Hallo,
Dit probleem is wellicht al eerder behandeld, maar omdat ik de oplossing niet zo gauw kan vinden, begin ik dit nieuwe topic.
Het valt me de laatste tijd op dat mijn HD-pomp en drukregelaar, als ze bij stationair draaien inslaan, een paar minuten lang aan het werk zijn. Geef je wat gas, dan gaat de regelaar dicht, tot hij een minuut later of zo weer opengaat; bij stationair is hij dan opnieuw lang bezig.
Wat heb ik al gecontroleerd? Vandaag heb ik de LHM vervangen en geconstateerd dat na de laatste verversing (januari 2016) de filters in het vat praktisch niet vervuild waren. Ook op de bodem van het vat lag nauwelijks iets. De oude LHM was weliswaar niet helemaal helder groen, maar beslist niet geel of bruin. Dit alles betekent mijns inziens dat het systeem behoorlijk schoon is.
Als ik de auto laat “gymnastieken”, dan reageert hij onmiddellijk. Weliswaar komt hij vóór niet in één mooie, vloeiende beweging omhoog, maar met schokjes, maar kennelijk werken de hoogteregelaars goed en kan de pomp de benodigde druk leveren. (Het duurt tamelijk lang voor de hoogste stand helemaal bereikt is, maar uiteindelijk lukt het wel, waarop de regelaar dichtgaat.) De auto veert en remt prima en ook de stuurbekrachtiging doet wat hij moet doen.
Klopt het dat het probleem dan wel in de drukregelaar moet zitten? (De auto heeft nu bijna 153.000 gelopen.)
Mijn BX heeft dat ook wel een beetje.
Inderdaad met tikje gas gelijk stil.
Ik vergeef t hem…
Dat is niet zoals het hoort! Een correctie door de drukregelaar hoort maar een of twee seconden te duren. (En nu heb ik trouwens nog geen antwoord op mijn vraag…)
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sluit maar een manometer aan en kijk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik dacht eigenlijk aan de pomp…
@ bogaard77 (en H@ans):
Ligt het inderdaad voor de hand dat de drukregelaar de boosdoener is, of kan het verschijnsel zich ook door een andere oorzaak voordoen? Een manometer heb ik niet zomaar bij de hand.
Mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) theorie:
Een wat oudere pomp gaat inwendig wat lekken.
Stel even dat de regelaar uitslaat bij 150 bar.
En stel dat de pomp het (door slijtage) bij dit lage toerental net niet voor elkaar krijgt om deze druk op te bouwen.
De opbrengst kan bij deze hoge tegendruk net iets lager zijn dan de druk om de regelaar af te laten slaan.
Ik bedoel dat de pomp blijft doorwerken omdat de opbrengst ongeveer gelijk is aan de inwendige lekkage (of andere interne lekkage ergens in het systeem?).
Bij een hoger toerental neemt de opbrengst toe en de regelaar slaat af.
Als het hydraulisch systeem verder blijft werken zoals het hoort dan zou ik het accepteren.
Persoonlijk denk ik dus niet dat de drukregelaar de boosdoener is maar eerder de pomp.
De interne lekkage elders in het systeem is misschien nog aannemelijker, dat verklaart namelijk ook het inzakken bij motor uit.
Dank! Een paar opmerkingen:
- Alhoewel ik er niet speciaal op heb gelet, heb ik niet de indruk dat de auto na het afzetten van de motor sneller wegzakt dan pakweg een jaar geleden. Met andere woorden: de inwendige lekkage lijkt me niet erger geworden.
- Blijven over: de pomp of de drukregelaar. Tegen de pomp als oorzaak pleit mijns inziens dat, ook bij stationair draaien, hij er wel in slaagt ongeveer 1000 kilo op te tillen naar het hoogste niveau. (Achter zelfs binnen een paar seconden; dat het voor veel langzamer gaat komt wellicht doordat de veerpoten in het bovenste gedeelte vrijwel nooit oefening krijgen.)
- “Accepteren” zou betekenen dat de slijtage aan pomp of regelaar mogelijk steeds sneller zal gaan, omdat de wagen op hoogte houden steeds meer inspanning kost.
ik verdenk de voorraadbol is deze nog wel op druk, want die kan ook raar doen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Toevallig! Ik was juist van plan deze week die bol even om te wisselen met een goed functionerende veerbol (links- of rechtsvoor). Er staat me vaag bij dat je dan niet met de auto moet gaan rijden omdat een voorraadbol daar niet geschikt voor is, maar je kunt, als ik me niet vergis, wél vaststellen of het systeem bij een stilstaande, onbelaste auto dan nog steeds zo hard moet werken. Doet zich geen verbetering voor, dan moet ik toch maar eens kijken of ik het advies van bogaard77 kan opvolgen.
Veerbol kan je gebruiken, maar de initiele druk van een voorraadbol is hoger (62 bar).
Het is altijd beter dan een kapotte bol, dus in noodgeval kan je een goede voorbol (55 bar) wel even gebruiken.
