Mijn C1 heeft nogal een vreemd bijgeluid bovenop de specifieke rauwe 3 cilinder sound.
Het is een soort fluittoon.
Ook de Aygo’s en 107’s kunnen er last van hebben alleen die van mij heeft het wel heel erg.
Weet iemand wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen?
Hoor maar….
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Doet die dit ook als de motor stationair loopt? Want dan kan het namelijk ook liggen aan de waterpomp.
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017
Ik heb de kat al verwisseld en zonder multiriem gereden. Dus pomp was dan ook los. Het geluid bleef.
Lijkt wel een kikker en het verandert ook in toonhoogte als je meer belast.
Stationair hoor je het niet, ook niet als je gas geeft. Alleen bij belasting. Heel raar geluid.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Klinkt dan als teveel onderdruk, in inlaat systeem, als de motor te weinig lucht kan aanzuigen, krijg je een druk verschil, haal anders even tot aan luchtfilter box de slangen los, neem aan dat filter niet dicht zit gekoekt, want dan heb je dit ook, het fluitende geluid,
Ook kan je even kijken of het uitlaat gedeelte goed dicht is, houd een flinke doek tegen de uitlaat, uitgang, en geef dan flink gas, kortstondig, als er een lek is dan hoor je hem wel blazen onder de auto,
De uitlaat is het niet. Daar heb ik alleen het bekende tril geluid in de achterdemper.
Mijn vermoeden is idd in het aanzuiggedeelte maar waarom dan alleen onder belasting?
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heel simpel, bij een hoger toerental en belasting heeft de motor meer verbrandingslucht nodig.
Meer lucht is meer snelheid in het inlaatsysteem, meer snelheid is meer drukverlies, meer drukverlies is een grotere onderdruk, dus grotere lekkage in het geval van een verstopping/blokkade.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oke, begrijp ik. Nu iets verfijnder. Met alleen gas geven, dus veel luchtsnelheid in het inlaatsysteem is het nauwelijks tot niet hoorbaar.
Het is alleen hoorbaar tijdens rijden en gas geven, dus tijdens belasting. Dat kan ik nou niet plaatsen.
Omdat het niet echt een soort valse lucht aanzuiggeluid is maar een heel vreemd geluid, kan het dan ook aan een één of ander uitlaatklep regeling of nokkenas regeling liggen? Gaan deze niet vooral tijdens belasting regelen dat het vreemde geluid zou kunnen verklaren?
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Xneet schreef:één of ander uitlaatklep regeling of nokkenas regeling
Zit er niet op.
Controleer nu maar eerst het hele inlaattraject op verstopping en lekkage.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oke, Ga ik weer doen.
Ik dacht dat er iets dergelijks op zat. Dan kan ik dat wel vergeten…
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Ik heb ook lang gezocht maar het is nooit opgelost. De auto heb ik overigens al jaren niet meer.
Het is in ieder geval niet de katalysator en de multiriem hadden we ook even verwijderd. Dat maakte allemaal niet uit.
Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn. Iets mechanisch kan haast niet. Het lijkt wel een pomp of lucht geluid.
Metaal klinkt toch wel anders lijkt me tenzij het ondergedompeld in de olie zit.
Zelf heb ik het later maar zo geaccepteerd.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.