Dynamo BX
Thrillseekah
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 186

- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Gepost: 12 maart 2006 06:00 PM

Ik moet de dynamo vervangen van mijn BX, nu moet ik eerst een dynamo halen van de sloop.. Maar welke dynamo’s kunnen er allemaal op?? Ik heb een 1.4i cannes.. Naar welke auto’s kan ik nog meer kijken dan alleen een bx met 1.4 motor??

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 12 maart 2006 08:24 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij past eentje van een AX ook erop.

Verder heb je natuurlijk de vergelijkbare peugeots, b.v. 106

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 12 maart 2006 08:45 PM
  [ # 2 ]

Het is een BX….

Dus even vragen op de sloop naar een dynamo van een 1.4.
Ik weet niet of andere dynamo’s geschikt zijn, dit omdat de 1400 een ander blok is dan een 16 of 19, dus ook andere ophangpunten.

succes

Emiel

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 13 maart 2006 07:06 PM
  [ # 3 ]

Let op….er zit ook verschil in de dynamo als je stuurbekrachtiging hebt of niet! Dat zie je aan de poelie aan de dynamo!! En de aansluitingen achterop kunnen iets anders zijn, beetje solderen en dergelijke.

Verder maakt het niet zoveel uit hoeveel of het amperage hoger is….Bij mij zit er nu een 80 amp. dynamo in van een diesel. Er zat een 50 amp. in.

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 13 maart 2006 07:07 PM
  [ # 4 ]

maar elke zichzelf respecterende sloop heeft wel een dynamo voor een BX 1.4i liggen volgens mij. Er is trouwens af fabriek nooit een BX 1.4 geleverd met stuurbekrachtiging, daar hoef je jezelf dan ook niet druk om te maken.

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 13 maart 2006 07:09 PM
  [ # 5 ]
voge schreef:

maar elke zichzelf respecterende sloop heeft wel een dynamo voor een BX 1.4i liggen volgens mij. Er is trouwens af fabriek nooit een BX 1.4 geleverd met stuurbekrachtiging, daar hoef je jezelf dan ook niet druk om te maken.

Maar dat wist ik uiteraard weer niet Surprisedops:

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 14 maart 2006 12:07 AM
  [ # 6 ]

en ik wist niet dat een exemplaar van een BX met stuurbekrachtiging anders was eigenlijk..

Koolborsteltjes vervangen helpt trouwens ook nog wel eens als ‘t binnenwerk nog goed is. Zet in de sloopdynamo sowieso nieuwe koolborstels, kost niet veel en kan wat ellende besparen..

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 14 maart 2006 12:36 AM
  [ # 7 ]

mwoah,, borstels vervangen, en vervolgens geeft de diode brug de geest..
een hoop gedoe om niks als je het mij vraagt, tenzij je van die 2e hands dynamo weet hoeveel gebruiksuren hij heeft .

kijk,, in mijn xant zit een dynamo die in 2001 eronder is geschroeft,, daarnaast weet ik dat er sinds 2001 minder dan 30,000 kms is gereden,,
als die vorige eigenaren nou dan ook weinig met veel verbruikers hebben gereden zoals achterruitverwarming in combi met veel andere verbruikers., dan is die dynamo zeker nog goed voor 50 tot 100,000 kms ,en mischien wel meer.

maar ja, van een sloop dynamo,, pff, liever een gereviseerde voor 75 euro oid, dan met 25 euro een hoopje ellende kopen..

mvgr wupke:die dynamo accu bougiekabels ed essentiele onderdelen vind, om betrouwbaar te kunnen starten. Wink

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 14 maart 2006 12:43 AM
  [ # 8 ]
kreazyV8wuppo schreef:

een hoop gedoe

Confused:
Dat is toch twee minuten werk als je de dynamo los hebt??

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 14 maart 2006 12:55 AM
  [ # 9 ]

wat jij wilt..
ikzelf vind een 2e hands dynamo met onbekende historie, de moeite van het vervangen niet waard.
zodadelijk krijgt ie startproblemen,, euhh accu, dynamo>> en ja hoor daar ga je weer,, puzzel nummer 2,, liever dan een goede dynamo, ,dan weet ik 100.% zeker dat ik daar niet naar hoef te kijken.
los van stil staan langs een landweggetje..vanwege een kaduuke 2e hands dynamo.
mvgr wupke:die sommige onderdelen niet van de sloop wil hebben. Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 maart 2006 01:52 AM
  [ # 10 ]
kreazyV8wuppo schreef:

wat jij wilt..
ikzelf vind een 2e hands dynamo met onbekende historie, de moeite van het vervangen niet waard.
zodadelijk krijgt ie startproblemen,, euhh accu, dynamo>> en ja hoor daar ga je weer,, puzzel nummer 2,, liever dan een goede dynamo, ,dan weet ik 100.% zeker dat ik daar niet naar hoef te kijken.
los van stil staan langs een landweggetje..vanwege een kaduuke 2e hands dynamo.
mvgr wupke:die sommige onderdelen niet van de sloop wil hebben. Wink

