En je krijgt geen vapour lock…
De huidige benzinepomp moet nu zo’n jaar of 2-3 oud zijn.
Ik ga ervan uit dat deze nog goed is.
Plus de werking is gecontroleerd en het voetje is iets afgeschuurd voor meer opbrengst.
Mijn vermoeden is de vuile carburator.
En dat dat ook de reden is waarom de CO niet wilde zakken.
De elektrische pomp wil ik enkel gebruiken voor de aanzuiging van benzine na lange stilstand.
Vandaar ook dat ik deze wil kunnen bedienen via het dashboard.
Eens de auto gestart is moet deze uit te schakelen zijn.
Zo hoef ik me ook geen zorgen te maken voor overdruk, maar dan mag ik hem wel niet vergeten uit te schakelen natuurlijk.
Misschien een alarmpje op aansluiten.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Na een dag stilstand moet het aanzuigen niet zo lang duren, dan is er toch iets niet goed.
Ik zuig altijd benzine op met de mond na lange stilstand.
Is niet gezond om dat binnen te krijgen,maar dat kan je voorkomen door een wat groter filter na de benzinepomp te plaatsen.
Zodra daar wat inkomt kan je stoppen met aanzuigen.
Op zich is jouw idee helemaal niet zo gek. Je hoort waarschijnlijk wel wanneer de druk opgebouwd is.
Zoiets zou kunnen vanwege de lage druk:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/brandstofsystemen/m1130092067-brandstofpomp-benzinepomp-universeel-0-2-bar-alfa-romeo-75.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=2
Je zou hem nog met een drukknopje onder de motorkap kunnen bedienen, dus niet met schakelaar die aan kan blijven.
Dan kan je hem ook niet vergeten… Dat kan link zijn bij een aanrijding…
Ik weet alleen niet of hij de toevoer voor de mechanische pomp belemmert als je hem uitzet…
De CO heeft denk ik niet te maken met vuile carburateur.
Misschien eerder met vlotterniveau.(als het met de mengselschroef niet goed te krijgen is tenminste)
En druk je de choke niet te snel uit bij koude motor?
Totaal aantal Berichten: 10254
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kan dan het beste zoeken naar een elektrische pomp die gebruikt werd in carburateur auto’s. Veel oudere Engelse auto’s hadden dat, zoals Jaguar en Mg. Die leveren een druk die afgestemd is op een carburateur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik rijd al jaren met zo’n pompje. Zit naast de accu, geschakeld via contact. Je hoort het ding ratelen, tot de leiding op druk staat (dus de vlotter op niveau). Als je start slaat de motor onmiddellijk aan.
Ik was het zoeken naar het microscopische lekje in de aanvoerleiding beu.
een zeer robuuste is die van Hardi, ca € 80.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen van mijn ds’sen had zo’n pompje en toch starten ze allemaal gelijk. Ook bij min 20 of na drie weken stilstand. Met de oorspronkelijke pomp moet ie gewoon aanslaan, doet ie dat niet dan is er iets mis. Met de elektrische pomp los je de oorzaak niet op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daar heb je helemaal gelijk aan.
Ik heb al eens om die reden een volledige nieuwe leiding van achter naar voor aangebracht.
Toch nog steeds lang starten na een week niet rijden.
Toen was ik het zat.
Dit werkt altijd en nog hoorbaar ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Nog een optie:
Een terugslagklepje in de benzineleiding, dan loopt die niet leeg in de tank, en heb je direct benzine als de motor ronddraait. Goedkoper en veiliger dan een elektrische pomp.
Verder moet je natuurlijk zorgen dat je vlotterniveau klopt…
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn eerste terugslagklepje lekte al na een maand of twee. Benzine is verrekte dun.
Ook de benzinepomp op het blok vervangen.
Ik weet het, jullie hebben allemaal gelijk, maar ik houd het lekker zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, heb jij nu 2 pompen? Een elektrische en de mechanische op het blok in serie?
Blijft de elektrische altijd doordraaien als het contact aanstaat?
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, ja.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heb je al eens geprobeerd om de elektrische uit te schakelen?
Neemt de mechanische het dan probleemloos over?
Even uit veiligheidsoverweging.
Stel dat je besluit om over de kop te slaan of iets dergelijks, dan stopt de benzinetoevoer met een mechanische pomp omdat de motor stopt.
De elektrische gaat gewoon door…
Uh, dan zuigt de pomp alleen lucht aan.
Maar er zijn misschien situaties te bedenken waarbij het wel gevaarlijk is…
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als hij draait kan die elektrische pomp uit, ja.
Als ik over de kop ga met een DS ben ik dood.
Denkbaar is een relais via het laadstroomcontrolelampje.
Maar ja, ik heb een wisselstroomdynamo van Chyparse, en daarvan heeft het laadstroomcontrolelampje een geheel eigen leven.
Bovendien gaat dat laadstroomcontrolelampje (+de pomp) weer aan na het over de kop slaan.
Er is maar één echte oplossing: die van Waterman. Maar helaas, ik ben nu eenmaal lang niet zo goed als hij…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het doet mij goed dat je mij eindelijk eens de erkenning geeft waar ik recht op heb Jan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou ja, ik zat er aan te denken om zo’n ding te monteren om na winterstop of andere lange stilstand wat sneller een volle carburateur te hebben.
Mijn auto slaat altijd wel aan, maar het duurt soms wel een paar pogingen…
Verwend door de moderne injectie technologie hè?
Ik ga trouwens wel een nieuwe mechanische pomp monteren, want bij de mijne zie je via het filtertje luchtbellen tevoorschijn komen bij het uitzetten van de motor…
En ik heb ook het idee dat de vlotterkamer misschien niet helamaal vol blijft…