Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het eerste boek van Uitgeverij Citrovisie was dat over de Citroën Visa. Het ontving lovende recencies en is al sinds lang uitverkocht. Er staat echter een herdruk op stapel, waarvoor je je op citrovisie.nl vrijblijvend kunt inschrijven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In Citrovisies nieuwsbrief over de derde druk van De originele Citroën CX worden ook enkele woorden aan de herziene druk van het Visa-boek gewijd. Naast de Visa komen ook Axel, LN/A en C15 aan bod. Het staat voor medio 2017 op de planning. Ik durf me wel aan de voorspelling te wagen dat we voor medio 2017 ook 6 mei 2017 mogen lezen: een extra reden om naar CitroMobile te gaan!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In het nieuwe topic Wie is Citrovisie? lees je dat de herdruk van het Visa-boek vanaf eind maart besteld kan worden en eind april uitgeleverd zal woden. Heb jij een idee voor de titel van dit boek, waarin naast de Visa ook de Axel, de C15 en de LN/A aan bod komen? Laat het hier weten!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als het een HERdruk is, mag je toch verwachten dat de titel juist niet veranderd? Lijkt me ook geen goed idee. Als de Axel, C15 en LN/A er eerst niet instonden zou je hoogstens aan een korte, extra, subtitel kunnen denken.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het woord “herdruk” dekt de lading inderdaad niet. “Het nieuwe Visa-, Axel-, LN/A- en C15-boek” doet wel recht aan de inhoud, maar bekt totaal niet. Vandaar het verzoek om suggesties te doen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er is een titel en er is een omslag. Nu duurt het vast niet lang meer tot er ook een boek is!
foto: Citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hierboven schreef ik dat er een omslag was, maar er blijken er weer twee te zijn! De prijzen zijn ook al bekend: €37,50 voor de standaardversie met zijn 360 bladzijden en €59,95 voor de gelimiteerde en gesigneerde collectors edition met luxe bewaarcassette. Die laatste zal wel weer heel snel uitverkocht zijn! De voorverkoop start zeer binnenkort en de officiële presentatie gebeurt op CitroMobile.
foto’s: Citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Gelezen: Kleintjes in crisistijd
Vandaag gaat de voorverkoop van Citrovisie’s nieuwe uitgave Kleintjes in crisistijd van start en wij hebben die al gelezen. Thijs van der Zanden heeft weer een heel fraai boek afgeleverd, dus onze aanbeveling zal niemand verbazen: “Koop dat boek!”
Kleintjes in crisistijd, de geschiedenis van de Citroëns LN, LNA, Visa, Oltcit, Axel en C15 behandelt alle kleine youngtimers van Citroën uit de jaren ’70 en de vroege jaren ’80 en slaat zo een brug tussen de oldtimers 2CV, Ami en Dyane enerzijds en de moderne AX anderzijds. Wij zijn er eens goed voor gaan zitten, hebben eerst aan het boek geroken, dan gebladerd en foto’s gekeken, en daarna alles gelezen, van kaft tot kaft.
In 2010 publiceerde Thijs van der Zanden Citroën Visa, voiture sans fontière als eerste uitgave van zijn uitgeverij Citrovisie. Het werd alom geprezen en is al jaren uitverkocht. Na Citrovisies recente successen met boeken over de CX, de A-types uit Vorst en de GS/A, werd een herdruk van het Visa-boek voorbereid. Thijs’ boek Citroën Axel, la cousine de Craiova uit 2012 is echter ook al lang uitverkocht. Omdat de Axel een groot deel van zijn ontwikkelingstraject met de Visa deelt, lijkt de keuze om beide boeken door één nieuwe uitgave te vervangen een logische. Wie Axel zegt, kan echter ook niet om de Oltcit heen en wie Visa zegt, niet om de C15. Als alle afstammelingen van project Y behandeld worden, mag de LN/A als gatenvuller dan wel ontbreken?
Bij het doorbladeren en plaatjes kijken lijkt de keuze om geen simpele herdruk van het Visa-boek te maken, maar alle kleintjes te behandelen een heel gelukkige: de foto’s roepen heel overtuigend de sfeer van de jaren ’70 en de vroege jaren ’80 op. Zoals we inmiddels van Citrovisie gewend zijn, bestaat het beeldmateriaal grotendeels uit nooit eerder gepubliceerde foto’s. De opmaak is wat speelser dan in voorgaande uitgaven, zonder aan overzichtelijkheid in te boeten. Hoe zit dat met de tekst? Kan een boek over vijf of zes Citroëns (je mag zelf beslissen of je de LN en de LNA voor één of voor twee wilt laten tellen) nog wel duidelijk zijn? Om dat te beoordelen, gaan we het lezen, van bladzijde 1 tot en met 360.
Het eerste hoofdstuk van Kleintjes in crisistijd heet Te eigenwijs en te trots om samen te kunnen werken. Het beschrijft de achtergronden van de projecten die uiteindelijk tot de kleine Citroëns van dit boek zullen leiden. Dat die projecten zich lang voortsleepten, is algemeen bekend, maar waarom dat zo was veel minder. Thijs toont overtuigend aan dat Citroën ernstige managementproblemen had: een algemeen directeur die beslist op grond van zijn persoonlijke smaak in plaats van op toekomstperspectief, een ontwerpafdeling zonder leiding. Daarbij had Citroën wel gebrek aan financiële middelen, maar niet aan trots. Het is schokkend om te lezen dat Fiat motoren voor de DS en de GS ter beschikking wilde stellen om iets aan het zwakste punt van beide modellen te doen, maar dat Citroën dit afwees. Nog schokkender: Citroën had dringend behoefte aan een compact model, mocht van Fiat niet alleen de bodemgroep van de nog te verschijnen 127 gebruiken, maar ook techniek en vormgeving, en wees project RA toch af!