Tja, het is maar wat je over hebt voor nieuw spul. Ik heb zaterdag nog een dynamo van nog geen jaar oud staan vervangen door een exemplaar van zeker 15 jaar oud wat 3 jaar in mijn schuur gelegen had. Maar mooi dat ik er wel op vooruit gegaan ben! Niet alles wat gebruikt is, is per sé zooi. En niet alles wat nieuw is gaat per sé lang mee!

Wat dodelijk is voor dynamo’s, is vloeistofinwerking (olie, koelvloeistof), dus let erop dat je wel een relatief schoon exemplaar demonteert.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 maart 2006 01:56 AM
  [ # 11 ]
kreazyV8wuppo schreef:

een hoop gedoe om niks als je het mij vraagt, tenzij je van die 2e hands dynamo weet hoeveel gebruiksuren hij heeft .

Zou het ding gewoon tegen moeten kunnen. Een dynamo kán erg lang mee gaan.

kreazyV8wuppo schreef:

kijk,, in mijn xant zit een dynamo die in 2001 eronder is geschroeft,, daarnaast weet ik dat er sinds 2001 minder dan 30,000 kms is gereden,,
als die vorige eigenaren nou dan ook weinig met veel verbruikers hebben gereden zoals achterruitverwarming in combi met veel andere verbruikers., dan is die dynamo zeker nog goed voor 50 tot 100,000 kms ,en mischien wel meer.
maar ja, van een sloop dynamo,, pff, liever een gereviseerde voor 75 euro oid, dan met 25 euro een hoopje ellende kopen..

Geef dan die paar extra tientjes uit en koop een nieuwe! Nooit van mijn leven meer een revisiedynamo. Hoe weet je wat er aan gereviseerd is, of dat bijv. alleen de spanningsregelaar en koolborstels vervangen zijn? Dat weet je dus niet. Dan maar liever de gok van een goed geselecteerde slopert.

kreazyV8wuppo schreef:

mvgr wupke:die dynamo accu bougiekabels ed essentiele onderdelen vind, om betrouwbaar te kunnen starten. Wink

Moet je gaan dieselen, heb je nog minder nodig Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten

Gepost: 14 maart 2006 08:40 AM
  [ # 12 ]

en die slopert?? wie zegt jou dat dat geen revisie is?
en aangezien ik weet wat er gereviseerd word en hoe,koop ik dus een gereviseerde bij een kennis van me.

greets van wupke:die jou succes wenst met je 2ehandsjes.. Wink

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 maart 2006 01:01 PM
  [ # 13 ]

Ik heb onlangs de dynamo laten vervanegn in mijn Xantia. Tussen nieuw en revisie/2e hands/onbekend zat 100 euro verschil. Daar loop ik liever geen risico voor. Bovendien moet je dan weer aan de gang als na een jaar of twee je ruildynamo het alsnog begeeft.
Maar goed, je meit wel weer decenten op tafel kunnen leggen natuurlijk.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 maart 2006 01:02 PM
  [ # 14 ]

Ik pak gewoon een dynamo van het zolder Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 14 maart 2006 03:50 PM
  [ # 15 ]
kreazyV8wuppo schreef:

Ik was voor een ruildynamo vorig jaar ong. 160 EUR kwijt. Laadstroom 70 AMP, van een ZX diesel. Diegene die er op zat was eentje van De Vos in Beneden Leeuwen (sloop) van 40 EUR. Die had het een half jaar uitgehouden en gaf toen door diesellekkage de geest. Pech gehad, lijkt me niet dat dat kwam omdat het een uit een slopert was.

Deze dynamo had ik trouwens van de sloop gehaald (oude met externe wieken was nog wel goed), omdat ik een compactere dynamo nodig had met andere poelie en interne ventilatiebladen ipv externe bladen (zie http://members.home.nl/mj-postma/20041106/index.html).

Overigens vraag ik me wel af wat het voor dynamo was. Het was eentje van de automaterialenzaak die glom als een nieuwe, maar ik kreeg de indruk dat ie door de Valeo fabriek was gereviseerd. Er stond iets op als “gereconditioneerd”.

Meja, met een dynamo van de sloop kun je ook geluk hebben. Bovendien val je ook niet zo direct stil met een kapotte dynamo. Meestal valt het al wel eerder op als ie niet fastoenlijk bijlaadt. Het hangt dus maar net van je budget en de bereidheid om evt. pech te incasseren.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook