Verse olie versnellingsbak.
kevertje11
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-02-2005

Gepost: 13 maart 2006 11:16 PM

Wie kan mij vertellen hoe en waar ik de olie voor mijn versnellingsbak in moet gieten?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 maart 2006 12:06 AM
  [ # 1 ]

EP 80
75W90
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 12:55 AM
  [ # 2 ]

Als je via de linker wielkast naar de v-bak kijkt, zie je rechts onder de vulplug/niveauplug zitten ( past dop 19 op )

Zorg dat de auto vlak staat en vul af totdat de olie eruit stroomt.
Laat het even uitlekken om te voorkomen dat het niveau te hoog staat.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 maart 2006 04:17 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij heeft Topic starter een automaat, moet daar niet iets van ATF ofzo in Confused:
We lopen hier nu adviezen te geven die mij bekend klinken voor een schakelbak.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 14 maart 2006 09:58 AM
  [ # 4 ]

Goed opgelet Sohail!

Oef.

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 maart 2006 02:24 PM
  [ # 5 ]
René van Maren schreef:

Goed opgelet Sohail!

Oef.

Thanx, ik heb vorige week een cursus kleine lettertjes lezen gehad op mijn werk Wink

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 04:43 PM
  [ # 6 ]

Inderdaad, ging ervanuit dat het een handgeschakelde was!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 maart 2006 08:49 PM
  [ # 7 ]
bauer schreef:

bij een automaat moet je toch met lopende motor pijlen Confused:
Volgens mij wel

correct.
Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 25 maart 2006 08:56 PM
  [ # 8 ]

En waarschijnlijk kan je er met geen mogelijkheid bij komen, handige tip:
pak een trechter en plak aan het tuitje een slangetje, steek het slangetje in het peil gat en voila Wink

Voor automaten moet je inderdaad ATF hebben..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 maart 2006 09:01 PM
  [ # 9 ]

een automaat moet je bij voorkeur WARM testen,en met lopende motor.
het verschil tussen warm en koud word vaak al op de peilstok aangegeven.
dus als je 2 bolletjes of inkeepingen hebt, is dat NIET (altijd) min of max, maar word er koud of warm mee bedoeld.

lopende motor transmissie in N of P stand.
en bij warm dus het hoogste merkpunt aanhouden.


door dat er verschillende merken ATF en kwaliteitsklassen in zijn zoals ATF TA. is het wijsheid om warm de peilcontrole te doen.
door minimale afwijkingen in de uitzettingscoëfficiënt kan je dan nooit overvullen nm.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 maart 2006 03:08 PM
  [ # 10 ]

onder de 1e xantia’s zit de ZF 4 HP 14 Getriebe, die lijkt op de bak die ook onder de BX zit.
enkel de koppelomvormer en andere details zijn anders (inwendig) in deze 4 HP 14 van ZF.
sommige onderdelen vind je ook in de 4 HP 18 ,welke onder de eerste XMs zat.
zo is de eindoverbrenging ook anders.
welke bakken er later onder zijn gegaan is me niet bekend.
en persoonlijk zou ik ook niet opteren voor die 1e serie electronisch geregelde bakjes.
veel kinderziekte’s en zo.
de 4 /14 en 18 zijn 100 % hydromechanisch, en mits goed en grondig gereviseerd, kan je er makkelijk 2 ton of meer mee wegzetten.

iets wat van de 1e serie electrohydraulisch geregelde bakken niet gezegd kan worden,,op de uitzondering daargelaten..

na de 18 is 4 HP 20 en 22 gekomen, dt zijn de gruwelgebakken met de eerste electronisch geregelde hydraulische unit’s,welke de bak sturen.

mvgr wupke:die de 4HP 14/18 ook weet te vinden onder de saab en volvo’s en peu’s (en zo nog enkele automerken)van de wat oudere garde Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 maart 2006 10:36 PM
  [ # 11 ]

voor zover ik weet zijn alle HP bakken prise direct zonder de koppelomvormer dus vanaf de 3e en 4e trap.
de 4e is overdrive ,de derde is dus direct aan de krukas vast,alleen de vertraging en schakeling gaat middels het planetaire stelsel.

dwz, achtereenvolgens,, krukas,, koppelomvormer"huis”>uitgaande as>E clutch>differentieel>assen>wielen><.

dus zonder de omvormer ertussen.
vandaar ook de dead drop na overschakelen van 2 naar 3.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook