Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ook meestal zie je een XZX of een XAS achterop een DS.
Dat kon vroeger natuurlijk wel anders zijn, net zoals ze de XVS niet meer in 14” leveren voor op bijvoorbeeld een CX.
Waterman, ik meen toch echt zeker te weten dat Michelin nooit een 165-15 XVS geleverd heeft. Wel 165-380 XAS, 165-380 X, 165-15 XZX, 165-15 XAS. Alle als achterbanden.
De 185-15 XVS is recenter. Deze verving de 185-15 XAS, die de 185-380 XAS verving. Tevens werd deze vóór gemonteerd als vervanger van de 180-15 XAS, die enige tijd niet leverbaar was (jaren ‘80). Er is zelfs een 185-15 X op de markt geweest, als ik het me goed herinner. De 185 werd rondom geleverd op de injectie-mdellen.
Maar misschien vergis ik me wel…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt helemaal gelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo, dat is snel… het lijkt wel als je er op zat te wachten…
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dus toch…
Dan wordt dit dus waarschijnlijk het eerste XVS profiel in maatje 165.
Op zich lijkt me dat niet verkeerd.
ik denk dat het XVS profiel beter presteert op nat wegdek.
Met X-As heb ik nog wel eens meegemaakt dat bij spoorvorming ineens een wiel ging spinnen bij constante snelheid.
Bij een profieldiepte van ± 4mm, dat wel.
Maar aangezien die banden nooit goedkoop zijn geweest deed het altijd wel pijn om ze vóór het APK minimum te vervangen…
XVS kon ik naar mijn mening wel verder oprijden…
Vandaag even bij Tom Verheyden om wat spulletjes geweest.
Ook gelijk 2 RETRO’S 185 meegenomen, de 165 waren nog steeds niet binnen.
Waarschijnlijk zal dat pas voor na de zomerperiode zijn. Of ze daar sept of dec mee bedoelden, wist hij ook niet.
Dus nu kan ik alsnog, voor mijn reservewiel, naar een ander alternatief voor de 165.
Misschien toch de WW RETRO’S en deze dan zwart maken met bandenzwart of Michelin XZX of Sprint Classic’s
De prijzen van deze banden liggen redelijk dicht bij elkaar.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
H@ns schreef:
O ja, nog een tip: als je nog oude balanceerloodjes hebt, bewaar ze, en neem die mee naar de monteur. De nieuwere gewichtjes zijn moeilijker in model te meppen en kunnen daardoor makkelijker los.
Plakgewicht kan soms wel, maar moeten natuurlijk vaak precies op de plaats waar de wieldop vastklemt…
Dat doe je dan zo: Gewicht in tweeën delen en ter weerszijden van de klem plakken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Goed nieuws!
Nadat ik vorig jaar augustus alweer een klapband had, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor die !@#$%^& binnenbanden. Ik denk dat het nu eindelijk voor elkaar is.
Er is een bedrijfje in Denemarken die voor vele klassiekers wielen maakt met safety-hump, de bobbel in het velgbed die een tubeless band nodig heeft om veilig op de velg te blijven zitten. Zo’n drie jaar geleden heeft men ook een aantal DS-velgen (vierkant gat, 5.5”) gemaakt, en die hebben we sporadisch op diverse beurzen zien staan. Ook mijn garagehouder (Johan Dekker, in De Weere (NH)) heeft er eens een paar gehad. Probleem met die eerste serie was o.a. dat ze krom en on-rond waren, dus dat werd ‘em niet.
Na mijn klapband ben ik verder gaan informeren, en kwam ik terecht bij Pascal van “De Snoekfabriek”. Hij had inmiddels ook contact met de fabrikant, die beweerde een verbeterde uitvoering te hebben en die met Retro band gemonteerd en gebalanceerd te kunnen leveren. Pascal wilde samen met mij de proef wel eens aangaan, en dus heb ik twee wielen/banden besteld.
