René Jongejan schreef:Revisiesetje, zie http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=43923&products_id=6156...
Iemand ervaring met die remservo-revisieset? Is dat ‘rocket science’ of moet iedere vakbekwame monteur daar probleemloos mee uit de voeten kunnen?
Palas schreef:(...)
3) Welke resultaten mag je verwachten van een sessie LHM-spoelvloeistof? Wat gaat er, eventueel, specifiek beter functioneren?
(...)
Om zelf maar het antwoord op bovenstaande vraag te geven: niets, maar dan ook helemaal niets is er aan het hydraulisch systeem beter gaan functioneren na een ruime 5.000 kilometer met hydraurinçage te hebben rondgereden.
Voor CX-rijders zie ik zelf dus geen reden meer om iemand aan te bevelen een tijdje met spoelvloeistof rond te gaan rijden in de hoop op betere werking van de hydrauliek.
Bedoel je qua vering of qua inzakken?
Ik heb het ook nog nooit gebruikt, waarschijnlijk is het bedacht als “baat het niet schaadt het niet”...
En dan alleen als de LHM meer op gier lijkt…
Alternatief is serieus sleutelwerk.
Ik zou ook gokken op remservo. Volgens mij zijn veercilinders best duurzaam…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Palas schreef:René Jongejan schreef:Revisiesetje, zie http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=43923&products_id=6156...
Iemand ervaring met die remservo-revisieset? Is dat ‘rocket science’ of moet iedere vakbekwame monteur daar probleemloos mee uit de voeten kunnen?
Dat kan iedere monteur uitvoeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vwb het doorslaan: ik zou op een verkeerde bol gokken. Misschien een voorbol of een DS bol. druk kan invloed hebben maar een iets overvulde bol geeft een zachter veergedrag. Een hele lege bol geeft een korter veergedrag en dan lijkt het op de grond raken maar je auto heeft dan een zogenaamde lockup. Dat lijkt erop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar als de trekhaak daadwerkelijk de grond raakt denk ik dat de bol eerder overvuld is, of bedoeld voor een break.
Of het zijn van die kl*te sinusdrempels die net iets te hoog zijn aangelegd…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de vering in z’n uiterste aanslag komt, mag de trekhaak nog steeds niet op de grond komen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn 1976 Prestige doet het prima, geen enkele klacht wat het hydropneumatisch system betreft. Veert, remt , stuurt (Diravi) prima, soms de Diravi een beetje stroef, maar echt heel soms. Waarschijnlijk filtertje vuil.
1 jaar terug heb ik de LHM vervangen, was heel vies, zaak grondig gespoeld , verse LHM erin en meteen via ontluchtingsnippels op de 4 remmen er meteen terug een liter laten uitstromen om wat “spoeleffect” te veroorzaken.
De auto heft ongeveer 12 jaar stilgestaan toen ik hem kocht, en geen idee wanneer het system voor het laatst onderhouden werd.
Nu denk ik er toch aan om de hele zaak te spoelen met Hydraurincage, maar hoor nog wat ja/nee verhalen.
Leontien is er niet zo voor te vinden; Hydraurincage is een actief system en zou wel eens rubber dichtingen kunnen aantasten?
Is dat werkelijk zo ? Ik heb momenteel nergens lekkage in het system. Iemnand ervaringen met Hydraurincage ?
Is Hydraurincage niet conform Citroen aan te raden, of maakt het gewoon wel heel degelijk schoon en brengt het dan ook redelijke brakke dichtingen gewoon aan het licht die je toch ooit eens zal moeten vervangen?
Mvg
Stefan Willems
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb het meerdere keren gebruikt. Werkt prima. Na ongeveer 1000 km er uithalen en verse LHM erin. Er wordt wel beweerd dat je er in moet geloven want dat het niks doet. So be it. Leontien gelooft bijvoorbeeld in TLC. is bewezen onzin spul…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
CX Prestige 1976
Ik heb gisteravond de LHM vervangen door Hydraurincage. Vat netjes geleegd en mooi gemaakt, inclusief de 2 filters die nog vrij proper waren. Er zat een heel klein beetje vuil in, de LHM was niet fluogroen, maar gewoon groen. Ik had de LHM ongeveer 8000 km geleden reeds vervangen, maar daarvoor moet het misntens 15 jaar geleden zijn.Ik heb ook 1 jaar geleden de 4 veerbollen vervangen door comfortbollen.
Na vulling met de Hydraurincage (vrij tranparant van kleur ), de zaak ontlucht door de motor te laten draaien met open schroef op de regelaar. Schroef dicht en dan via rechterachterrem (wagen op hoogste stand) ongeveer een halve liter LHM er laten uitlopen.
De kleur hiervan was eerder olijfolieachtig.
Ik merk toch wel degelijk een verschil en tracht heel objectief te zijn. Een proefritje deed me toch besluiten dat de vering zachter geworden was (hoewel ik altijd vond dat de Prestige al heerlijk veerde).
