Maandagavond stoeprandje over het hoofd gezien en met een gangetje van 40 KM/u vol eroverheen gereden. Gevolg: rechter voorband lek. Bandenspanningssensoren deden hun werk weer uitstekend… En gelukkig de achterband nog heel. Helaas constateerden we vanmiddag bij de garage dat de rechter veerpoot de klap niet helemaal ongeschonden is doorgekomen, die lekt nu… Duur geintje, bijna 700 eu voor een nieuwe. Nu moet de C6 binnenkort voor een 200.000 KM beurt (ja ik laat dat om de 20.000 i.p.v. 30.000 km doen) en had ik besloten om haar maar eens te verwennen met nieuwe distributieriemen, spanrollen, waterpomp en riem voor HD pomp. En toen bleken de remschijven en blokken voor en achter ook wel een keer aan vervanging toe. Daar heb ik heel wat km’s mee gereden en ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ze sinds de aanschaf (40.000 km) ooit zijn vervangen. Ik rijd dan ook veel snelwegkilometers. Meteen maar besloten om het koelwaterhuis te laten vervangen (ook nog nooit gebeurd) en twee nieuwe dempers voor de achterklep. De auto wordt daarna ook meteen maar even uitgelijnd. Daar zijn ze dan in totaal wel een dag of 2-3 zoet mee en het wordt een mega rekening… Maar gezien het feit dat ik verder relatief weinig onkosten aan de C6 heb gehad, zie ik het maar als een investering in de toekomst: kan ik voor 4 mille (!) weer 2 ton zweven…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat is zuur zeg! Weet je zeker dat die veerpoot zo duur is? Ik had er eens naar gevraagd toen ik mijn C6 net had. Prijs viel me alles mee. Levertijd was wel eens een issue kreeg ik toen te horen. Ik heb ze toen maar op voorhand besteld voor links en rechts. Maar volgens mij was dat nog geen 700 voor beide….
Totaal aantal Berichten: 2124
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb het even opgezocht en ik betaalde een jaar geleden 303 euro per stuk voor de 5271L7 en 5271L8 . Dat is wel exc btw en excl. korting….
Deze nummers zijn vervangende nummers. Nu overigens wel duurder geworden, 470 incl.btw. Maar de andere is inderdaad 770,- incl de btw.
Die veerpoten waren een goede belegging, 50% rente
Ja, ik geloof dat die veerpoot 667 eu kost. Dat is dan waarschijnlijk nog ex btw… Nieuwe Michelin winterband kwam er ook nog bij natuurlijk… Maar gelukkig heb ik een goeie garage en die matsen me waarschijnlijk wel weer een beetje…
De prijzen van C6 onderdelen blijven hoog of stijgen, want schaarste en de toeleveranciers maken ze maar mondjesmaat omdat de afname veel kleiner is dan van te voren was gedacht. Ach ja, als je iets bijzonders wilt rijden dan kost dat wat. Maar zoals gezegd zie ik het als investering voor weer een jaartje of 9 zweven en genieten
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
de veerpoot rechtsvoor kan bij 200k ook best gewoon versleten zijn. de mijne begint bij 180k ook door te zweten. Bij de C6 begint volgens mij alles rechtsvoor. Al fuse gehad, thermostaathuis en dynamo allemaal rechts voor. Alleen de twee lekke banden waren links voor.
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Recentelijk nog bij JHO de versnellingsbak laten spoelen en check aan de onderzijde van de auto liet toen geen sporen van lekkage aan de veerpoot zien, maar wellicht stond-ie al op knappen… Veerpoot linksvoor zag er nog goed uit.
Overigens heb ik in het verleden al eens eerder een stoeprandje meegepakt bij een uitwijkmanoeuvre voor een andere auto. Toen “slechts” een velg beschadigd, maar wellicht heeft dat ook niet bijgedragen aan de levensduur van de veerpoot…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Jos zal toch zeker wel wat korting geven
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Haha, ja ik ben in één klap hoofdsponsor denk ik…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Zoals gezegd is de C6 voor groot onderhoud geweest: o.a. alle remschijven + blokken, hele distributie + waterpomp, rechter veerpoot en preventief theromstaathuis vervangen. ZXe zijn er zowat een hele week mee bezig geweest en de rekening komt nog… maar…. wat rijdt ze weer heerlijk!! De auto is ook uitgelijnd en de vering is gekalibreerd. Ik weet niet of dat het verschil maakt, maar ze lijkt echt nog veel beter, rustiger en stabieler te rijden dan voorheen. Wat een genot is het toch om C6 te rijden! En die rekening zie ik wel tegemoet. Ik denk dat het elke cent waard is, zeker als ik hiermee weer twee ton vooruit kan. En hulde aan Autobedrijf Spronken in Beek. Dat mag ook wel eens worden gezegd.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)