aan allen die problemen met de aajager hebben. Niet werkend of op hol geslagen.
Het makkelijkst is de kachelmodule te vervangen voor een nieuwe, kost tussen de €50 en €100 .
Maar is ook te repareren, vaak gaat de powertransistor kapot en deze is makkelijk te vervangen.
Het gaat om de mosfet W80NF55-08 die €6 kost. ben je handig met de soldeerbout dan is het goed zelf te doen.
Op youtube staat een frans fimpje met uitleg. Repair resistance de chaufe of zoiets.
groet Peter
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, die heb ik ook vervangen, maar de ventilator doet het nog niet….. binnenkort (als het ff niet regent ) maar eens verder kijken. Eerst de zekering controleren (is dat zekering F18 van 40 A in het kastje onder de motorkap?). Als die heel blijkt te zijn dan de ventilator zelf maar eens checken. Of heeft iemand een ander idee?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hij doet het weer. De zekering bleek kapot / gesmolten. Ik heb het hele zekeringkastje rechts in de motorruimte er uit gehaald om de restanten goed te kunnen verwijderen.
Een paar dagen geleden had ik een lekker warme auto, maar nu wordt ie ineens niet meer warm. Die kachelweerstand had ik al vervangen, dat is dus een nieuwe, dus dat kan het probleem niet zijn.
Het is dan wel geen lekker weer om er aan te knutselen, maar toch ga ik eens kijken of die warm/koud-klep, waar ik elders op dit forum over gelezen heb, nog goed functioneert. Misschien hapert die wel en is daardoor ook eerder die zekering gesneuveld. Of heeft iemand andere ervaringen met dit probleem?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Thermostaat blijft waarschijnlijk hangen…..
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Je bedoelt ‘de’ thermostaat, die aan het motorblok? Zou kunnen, maar het is wel heel toevallig. juist nu er steeds wat met de verwarming aan de hand is. Daarom dacht ik meer in de richting van het geheel achter het handschoenenkastje. Maar ik kan het een keer checken. Bedankt voor de tip.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als die niet meer goed zou werken, zie je dat toch direct links in de tellerpartij?
Bij een fase 1 Pluriel zijn 3 blokjes de weergave van een normale bedrijfstemperatuur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Tja, die drie blokjes zie je idd na een poosje verschijnen. Laatst werden het er af en toe wel meer.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan zou ik dus niet in de richting van de werking van de thermostaat in het koelsysteem zoeken.
Recentelijk koelvloeistof vervangen? Zit er mogelijk lucht in het kachelcircuit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Nee, ik heb niets aan het koelwater gedaan. Wel gecheckt of er nog voldoende in zat en dat was OK. Ik denk wel, dat er ergens iets blijft hangen. Ik las iets van een warm/koud klep met eventueel versleten tandwieltjes. Zal dus wel ergens in die richting kunnen zijn. Maar het is nu niet zo’n prettig weer om de boel helemaal open te halen. Nou ja, hij blaast iig weer, dus de ruit wordt nu wel makkelijker helder…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hebt climate control, er zitten op het ventilatiehuis dan 2 motorreductortjes.
De temperatuurregeling is luchtzijdig, deze motortjes sturen de kleppen.
Ze zitten aan dezelfde kant van het huis als de transistormodule, die je al vervangen hebt.
Dus bij de linkervoet van de bijrijder.
Een defecte interieurtemperatuursensor kan ook nog een rol spelen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Dank, daar kan ik mee verder. En die kachelweerstand, die bungelde er al onderuit, dus vervanging was heel makkelijk. Misschien is er wel een draadje afgebroken van dat ding door dat gebungel. Ik ga er deze week gauw eens naar kijken.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Drie blokjes in de tellerpartij…....huh?
Nog nooit waargenomen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zoals gezegd gaat dit alleen op voor de 1ste versie van de tellerpartij.
Na de upgrade van het dashboard is de kvs-temperatuurmeter daar uit verdwenen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Zulks…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ben ik nog ff…. als ik in mijn C4 rijdt, dan wordt het interieur al warm voordat de temperatuurmeterindicatieblokjes (leuk woord voor ‘galgje’, zeiden we vroeger wel eens) verschijnen. Dus de optie ‘thermostaat blijft hangen’ lijkt me de minst waarschijnlijke.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En dit is versie 2 van de tellerpartij.
Geen motortemperatuurweergave meer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986