De eerste twee geleverde wielen kreeg ik eind augustus 2016, en ze waren veel te wit, die kleur leek nergens op, en de lak leek niet erg sterk. Verder was de uitvoering prima, netjes plaklood in bescheiden hoeveelheden. Ik heb de balans ook nog gecontroleerd en die klopte ook nog, dus op zich bruikbaar. Maar die kleur…. zag er niet uit.
Inmiddels had men zich bij de fabriek kennelijk gerealiseerd dat er iets niet goed was gegaan, want er werd al bericht dat er andere, grijze velgen onderweg waren. En inderdaad, begin september 2016 lagen er weer twee wielen/banden.
Van deze tweede set moest ik even huilen. Ijzersterke (poeder?-)lak, zeer mooi aangebracht, maar in een metallic-grijs dat ik associeer met bosal uitlaatpijpen; staat vast prima onder een Volvo of een kever, maar niet in de buurt van een DS.
Het balanceren was deze keer ook niet helemaal goed gegaan: veel grof slaglood, waardoor o.a. ook de Pallas-doppen niet lekker meer lagen. Op zich was dit allemaal al genoeg reden om deze wielen niet te willen gebruiken, maar het meest bizarre was dat er een vettig stukje stof tussen de velg en de band geklemd zat. Kennelijk is er bij het monteren een lapje gebruikt om krassen op de velg te voorkomen, en is dat lapje blijven zitten. Hoe de man die vervolgens dat wiel heeft gebalanceerd dat niet gezien heeft is mij een raadsel, maar het gaf mij geen warm gevoel over de kwaliteitscontrole.
Deze vier wielen moesten dus terug. De verzendpapieren werden keurig geregeld, en ik heb de wielen weer in folie gewikkeld en ingeleverd bij DHL. Het was tenslotte een experiment dus ik wist van te voren dat er mogelijk wat haken en ogen aan zouden zitten.
In oktober volgt er nog een mailwisseling over wat dan wel de juiste kleur zou zijn, en ik heb maar gewoon een hele specificatie opgesteld, zodat alles in één keer bij elkaar staat. Daarbij ook duidelijk gesteld dat er voor de “vierkante-gat-wielen maar één juiste kleur is, nl. AC140, die evt vervangen kan worden door RAL7044
In November meent men in Denemarken dat er 165 verzonden moet worden, dat gebeurt gelukkig niet. In december wordt er nog wat gemopperd over hoe moeilijk het kennelijk is om een goede RAL-kleur te krijgen van een poedercoating, en dan blijft het héél lang stil. Ik wil deze zomer liever niet weer met binnenbanden op vakantie, dus eind februari ga ik maar weer eens vragen of er nog schot in zit. Op 8 mei meldt de fabriek dat ze nu “100% correct color” hebben voor zowel AC102, AC136 alsook AC140 en in 3-4 weken kunnen leveren. Waar die andere kleuren voor dienen vraag ik maar niet meer… en bestel er vier in AC140, te leveren vóór 1 juli.
2 juni: bericht van de fabriek: “over 3 weken zijn ze klaar”. Ik ga vast op zoek naar andere wielen/banden, want ik geloof er niet meer in.
5 juli: bericht van fabriek: “we gaan ze volgend weekend coaten in de juiste kleur”
We zijn toch maar met binnenbanden op vakantie gegaan, je moet toch wat. En net als we terug zijn liggen daar twee mooie AC140 velgen met prachtige banden op ons te wachten. Ik heb ze aan alle kanten scherp beoordeeld, en het lijkt er op dat deze vierde serie nu eindelijk goed is. De kleur klopt, ze zijn recht, ik heb ze na-gebalanceerd en meet slechts 10 - 20 gram verschil (binnen de meetnauwkeurigheid van de machine), het plaklood is beperkt en zit er netjes op waarbij de ribbel voor de pallas-dop-veer netjes vrij is gehouden door het lood te splitsen.
