Hallo allemaal,
Het is eind dit jaar tijd om de distributieriem van mijn Xsara break 1.6 16V (2003) te vervangen. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben en mij zouden kunnen helpen met deze klus? Ik heb een redelijke kluservaring en doe het reguliere onderhoud aan mijn auto zelf, maar ik heb niet het gereedschap en ook niet de ervaring om de distributieriem zelf / alleen te vervangen. Het lijkt me wel leuk om een keer te doen, vandaar deze oproep. Ik woon in de regio Amsterdam. Tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
Groetjes,
Gijs
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
gijs je kan vast gaan beginnenm ,met het kijken van het filmpje op you-tube, alleen is dit een peugeot, maar de rest is identiek.
je moet natuurlijk wel het filmpje nemen van de 16-16V. und es ist ein duitser. aber das stimt gane nich. toch.
Hallo Beremans,
Bedankt voor de tip! Is het dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xRSt4-nj14M Er wordt geen link van gemaakt, dus ff knippen-plakken in je browser. Het filmpje is van een peugeot 206 cc cabrio en de motor lijkt van de bovenkant vergelijkbaar met die van een citroen xsara 1.6 16v.Ik kon ook ondertitels aanzetten in het engels, dus dat is prima.
Groet,
Gijs
ik heb ernaar gekeken in het onderhoudsboekje en ik zag dat je een apparaatje nodig hebt om de spanning te meten, heb je dat kan je het zelf anders denk ik van niet
Gisteren met (een beetje) hulp van een ervaren monteur de distributieriem van mijn Xsara break 1.6 16V vervangen. De klus viel me niet tegen, sterker nog, het viel me alleszins mee. Na 3,5 uur was de klus geklaard en liep de auto weer als een zonnetje, maar dan met nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrol en nieuwe multiriem. Er was geen speciale apparatuur nodig en in plaats van een motorophangbrug (om de motor op zijn plek te houden na het verwijderen van de motorsteun) hebben we eenvoudig een steun onder de carterpan geplaatst, wat prima werkte. Ik kan weer wat kilometers vooruit!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
mooi gedaan gijs, kijk zo hou je toch weer mooi 300 euro in je zak.
hoe weet je dan dat hij goed is gespannen?
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De bekende kwart slag methode denk ik…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de garage waar ik de distributieriem vervangen heb, stond in het digitale Bosch handboek aangegeven waar de pijlindicator van de spanrol moest staan. En daar stond die bij het vastdraaien van de spanrol en het spannen van de riem goed op. En daarbij koers / koerste ik dus volledig op de ervaren monteur die meekeek.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft hij een automatische spanner? Als je het VIN nummer geeft kan ik dat wel even nagaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een aardig aanbod Jantje. Ik heb alleen de verpakking helaas niet meer. Die hebben we in de vuilcontainer bij de garage gegooid.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik bedoelde het VIN nummer van je auto. Maar na beter lezen kwam ik er achter dat de operatie al geslaagd is. Als je een automatische spanner hebt is die SEEM meter inderdaad niet nodig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een TU5JP4, de 1.6i 16V, heeft inderdaad een automatische spanner.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die je moet voorspannen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maar ook dat spreekt voor zich en je kan eenvoudig zien of de riemspanning goed is.
Wordt een dynamische spanrol genoemd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986