Wie kan mij vertellen hoe en waar ik de olie voor mijn versnellingsbak in moet gieten?
EP 80
75W90
mvgr wupke
Als je via de linker wielkast naar de v-bak kijkt, zie je rechts onder de vulplug/niveauplug zitten ( past dop 19 op )
Zorg dat de auto vlak staat en vul af totdat de olie eruit stroomt.
Laat het even uitlekken om te voorkomen dat het niveau te hoog staat.
Volgens mij heeft Topic starter een automaat, moet daar niet iets van ATF ofzo in :
We lopen hier nu adviezen te geven die mij bekend klinken voor een schakelbak.
Goed opgelet Sohail!
Oef.
René van Maren schreef:Goed opgelet Sohail!
Oef.
Thanx, ik heb vorige week een cursus kleine lettertjes lezen gehad op mijn werk
Inderdaad, ging ervanuit dat het een handgeschakelde was!
bauer schreef:bij een automaat moet je toch met lopende motor pijlen :
Volgens mij wel
correct.
En waarschijnlijk kan je er met geen mogelijkheid bij komen, handige tip:
pak een trechter en plak aan het tuitje een slangetje, steek het slangetje in het peil gat en voila
Voor automaten moet je inderdaad ATF hebben..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
een automaat moet je bij voorkeur WARM testen,en met lopende motor.
het verschil tussen warm en koud word vaak al op de peilstok aangegeven.
dus als je 2 bolletjes of inkeepingen hebt, is dat NIET (altijd) min of max, maar word er koud of warm mee bedoeld.
lopende motor transmissie in N of P stand.
en bij warm dus het hoogste merkpunt aanhouden.
door dat er verschillende merken ATF en kwaliteitsklassen in zijn zoals ATF TA. is het wijsheid om warm de peilcontrole te doen.
door minimale afwijkingen in de uitzettingscoëfficiënt kan je dan nooit overvullen nm.
mvgr wupke
onder de 1e xantia’s zit de ZF 4 HP 14 Getriebe, die lijkt op de bak die ook onder de BX zit.
enkel de koppelomvormer en andere details zijn anders (inwendig) in deze 4 HP 14 van ZF.
sommige onderdelen vind je ook in de 4 HP 18 ,welke onder de eerste XMs zat.
zo is de eindoverbrenging ook anders.
welke bakken er later onder zijn gegaan is me niet bekend.
en persoonlijk zou ik ook niet opteren voor die 1e serie electronisch geregelde bakjes.
veel kinderziekte’s en zo.
de 4 /14 en 18 zijn 100 % hydromechanisch, en mits goed en grondig gereviseerd, kan je er makkelijk 2 ton of meer mee wegzetten.
iets wat van de 1e serie electrohydraulisch geregelde bakken niet gezegd kan worden,,op de uitzondering daargelaten..
na de 18 is 4 HP 20 en 22 gekomen, dt zijn de gruwelgebakken met de eerste electronisch geregelde hydraulische unit’s,welke de bak sturen.
mvgr wupke:die de 4HP 14/18 ook weet te vinden onder de saab en volvo’s en peu’s (en zo nog enkele automerken)van de wat oudere garde
voor zover ik weet zijn alle HP bakken prise direct zonder de koppelomvormer dus vanaf de 3e en 4e trap.
de 4e is overdrive ,de derde is dus direct aan de krukas vast,alleen de vertraging en schakeling gaat middels het planetaire stelsel.
dwz, achtereenvolgens,, krukas,, koppelomvormer"huis”>uitgaande as>E clutch>differentieel>assen>wielen><.
dus zonder de omvormer ertussen.
vandaar ook de dead drop na overschakelen van 2 naar 3.
mvgr wupke