 3 september
DS en Carrosserie: 21 en 28 oktober
DS en Hydraulique: 18 en 25 november

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 10 maart 2017 06:33 PM
  [ # 180 ]

van de voorpagina

Tweejarig DS-TT onthult plannen 2017

Stichting DS Technisch Team is twee jaar geleden opgericht door enkele enthousiaste Citroën-rijders om technische kennis van de DS te behouden en te verspreiden. Om die doelen te verwezenlijken, zijn er ook in 2017 weer veel activiteiten: duidelijke films en leerzame cursussen.

Twee jaar DS-TT
DS Technisch Team is begin 2015 gestart door een enthousiaste groep vrienden om technische kennis van de Citroën DS te behouden en te verspreiden. Inmiddels is het onafhankelijke DS-TT verankerd in een stichting. Vanaf het begin krijgen wij veel steun van Citroën-Forum.nl.  Het is ook bemoedigend dat we veel volgers hebben via onze nieuwsbrief, Facebook, YouTube en het Citroën-Forum. Er zijn 19 instructiefilms op YouTube gepubliceerd, die in totaal 58.000 keer zijn bekeken. De meeste films zijn Engels ondertiteld en gaan over de hele wereld. Er komen reacties uit landen in Europa, maar ook uit Thailand, Indonesië, Australië en Zuid-Afrika. Op initiatief van een Franse volger worden de films sinds kort ook Frans ondertiteld. DS-TT heeft een veelzijdig cursuspakket ontwikkeld, dat goed bezocht wordt. Op uitnodiging van Citrosfeer Vlaanderen hebben wij de cursus DS en hydraulique ook in Brugge gegeven. Via onze vraagbaak .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) krijgen wij regelmatig technische vragen. Bijna altijd kunnen wij die beantwoorden en zo niet, dan zoeken wij iemand in ons netwerk die het antwoord wel weet. Bij de 16e ICCCR in De Steeg organiseerde DS-TT de voorbereiding en de uitvoering van de noodgarage.

DS-TT in 2017: CitroMobile
Uiteraard staan wij op 6 en 7 mei van dit jaar weer op CitroMobile. CitroMobile vernieuwt en daarom zijn wij uitgenodigd om wat speciaals te doen. Wij zullen met een lage brug in de verkoopstraat staan. Op die brug zullen wij diverse technische demonstraties geven, niet alleen aan de DS maar ook aan andere Citroën-modellen. Ook kunnen wij op verzoek van bezoekers een kort onderzoek aan hun auto doen. Denk aan een probleem waar je steeds niet uit komt, daar kunnen wij met onze expertise naar kijken. Via onze e-mail .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)  kan je je hiervoor al aanmelden. Wij nemen dan contact met je op.
Ben je op CitroMobile een leuke auto tegengekomen, maar wil je die voor je tot aanschaf overgaat door een deskundige laten bekijken? DS-TT helpt je!

DS-TT in 2017: YouTube-films
Wij gaan door met het maken van instructiefilms. Deze gaan tot nu toe allemaal over de Citroën ID/DS. Ons streven is om elke twee maanden een nieuwe film uit te brengen. In de planning voor dit jaar staan de volgende onderwerpen: vervangen koppakking, vervangen koppeling, demontage en montage voorruit, verversen LHM. Hou het forumtopic DS-TT-films: het complete overzicht in de gaten.

DS-TT in 2017: cursussen
Een ander speerpunt van DS-TT is het geven van technische cursussen. Deze gaan met name over de DS, maar ook andere Citroën-rijders kunnen veel van deze cursussen leren.

+ DS en injectie, 8 april 2017: meld je snel aan!
Wij leggen uit hoe het injectiesysteem van de DS en SM werkt. We beginnen met theorie, maar minstens zo belangrijk is het praktische deel. Met een werkende opstelling en meetapparatuur (o.a. een oscilloscoop) laten wij zien hoe het systeem werkt. Uiteraard gaan wij ook uitgebreid in op het opsporen van storingen.

+ DS en motorrevisie, 10 juni 2017
In theorie en praktijk leggen wij de ins en outs van een motorrevisie uit. Hoe werkt een motor eigenlijk? Waar moet je bij revisie op letten, wat kan je zelf en wat kan je beter uitbesteden? In de middag monteren we met elkaar een motorblok en leggen wij uit waar je op moet letten en wat er mis kan gaan.

+ DS en France: 30 aug t/m 3 sep 2017
‘Valogne’ is inmiddels een begrip. Een basiscursus techniek en aansluitend voer je een 10.000-kilometerbeurt uit aan je eigen auto. Maar ook: een unieke sfeer, geweldige diners, mooie lange avonden in een Frans kasteel. Kortom: een evenement om niet te missen! Het totaalpakket is al volgeboekt. Toch is het zinvol om je op te geven, want we leggen een wachtlijst aan en kunnen ook nog enkele aangepaste pakketten aanbieden.

+ DS en carrosserie, 21 en 28 oktober 2017
Deze cursus duurt twee dagen. Op dag 1 wordt veel theorie verteld over plaatwerken, lassen, plamuren, strak maken, schuren, etc. De opzet van deze cursus is flexibel, zodat ingegaan kan worden op specifieke vragen van de cursisten. Dag 2 is meer praktijkgericht: oefenen met lassen, uitdeuken, plamuren, strak maken en schuren. Uiteraard is deze cursus interessant voor elke Citroën-rijder.

+ DS en hydraulique, 18 en 25 november 2017
In deze tweedaagse cursus worden theorie en praktijk van het hydraulische systeem van de DS uitgelegd. Meerdere werkende modellen maken het systeem in practica nog inzichtelijker. Het doel van deze cursus is dat je begrijpt hoe het systeem werkt, maar belangrijker dat je een storing op kan zoeken en verhelpen. Hoe vind je de oorzaak van een verhoogde pompfrequentie, hoe test je de bollen, hoe vervang je een lekzak, waar moet je op letten bij het verversen van de hydraulische vloeistof? Deze cursus is interessant voor elke rijder van een Citroën met een hydraulisch systeem.

Reageren en doneren
Wij verheugen ons op reacties. Die kun je plaatsen in dit topic. Ben je meer iemand van daden dan van woorden? Vind je dat we je goed geholpen hebben? Dan mag je natuurlijk ook doneren aan de Stichting DS-TT te Utrecht (KvK 63812940) op IBAN NL41 INGB 0006 9566 07.

tekst en foto’s: Stichting DS-TT

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook