Goedendag,
Wij hebben een Citroen C3 uit 2006 waarvan alleen bij vorst het waarschuwingslampje koelwatertemperatuur gaat branden, en de ventilator aanslaat.
Bij de garage hebben ze de watertemperatuursensor vervangen, en e.a. gecontroleerd op lekkages, maar helaas geen resultaat.
Nu vermoeden ze dat het probleem in een printplaat zit, maar dat is een behoorlijk zoekplaatje begreep ik.
Nu is eigenlijk mijn vraag waarom het probleem zich alleen bij vorst openbaart, als het een printplaat probleem zou zijn, en misschien heeft iemand op dit forum een soort gelijk probleem gehad met de C3, dit horen we dan graag om de garage wat gerichter te kunnen laten zoeken…
Gr Remi
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Dan willen we wel weten waneer, dat lampje gaat branden? Is dit gelijk, als je de motor koud start, of waneer je al even onderweg bent?
En heb ik nog een vraag, laat je meschien dan de airco, altijd aan staan, zodat waneer je start ook de airco, aan gaat? En deze dus voor het probleem zorgt,
Bij mijn xsara picasso, gaat met deze kou ook de kachel en airco spontaan aan zonder dat ik wat doe, en altijd alles uit zet, voor dat ik de motor stop,
Het koelwaterlampje gaat tijdens het rijden branden, dus bij een warme motor.
De airco staat hierbij uit….
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
om nou gelijk aan een printplaat te gaan denken??? als dat zo is, dan zou ie veel eerder reageren, bv als ie koud is, maar ik zeg niet dat het kan,
de garage moet zich eerst richten, op de juiste werking van de temperatuur-sensor, het lampje en de ventilator gaan werken als de sensor een bepaalde ohm waarde bereikt, dit is simpel te meten, met een ohm meter die paralel is geplaatst, met de sensor,alleen moet de garage de ohm waarde achterhalen,alleen als de ventilator en lampje reageren bij een verkeerde waarde, dan zou je verder in het elektronische systeem kunnen kijken.want dan weet je zeker dat er in de bsi iets mis gaat, want die reageerd als een bepaalde ohm waarde is bereikt, anders is verder zoeken verloren geld,
meschien blijft de thermostaat wel af en toe hangen, deze is simpel te testen, rijd de motor een beetje warm, plm 10 min, zet hem aan de kant en de motorkap open, zoek de thermostaat,(ja we weten niet eens welke motor je hebt) de slang richting radiator zal nu nog koud zijn, blijft ie koud, tot dat het lampje gaat branden, dan is het de thermostaat,
dus is de vloeistof temp gecontroleerd als lampje gaat branden???
de thermostaat getest, a vervangen.
koelsysteem op druk gezet, zodat ze zeker weten, dat ie geen lucht aanzuigt, en zo iedere keer een luchtbel vormt bij sensor,of in ergste geval een lekke koppaking,
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Je hebt een update nodig van de MM computer. Is een bekend probleem.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
nou voor niks mijn vingers blauw getypt
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
beter blauw getypt dan blauw betaald, toch?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik zal de reactie van Oldenhage bij m’n garage doorgeven, al weet ik niet of een Bosch garage deze update kan uitvoeren of dat ik bij de dealer moet zijn.
Hierbij wil ik ook nog even reageren op de reactie van Beremans:
Thermostaat en koelwatersensor zijn al vervangen.
Motor is een PSA motor en de koppakking is vervangen (rubbertje bij olie kanaal was lek bekend probleem bij deze motoren)
Er zit geen sensor op het koelwater niveau zover als ik kan zien.
Dus conclusie is dat we al het nodige gedaan hebben zonder resultaat, maar zal me nu dus bezig gaan houden met de update.
Bedankt tot zo ver ik hou jullie op de hoogte..
Onze garage heeft bij de dealer een MM update laten uitvoeren die ook daadwerkelijk beschikbaar was.
Al is onze garage niet geheel overtuigd dat het probleem nu opgelost is, daar ze aangeven dat een software update is voor verbetering en niet voor problemen op te lossen was de uitleg.
Nu dus maar even afwachten totdat het weer gaat vriezen, daar het probleem zich dan voornamelijk openbaarde.
Gr Remi
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ik denk dat JO wel de ervaring heeft dat ie dat kan zeggen
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*