En zo bleef de DS tot het laatste productiejaar diverse subtiele updates krijgen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Ik ben ook benieuwd naar die alu radiator.
Met goed werkende kachel - en dan hoef je geen groter model te hebben - krijg je in een id/ds lekker heet.
De blower is hoed voor stadsverkeer of file zoals eerder gemeld.
Het is trouwens geweten dat je in elke auto, een sneller behaaglijk gevoel van warmte krijgt langs je benen.
Zet daarom grootste gedeelte van de warme lucht langs de onderkant, en klein beetje langs uw voor - en zijruiten om te ontwasemen.
Onze kachels kunnen zowel intern als extern dichtslibben. In beide gevallen heb je hetzelfde effect : geen warmte.
Hou best een reserve kachel op schap. Je kunt zo meteen je kachel vervangen voor de winter in no time.
De grotere kachels zijn interessant voor de breaks, daar heb je aanzienlijk meer te verwarmen dan een berline.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Precies - en ik kan me herinneren dat de kachel die het rond het vriespunt heerlijk warm krijgt in een break het bij echte kou toch behoorlijk laat afweten, zeker als de snelheid 120 km/uur of hoger is. Maar wellicht had ik toen ook eens de ontkalk-truc moeten proberen in plaats van autohandschoenen te kopen.
Erict schreef:Je hebt het meeste rendement van je verwarming als je hem op de voeten zet. Wat ik altijd doe ik de verwarming op de voorruit totdat deze ontwasemd is. Daarna schuifje op het pijltje naar beneden, wordt heerlijk warm in de auto dan. (...)
Leuk om dit zo te lezen, het is namelijk precies zoals het bij mij gaat en om dezelfde reden .



Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016
- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Ik heb de kachel inmiddels goed kunnen testen en hij wordt inderdaad heerlijk warm!
Ideaal met zulk weer…
Die van Erict vind ik ook wel een aardige: eentje uit ‘69 monteren, met grotere capaciteit.
dat zal degenen die achterin zitten, zéker ten goede komen….
Autoland is zoo saai zonder Citroën ....
Ondanks de goede werking van de kachel in mijn Dsuper5 (het radiateurtje is twee jaar geleden voorzien van een nieuw koelblok), vind ik de warmteopbrengst mager. Alleen als je de gang er in hebt komt er redelijke warmte in de auto. Je moet echter niet even stilstaan of langzamer gaan rijden. Ik rijd graag in de winter en wil graag overcapaciteit in de warmte-uitstroom hebben, zodat ik de warmte kan temperen als dat nodig is.
Mijn oplossing is al eerder besproken op dit forum: Monteer een extra kacheltje aan de rechterkant en je stapt na een rit met blozende wangen uit de auto. Ook bij min 10. In al mijn DS-en tot nu toe en bij een aantal kennissen monteerde ik een DS kachel, meestal groot model in een afgesloten bakje, koelslangen eraan, een radiaal ventilatortje van Conrad (€30) in de luchtslang in het rechter spatscherm. Je weet niet wat je overkomt. Vooral als beide ventilatoren blazen. Vorig jaar winter in de Harz in Duitsland was het min 20. De ventilators moesten echter uit, zo heet werd het.
Momenteel ben ik bezig met het restaureren van een break van 1972. Ook deze auto krijgt net als mijn vroegere breaks een extra kachel. Overigens hoeft dat niet perse een DS kachel te zijn. Ik heb ook wel geëxperimenteerd met kacheltjes uit willekeurige sloopauto’s, zoals Opels en Fiats.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Het is niet origineel; als je daar gevoelig voor bent moet je er niet aan beginnen. Verder kun je in de zomer niet de rechter ventilatieopening gebruiken, omdat daar dan alleen maar hete lucht uitkomt.
De afgelopen weken was het eindelijk koud. Mijn Volvo 945 bleef lekker binnen staan, maar de DS mocht de weg op.
Momenteel ben ik wat aan het experimenteren met een toerentalregeling voor de extra ventilator. Mocht dit gaan werken dan misschien ook voor de standaard ventilator, samen of apart.
Rinus
Rinus



Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016
- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
leuke oplossing zeg!!
Autoland is zoo saai zonder Citroën ....
olga schreef:(...)
Nadelen zijn er natuurlijk ook. (...) Verder kun je in de zomer niet de rechter ventilatieopening gebruiken, omdat daar dan alleen maar hete lucht uitkomt.
(...)
En dat is nou weer oprecht jammer. Geen ‘koude’ lucht uit de rechter ventilatie-opening in de zomer vind ik zelf een groter nadeel dan nog warmere lucht in de winter. Hoe grote koukleum ik ook ben. In de zomer zou minder warmte in de cabine helemaal geen bezwaar zijn .














