Het was inderdaad de as die versleten was in het schanierpunt bij ‘t wiel.
Bij de sloop een andere opgehaald, nog duidelijk aangegeven hij moet van een type 1 (tot 2000) zijn.
Blijkbaar hebben ze me toch de verkeerde meegegeven, want de as zit los in het wielgebeuren met een vreselijke pokke herrie tot gevolg.
Fijn dit, weer opnieuw naar de garage…
Heb je een linker- of een rechteras nodig?
Want ik heb nog wel een goede linkeras van een Saxo van het eerste type liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Thnx! Maar is echter niet meer nodig.
Ik heb hem weer geruild en nu zit de goede as erop. Echter was dat niet de oorzaak van de kabaal.
Het wiellager was volledig aan gort.
We denken dat het geluid wat ik in eerste instantie op de snelweg hoorde niet de as was, maar het wiellager.
De kapotte hoes en zichtbare slijtage op de homokineet is waarschijnlijk toeval geweest en heeft er hoogst waarschijnlijk al een langere periode zo onder gezeten. Wat wel vreemd is dat de speling op het wiel niet voelbaar was afgelopen zaterdag na het vervangen van de as.
Raadsels zijn het!
Er zit nu in ieder geval een goede as onder en een nieuw wiellager! De wagen is weer heerlijk stil nu, althans in hoeverre je dat voor een Saxo kan vinden natuurlijk:lol:
Hij is nu gelijk weer APK klaar voor straks in April. Hopelijk weer even wat KM’s vreten!
De Saxo doet wat vreemd.
Bij 1 en 2 is er geen probleem en zodra je naar 3 schakelt valt het vermogen weg en begint de boel te bokken en kun je niet meer harder rijden. Geef je een keer goed gas met de koppeling in en de boel werkt weer. Tot nu toe 2 keer gehad deze week.
Eerste keer dacht ik nog aan een vuiltje ergens, maar nu het weer gebeurd…
Er branden geen lampjes op het dashboard. Iemand enig idee in welke richting dit te zoeken valt?
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Nieuwe bougies, bougiekabels, rotor/verdeler?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Dan zou het de bobine moeten zijn, een rotor zit er niet op.
Modern ding zo’n Saxo:smt006
Bougies en kabels zijn reeds vervangen.
Luchtfilter is ooit vervangen? En benzinefilter onder de wagen?
Heeft ie het met warme en koude motor?
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die DIS-bobines zoals op dit blok kunnen inderdaad stuk gaan, al is dat niet heel erg gebruikelijk. M’n P106 heeft ‘t ook een keer gehad. Maar dan zou ‘t apparaat nu op twee cilinders lopen en dan zou je dus een aanzienlijk rauwere motorloop moeten hebben. Op twee cilinders schiet het met zo’n TU’tje in het vooronder inderdaad niet meer op, dus dat zou wel kunnen kloppen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Luchtfilter is onlangs vervangen, benzine filter nog nooit ben ik bang.
Misschien dat daar wel het probleem zit.
Op 2 cilinders lopen doet hij niet het is echt bij het overschakelen dat hij begint te bokken en geen vermogen geeft. Als je dan terugschakeld naar 2 trekt hij wel:roll:
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik ken van vroeger nog een verhaal van een vriend van me. Hij kocht een golf 1 en die had de eigenaardigheid in de hogere versnellingen bij goed gas geven te gaan bokken. Echt bokken, horten en stoten, zeer oncomfortabel.
Achteraf bleek de reden dan hij een tank te ver leeg had gereden en er rotzooi in de leidingen en het filter gekomen was. Schoonmaakbeurt op die onderdelen and it lived another life.
Misschien je tank ooit leeg gereden?
Grote kans dat je gelijk hebt.
Er kwam allemaal vieze zwarte rotzooi uit het filter lopen.
De tijd zal leren of het euvel weer voor gaat komen.
Bedankt voor de tips!
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Kan ook nog één (of meerdere) injectors vervuild zijn…
Dan is een ultrasoon badje van toepassing
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Als het de injectoren waren merk je dat per cilinder, en direct, niet met alleen vol gas in de hogere versnellingen.
Wat omschreven word is duidelijk een gebrek aan brandstof op het moment dat de belasting het grootst word (optrekken in de hogere versnellingen= hogere vraag aan brandstof) en dat geeft dat bokken. Bij een kapotte injector loopt ie gewoon op drie pitten, of twee, naar gelang het aantal injectoren kapot is. Tevens krijg je bij kapotte injectoren een onmiskenbare zwarte rook pluim van onverbrande brandstof.
PS: je kunt makkelijk bij de tank via de achterbank, misschien de moeite waard om even te “flushen”?
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
edit mod: citaat van het direct voorafgaande bericht verwijderd
Als er één of meerdere injectoren vervuild zijn (niet kapot maar bijna dichtgeslibd) kan er ook niet voldoende brandstof worden geleverd, daar doelde ik eigenlijk op.
Om die weer schoon te krijgen zou je ze ultrasoon kunnen reinigen, lijkt me het proberen waard voordat er van alles wordt vervangen toch..
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dat snap ik, maar injectoren geeft een heel duidelijk soort reactie (ik doel vooral op de zwarte pluim onverbrande brandstof en gelijkmatig minder vermogen) en als je dan leest dat er voor het filter zwarte drab zat denk ik dat de boosdoener allang gevonden is
Wat wel weer zo is dat als je weet dat er zoveel sludge uit de tank gekomen dat dan de vraag is hoe de rest er voor staat, zoals de leidingen, de pomp en inderdaad, de injectoren….