Ook vanmorgen (ongeveer 10 uur later dus) stond de hele waten nog redelijk in normale rijstand, terwijl dat vroeger zeker niet was. Na ongeveer 3 uur was de wagen dan op zijn laagste stand.
Geen problem dus, maar eigenlijk wel. Ik begrijp het niet goed.
DE Hydraurincage heeft lagere viscositeit dan de LHM, veren wordt enkel bepaald door het stikstof in de bollen, dus is het mij een raadsle waarom de vering iets soepeler is. Snel doorzakken betekent wat interne lekkage. MEt een (actieve) reinigingsolie zou ik het tegendeel verwachten.
De toegenomen soepelheid zou misschien kunnen verklaard worden omdat de Hydraurincage vloeibaarder is en dus gemakkelijker door de dempergaatjes van de veerbollen kan stromen, zodat de demping vermindert en je dus het gevoel hebt van soepeler vering ?
Anyway, het plan is om de hydraurincage er binnen een weekje of zo terug uit te halen,(max 250 km) terug goed spoelen via achterremmen en voorremmen, en dan verse LHM erin, tot de LHM uit de achterremmen terug mooi fluogroen is.
Tot zover deze berichtgeving.
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Filters schoonmaken is het eerste wat je moet doen. Bij hydroactief van de XM vervuild het system veel sneller
en is schoonspoelen meer wenselijk.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Leontien gelooft bijvoorbeeld in TLC. is bewezen onzin spul…
Woehahahaha!!
NIEMAND kan zonder TLC Boog, dat zou jij toch als geen ander moeten weten!
Voortaan maar wat minder bier drinken tijdens het posten, want ik vermoed dat je TSL bedoelt. Dit werkt overigens bewezen wel degelijk. Vraag maar aan de NIET-dramatisch-in-de-soep-gelopen CX 22 TRS, voorheen van Jaco Terpstra, die weken rondreed met minder dan een halve liter olie in het carter omdat het membraan van de benzinepomp rechtstreeks doch ongemerkt op de drijfstanglagers lekte en hiermee alle motorolie oploste. Er zat gelukkig TSL in (plus TLC van mij persoonlijk).
Jaco hoorde alleen een raar tikkend geluid dat hij niet kon thuisbrengen…..
Eenvoudig vervangen van de drijfstanglagers volstond en die auto tort nog altijd vrolijk rond. Verder hoeft niemand iets van mij aan te nemen, behalve TLC.
Oh en over Hydraurinçage: laten we het erop houden dat de geleerden het hier niet over eens zijn. De een vind het geweldig en de ander heeft de ervaring dat het soms meer problemen veroorzaakt dan het oplost. Want het lost dus vaak letterlijk dingen op die voorheen voor afdichting zorgden, met soms interne lekkages tot gevolg.
Ik claim niet hierin de absolute waarheid in pacht te hebben, dus doe gerust wat je gevoel je ingeeft. Ik blijf er evenwel bij dat regelmatig reinigen van de filters, de voorraadbus en eventueel verversen van de LHM indien vuil of verkleurd, inclusief doorbloeden van de remmen en ontluchten van de hoofdremcilinder voldoende is voor een goed werkend systeem. Uitzondering hierop is het stuurcommando (Diravi); dit valt eigenlijk vrijwel niet schoon te krijgen wanneer het door achterstallig onderhoud eenmaal vervuild is geraakt (auto gaat dan hinderlijk dweilen van links naar rechts, met soms misselijkheid van passagiers tot gevolg!) Tenzij je het wellicht zou isoleren/demonteren en spoelen zoals je een versnellingsbak spoelt o.i.d.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die CX herinner ik me wel. Ik heb die lagers vervangen namelijk…
TSL (inderdaad) vergaat als het heter wordt dan een graad of 80, dus…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, diezelfde CX 22 TRS heeft het toch maar mooi 7000 km uitgehouden heen en terug naar Kiruna (S). Toen verbruikte hij wel wat olie, maar niet dramatisch veel. Volgens Yuri hing ik voortdurend onder de motorkap met een oliekan, maar in werkelijkheid heb ik maar twee keer gecheckt en één keer een paar liter bijgevuld.
bogaard77 schreef:TSL (inderdaad) vergaat als het heter wordt dan een graad of 80, dus…...
De olietemperatuur liep bij mijn V6 op Zandvoort naar de honderddertig, dus ...
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Geen probleem dus, aangezien dopes in motorolie niet eens werkzaam zijn onder de 85 graden C (hierdoor zijn extra oliekoelers vaak juist uit den boze, in tegenstelling tot wat sommige mensen wel denken) en TSL heeft een vlampunt van ergens rond de 160 graden dus dat blijft echt wel intact dan.
Affijn, zoals Breeze al zegt: die CX van Jaco was dus gewoon top en bleef het doen zelfs met (uiteindelijk dus) minder dan 0,5 liter motorolie in het carter. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat dit aan TSL toe te schrijven is, misschien dat inwendige elfjes hem aan de praat hebben gehouden, dat kan ook hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D