Ik heb vandaag mijn eerste 15 km op deze wielen/banden gereden, en dat ging ook prima. Voor wie het weten wil dus: Pascal heeft er moeite voor moeten doen om de specs aan de fabrikant goed duidelijk te maken maar er zijn nu nette, bruikbare tubeless-wielen te koop bij “De Snoekfabriek”, voor redelijke prijzen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Goed nieuws!
Ik had die nieuwe velgen ook al gezien, maar de waren inderdaad te licht van kleur…
Maar even een vraag: Met welke bandencombinatie kreeg je die klapband?
Was dat met een Retro-band met binnenband of gewoon pech met een Michelin?
De XVS heeft vrij scherpe ribbels aan de binnenkant, de Retro heeft heel veel afgeronde ribbels.
Geen idee wat veiliger is…
De XAs is helemaal glad van binnen.
Aha, dat was jij dus! De Snoekfabriek zit naast het dorp waar ik woon en ik had hun aankondiging al eens gelezen. Ik ben wel in de markt voor zo’n set velgen. Heb je nu die Retro-banden op die tubelesswielen zitten? Ik heb inmiddels 20k ervaring met de Retro’s op mijn break en er zit nog zeker 6 mm op als het niet meer is (moet nog even nameten). Op het droge ben ik er erg tevreden over, prima grip (oa ook op Montlery mogen testen) maar op het natte ben ik er minder enthousiast over, maar dat kan ook komen omdat ik met moderne voertuigen ben verwend.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De klapband vorige zomer was met een Federal, maar denkelijk veroorzaakt door een zeer slecht uitgevoerde reparatie bij een plaatselijke garage in Zuid-Frankrijk. Ik had een klein lek, men kon dat prima plakken zei men. Doen we wel vaker, zei men. Gaat altijd goed, zei men. Nee, die nieuwe binnenband die ik bij me had hoefde niet ingezet te worden, zei men…
Toen de band naar buiten gerold werd siste de lucht er alweer uit. De jonge monteur had, toen het gesis na een paar minuten nog steeds aanhield, toch ook wel het vermoeden dat dit niet helemaal goed was, en bood aan hem nogmaals te plakken. Toen had ik weg moeten lopen…
Maar het is niet bepaald mijn eerste lekke band. Van de Hankook 702 Centum (overigens een prima band voor de DS) heb ik er door de jaren heen een stuk of tien versleten. Maar er is een serie geweest die een klein, zilver-gemetalliseerd stickertje aan de binnenkant had. Dat stickertje slijt na 10.000 km een plekje in je binnenband, die dan zachtjes begint te lekken. Het heeft even geduurd voor ik de oorzaak had gevonden. Stickertje wegschuren en je hebt er een prima band aan. Helaas, nauwelijks meer te koop.
Er zijn veel (tubeless) banden met tamelijk scherpe rillen of ribben aan de binnenkant. Dat lijkt me minder fijn voor de binnenband, een beetje talkpoeder zou ik dan in elk geval doen. De ergste randjes er af schuren is misschien nog beter. Tubeless monteren op velgen die daarvoor gemaakt zijn is het beste.
Op de nieuwe velgen zitten Retro 185R15, met het profiel dat lijkt op de XVS, en “goed om”, dus het grove profiel aan de buitenkant.
Weggedrag op nat gaan we ontdekken, het regent voldoende dezer dagen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Volgens mij krijg je geen klapband door een slechte binnenband maar door een slechte buitenband. Als de buitenband kapot gaat komt de binnenband als een ballon naar buiten en klapt. Als de buitenband heel is kan een binnenband alleen leeglopen.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Strikt genomen heb je gelijk, er was geen echte “klap”-band. Echter: een lekke binnenband loopt zeer snel leeg, en het effect is daarom hetzelfde: van het ene op het andere moment rijdt je op de velg.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
een klapband kan je je achterscherm kosten…Maar een lekke binnenband is meestal inderdaad snel leeg. Had voorheen elke 6 maanden een lekke band (meestal binnen 200 meter helemaal plat), ik ontdekte dat de moderne banden ruw zijn aan de binnenkant waardoor de binnenband door sleet, andere banden erop en probleem opgelost…