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had in mijn ds cabriolet ook een extra kachel rechts. Dat deed ik met de kachelradiateur van een oud model ID 19 ( een model ZONDER aanjager, andere zijn niet geschikt). De ID kachelradiateur plaatste ik op een steuntje aan de rechterkant vlak voor de ingang naar het schutbord waar de luchtslang op komt. De luchtslang die uit de bumper/voorscherm komt schuift precies op het huisje van het ID kachelradiateurtje, en tussen het radiateurtje en de schutbord ingang maak je een mof van een oude binnenband. Het radiateurtje sluit je in serie aan met de kachelradiateur die links zit: De uitgang van de kachelradiateur links verbind je met een 15 mm slang met de ingang van het ID radiateurtje rechts, en de uitgang van dat radiateurtje verbind je vervolgens met de waterpijp waar normaal de uitgaande slang van de linker radiateur op zit.
Ik heb de afgelopen 20 jaar zo zeker 10 auto’s van een dubbele kachel voorzien. De kosten bedragen max 100 euro en het resultaat is geweldig, zelfs zonder dat er dus een extra aanjager aan de rechterkant vóór het extra radiateurtje gebruikt wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hier zou het ook me moeten lukken
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Het valt me op dat Waterman niet heeft gekozen voor een extra blowertje voor de tweede kachel, met een tweede “ventilator"schakelaartje op het kunststof plaatje naast het klokje op het dashboard. De extra moeite is gering evenals de extra kosten. En de opbrengst is maximaal: bij stilstand of langzaam rijden bij koud weer toch een vette constante stroom warme lucht. En die extra ventilator kan geheel uit het zicht blijven. De ventilator die ik gebruik zit diep in het rechterspatscherm weggedrukt, vlak achter de koplampunit. Bij mijn break die op stapel staat ga ik experimenteren met een buisventilator die echt integraal opgenomen kan worden in de luchtslang.
Wat betreft de kachelunit doen we het bijna op identieke wijze. Alleen fabriceerde ik een strak passend metalen bakje om het radiateurtje heen. De aansluiting naar voren is een 90 graden pvc afvoerbuisbochtje, zwart gespoten samen met het bakje. De aansluiting naar het interieur gaat perfect met de bestaande aansluitmof. Het bakje hangt met een klem aan het spatscherm en aan de steun van de verdamper.
Het verschil met Waterman zit verder in de aansluiting op het bestaande koelsysteem. Waterman kiest voor serieschakeling van de twee verwarmingsunits. Ik plaats beide units parallel naast elkaar in het systeem. Ook de verdamper zit hier parallel aan geschakeld. Het voordeel van parallelschakeling zit m.i. in de mogelijkheid om beide units onafhankelijk van elkaar te regelen. In theorie is er wel een kans dat bij lang stationair draaien met ventilatoren ingeschakeld, de verdamper te weinig warm water krijgt en bevriest. In de praktijk is dat nooit voorgekomen.
Het genoemde nadeel dat je bij warm weer niet kunt beschikken over koele lucht uit de rechtersventilatieopening heb ik wel eens ondervangen door in de zomer de ingaande en uitgaande waterslang d.m.v. een bypass pijpje met elkaar te verbinden. Tien minuten werk en je hebt de hele zomer koele lucht aan de rechterkant.
Overigens ga ik bij echt koud weer nog verder. Ik schroef dan de vier boutjes van de radiateurhoes los en schuif een dun triplex plaatje van bepaalde afmetingen voor de radiateur. Toen ik vorig jaar winter naar de Harz reed bij -20 had ik een triplexje geplaatst dat 80 % van de oppervlakte afdekte. De afgelopen weken had ik een plaatje dat 60 % afdekte. Een beetje het principe dat ook bij oude eenden werd toegepast met het hoesje voor de motorkap. Ik heb in min auto een goed werkende temperatuurmeter van een CX geplaatst en constateer dat de watertemperatuur nooit in het rode komt. Wel voel je dat de lucht uit de verwarming een stuk heter wordt.
grrr…het lukt niet om foto’s te plaatsen ondanks verkleining tot 336 kb. Nu is het aantal pixels weer te groot.
gr rinus
Rinus














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SalsaChris schreef:Hier zou het ook me moeten lukken
Ja, dat is dus de unit die ik steeds gebruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo dus…. werkt perfect, ook op de snelweg
Foto plaatsen lukt helaas op dit moment niet.
Déesse - Alleen de naam al…...
Ahhaaa, gelukt….
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
Ik krijg geen foto’s geplaatst. De foto is kleiner dan 500kb, maar krijg dan de foutmelding:
Foutmelding: Afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 800 pixels bij 600 pixels.
Rinus