Toen Fiat zich in 1972 terugtrok, omdat het niet meer dan 49% van de aandelen in handen kon krijgen, begon de ontwerpafdeling weer met allerlei wilde plannen. De “echte Citroën-liefhebbers” maken Peugeot verwijten dat het zijn 104 aan Citroën opdrong, maar in die context was de LN de enige mogelijkheid om op redelijke termijn het zo dringend nodige kleintje op de markt te brengen. Het is wel zuur dat de diverse plannen van project Y in die tijd convergeerden naar een ontwerp van Jean Giret dat in veel opzichten moderner was dan de latere Visa I. Het zou echter te lang geduurd hebben om dat productierijp te maken en het had veel specifieke Citroën-techniek aan boord, waardoor kostenbesparing door platform sharing niet mogelijk zou zijn geweest.
Dit eerste hoofdstuk beschrijft de algemene bedrijfssituatie van Citroën in de vroege jaren ’70 niet alleen duidelijker dan enige andere mij bekende publicatie, het helpt ook de diverse projecten die tot kleine Citroëns hadden moeten leiden te begrijpen. Het bewijst direct dat de keuze om de Visa/C15, LN/LNA en Oltcit/Axel in één boek te behandelen een heel goede is geweest.
Ook het vervolg van het boek vertelt één verhaal. Waarschijnlijk had je verwacht voor elk van de drie hierboven genoemde modelgroepen een sectie aan te treffen, maar nee, de grote lijn van de Citroën-ontwikkeling staat op de voorgrond, dus volgen hoofdstukken over LN, Visa I, LNA, Visa II, Oltcit enzovoorts elkaar op. De inhoudsopgave ziet er zo misschien niet direct logisch uit, maar de inhoud zelf is dat des te meer. Alleen zo kun je sommige keuzes in de modelontwikkelingen begrijpen.
Dat het grote verhaal voorrang gekregen heeft, betekent niet dat de weetjes vergeten zouden zijn, in tegendeel! Vanaf bladzijde 256 vindt de feitenjager allerlei overzichtelijke bijlagen; over de modelontwikkeling, de technische specificaties, de kleuren en bekledingen, enzovoorts.
Of deze kleine Citroëns echte klassiekers zullen worden, weet ook Thijs van der Zanden niet. Met Kleintjes in crisistijd heeft hij zelf wel enkele belangrijke voorwaarden daarvoor vervuld. Het boek levert een enorme bijdrage aan het delen van kennis over en het aanwakkeren van interesse in deze Citroëns uit een roerig tijdperk. In de bijlagen vindt de bezitter alle nodige details en het verhalende gedeelte boeit van begin tot eind. De hoofdstukken over de gezamenlijke ontstaansgeschiedenis en over de politieke verwikkelingen rond de hypermoderne fabriek in Craiova zijn zelfs zo spannend dat je moeite moet doen om niet op je nagels te bijten!
Kleintjes in crisistijd, de geschiedenis van de Citroëns LN, LNA, Visa, Oltcit, Axel en C15 is geschreven door Thijs van der Zanden en uitgegeven door Citrovisie in Eindhoven. Van dit 360 pagina’s bevattende boek kost de normale editie €37,50 en de genummerde en gesigneerde collectors edition in luxe bewaarcassette €59,95. Je kunt nu bestellen op citrovisie.nl en jouw exemplaar eind april thuis laten bezorgen. Als je het op CitroMobile afhaalt, hoef je slechts enkele dagen langer te wachten en bespaar je de verzendkosten.
tekst: RensKorevaar, foto’s: Citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Fijne review! Dit boek heeft meteen prioriteit op m’n Citratuurlijst gekregen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Meteen besteld, ben erg benieuwd Thijs
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Mooie review! Ik wil dit boek ook hebben! Voor mij wordt het gewoon de standaard versie, ik hou daar wel van.
Wordt m’n vierde boek, na CX, BX en GS/A.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Hier ook besteld, kan niet wachten totdat de post komt
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Klinkt goed, de overkoepelende view in plaats van het inzoomen per model spreekt me heel erg aan. Ondanks dat ik met deze modellen (nog) niets bijzonders heb, denk ik toch dat ik dit boek maar ga aanschaffen…
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Na een lichte vertraging door wat issues met de drukker is de gelimiteerde collectors edition (nr. 27 voor mij) ook eindelijk binnen gekomen.
Het was het wachten waard! En er zitten zelfs enkele leuke extra’s bij zoals een originele Axel folder (waarin ik zie dat de zwaarder gemotoriseerde versie ook nog eens de lichtere is…).
Ik heb zojuist onder het genot van een drankje de eerste bladzijden gelezen, zo word een mooie zomerse avond nog beter en daar volgen er nog meer van want het is nog lang niet uit
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Hier is nummer 98 gisteren met de post gearriveerd. Erg mooi boek en de folder van Axel maken het ‘langere’ wachten meer dan waard! Met de aankomende zomervakantie in zicht ben ik blij met dit leesvoer.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
ben op zoek naar data heb geen kans gehad om het eerste boek te kopen, wil graag weten hoeveel visa super eerste serie geproduceerd zijn, vind nergens informatie omtrent productie aantallen eerste serie super, misschien kan iemand mij helpen?