Hallo daar, ik heb begrepen dat er van een tu motor twee verschillende motoren zijn te weten met een ijzer en een aluminium onderblok klopt dit? Ligt dit aan het bouwjaar?
Zo ja, weet iemand of de koppeling( Plaat ,drukgroep en druklager) daarvan hetzelfde zijn?
Ik moet van deze auto de koppeling vernieuwen en vraag me af of niet al die lhm leidingen in de weg zitten met het loshalen van de bak.
Als jullie hier meer ervaringen mee hebben of tips dan hoor ik ze graag
(of links)
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
thierrydj schreef:Hallo daar, ik heb begrepen dat er van een tu motor twee verschillende motoren zijn te weten met een ijzer en een aluminium onderblok klopt dit? Ligt dit aan het bouwjaar?
Klopt, vanaf een bepaald bouwjaar is het allemaal gietijzer geworden, ik weet even snel niet welk bouwjaar. Maar pas op, er zijn tijdens het “aluminium tijdperk” ook stiekum gietijzeren TU motorblokken gebruikt. Het beste is gewoon even kijken onder de motorkap kijken.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
ZX1.4i schreef:thierrydj schreef:Hallo daar, ik heb begrepen dat er van een tu motor twee verschillende motoren zijn te weten met een ijzer en een aluminium onderblok klopt dit? Ligt dit aan het bouwjaar?
Klopt, vanaf een bepaald bouwjaar is het allemaal gietijzer geworden, ik weet even snel niet welk bouwjaar. Maar pas op, er zijn tijdens het “aluminium tijdperk” ook stiekum gietijzeren TU motorblokken gebruikt. Het beste is gewoon even kijken onder de motorkap kijken.
Oke maar is de koppeling en met name de plaat hetzelfde gebleven?
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
Ik heb op een BX nog nooit een gietijzeren TU onderblok gezien.
De hydraulica zit bij een koppelingswissel nauwelijks in de weg. In elk geval een stuk minder dan bij een 1.6/1.9/diesel waarbij het op de bak gemonteerd zit.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
mpostma schreef:Ik heb op een BX nog nooit een gietijzeren TU onderblok gezien.
De hydraulica zit bij een koppelingswissel nauwelijks in de weg. In elk geval een stuk minder dan bij een 1.6/1.9/diesel waarbij het op de bak gemonteerd zit.
Ik had begrepen van een dé-monteur op de autosloop dat je twee verschillende motoren kunt hebben van een 1400. Hij had het over twee soorten onderblokken.
Mij ging het om een andere koppeling van een jonge zx of een bx maar of dat de koppeling dan hetzelfde is van deze twee motoren een tu met (giet)ijzer onderblok en een aluminium blok. Wil deze gaan vervangen en op een autosloop zijn echt wel goede spullen te halen, zo ook een koppeling.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
mpostma schreef:Ik heb op een BX nog nooit een gietijzeren TU onderblok gezien.
De hydraulica zit bij een koppelingswissel nauwelijks in de weg. In elk geval een stuk minder dan bij een 1.6/1.9/diesel waarbij het op de bak gemonteerd zit.
Zeg nooit nooit, ik ben op een AX uit 91 of 92? een gietijzer onderblok tegengekomen tijdens een koppakkingwissel. Bijna alle onderdelen die we bij de dealer hadden gehaald waren onbruikbaar. Een telefoontje naar Gerard Maas leerde ons dat er “stiekum” een paar gietijzeren TU motorblokken zijn gebruikt. Het zou mij dus niets verbazen als die dingen ook sporadisch in een ZX en BX zijn gebruikt.
Wat de koppeling voor je BX betreft, volgens de masterbase voor een 91er BX met 1.4 TU motor, zijn er 2 typen. Welke je nodig heb, is afhankelijk van het organr., het omslagpunt ligt bij organr. 4192. Ik zie bij de details verder niets staan over een alu of gietijzeren motor, dat zal dus niets uitmaken denk ik.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
ZX1.4i schreef:
Zeg nooit nooit, ik ben op een AX uit 91 of 92? een gietijzer onderblok tegengekomen tijdens een koppakkingwissel.
Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, ik sluit niet uit dat gietijzeren blokken ook bij de BX kunnen voorkomen.
Bij distr. riemen weten de autozaken nooit welke riem je nodig hebt: 101 tands of 107 tands. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
mpostma schreef:Bij distr. riemen weten de autozaken nooit welke riem je nodig hebt: 101 tands of 107 tands. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.
Leuk om te tellen
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
voge schreef:mpostma schreef:Bij distr. riemen weten de autozaken nooit welke riem je nodig hebt: 101 tands of 107 tands. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.
Leuk om te tellen
Nou ik ben eruit geloof ik,Vanmiddag even op de sloop geweest en van een zx motor uit 94-95 die al los lag een drukgroep met plaat eraf gehaald. Je kunt het ook zien aan het motornummer wat op een klein plaatje staat op je bak ter hoogte van je bdp sensor.
De bx waar de koppeling opkomt heeft code kxy maar je hebt ook andere code’s b.v hdz = mijn ax. Ik haalde van een sloop bx Deauville nog wat spulletjes af en zag dat deze motor echt wel van gietijzer was dus weer anders als de mijne.
Re: Koppeling vervangen bx 1.4 Cannes, September 1990
mpostma schreef:Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, ik sluit niet uit dat gietijzeren blokken ook bij de BX kunnen voorkomen.
Bij distr. riemen weten de autozaken nooit welke riem je nodig hebt: 101 tands of 107 tands. Ik vermoed dat dit ermee te maken heeft.
Als je ze tegenkomt zonder dat je het weet is het even vloeken, shit de koppakking van de dealer is niet goed
Even later, de kopbouten zijn ook niet goed, huh , nog even later, de waterpomp is ook nie goe
En toen de D-riem erop, huh??? ik hou een stukje over hier aan de onderkant, oude riem erbij, vreemd deze is korter (101 tand).
Toen maar onze steun en toeverlaat in donkere tijden, Gerard Maas gebeld, die het haarfij wist uit te leggen en weer naar de automaterialen zaak