Schokdemper zal de drukpieken iets vertragen, maar bij een kapotte bol moet alles door de pomp worden opgevangen.
Ik heb wel eens een tijdje zo rondgereden, merkte geen verschil met de nieuwe bol. (was wel een 14 zonder SB)
De auto komt al bij zo’n 100 bar uit de veren schat ik, dus dat kan de pomp makkelijk aan. (Boogaard?)
En toenemende slijtage zal de auto misschien iets langzamer laten rijzen, maar met een beetje gas bij is dat niet merkbaar.
Maar als je de drukregelaar wilt vervangen moet je dat vooral proberen, het kan ook geen kwaad natuurlijk…
Bij een kapotte voorraadbol hoor je juist de regelaar steeds in- en uitschakelen trouwens ....
Tik rrr tik rrr tik rrr tik
En dat doet die van jou toch niet?
Nee, de regelaar komt niet vaak in actie, alleen maar lang.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Maximale druk voorraadbol is 62 bar
Minimale druk voorraadbol is 30 bar
De voorraadbol van mijn CHIC heeft nog 45 bar druk, het systeem werkt nog daar perfect mee.
Loopt er na demontage nog LHM uit de bol, dan is de membraam lek en de bol waardeloos.
In dat geval…. vernieuwen dus.
De hele week (!) gewerkt aan het vervangen van mijn drukregelaar (rechts op de foto) en het ventielenblok (links); een crime als je geen brug hebt! Mijn voorraadbol bleek nog 58 bar te hebben; deze heb ik laten vullen tot 62 bar.
Helaas: het probleem is hetzelfde gebleven: een drukregelaar die na inslaan langdurig blijft werken en pas bij gasgeven afslaat. (Daarna duurt het wel minutenlang voor hij weer in actie komt, maar dan blijft hij opnieuw heel lang draaien.) Alles voor niets dus, al leer je zo wel je auto kennen. Ook is de hele omgeving, met nieuwe rubbertjes, nu mooi droog.
Twee opvallende zaken: het ventielenblok heeft vier plunjers, maar een van de vier lijkt geen veer te hebben: als je hem indrukt, schiet hij naar binnen en komt niet meer terug. Eerst dacht ik daarmee de oorzaak van het probleem te hebben gevonden, maar bij het vervangende blokje doet zich hetzelfde verschijnsel voor, en bij dezelfde plunjer. Dit is kennelijk de bedoeling, want het blokje lekt ook niet op die plaats.
Verder is het zo dat je zou verwachten dat de rechtstreekse retourslang van de regelaar, als deze afslaat, een flinke terugstroom zou produceren (omdat de pomp altijd werkt en zijn vloeistof kwijt moet), maar dat is niet zo: er komt niets. In Haynes (hoofdstuk 9) zie je dan ook dat de retour bij een auto met stuurbekrachtiging via het ventielenblok loopt. Wat dan het nut van die slang en überhaupt het nut van de uitgang op de regelaar is begrijp ik niet.
Hoe nu verder? De pomp kan zo goed als uitgesloten worden: niet alleen gaat die bijna nooit kapot, maar ook functioneert de hydrauliek prima. Het ding doet dus gewoon zijn werk. De tip die ik van mijn garage kreeg is om de retourslang van mijn (achteraf ingebouwde) bekrachtigde stuurhuis los te halen. Als het stuurhuis dan flink vloeit, heb ik daar interne lekkage. Echter, waarom gasgeven de lekkage tijdelijk doet stoppen, begrijp ik dan evenmin.
Afijn, het houdt je van de straat!
PS: ik zal mijn gedachten nog eens laten gaan over bericht nr. 6 van Hans.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik vond het verhaal van H@ns goed onderbouwd. Vreemd dat je niet daarmee begonnen bent.
Je zegt dat het bekrachtigde stuurhuis later is ingebouwd. Voor zover ik me herinner heeft een bx zonder sb een enkelvoudige pomp direct op het blok en met sb een roterende pomp zoals de ds en cx, die een veel hogere opbrengst heeft.
Hoe zit dat nu bij jou?
Ik zou ook eens kijken hoe een en ander gaat als de vering helemaal laag gezet is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ben niet met de pomp begonnen, omdat deze volgens mijn garage in Beneden-Leeuwen zelden kapot gaat en de kans dat er iets is met de voorraadbol, de drukregelaar of het ventielenblok veel groter is (was). Mijn volgende stap is kijken naar de retour van de stuurbekrachtiging; lekt deze niet, dan plaats ik een gereviseerde pomp van mijn XM. (Overigens is bij het inbouwen van de sb, ongeveer vier jaar geleden, mijn eigen pomp blijven zitten, en deze heeft er al die jaren geen moeite mee gehad zijn werk naar behoren te doen, ook bij stationair lopen. De auto in de laagste stand zetten heeft weinig zin, want dan hoeft het systeem niet aan het werk!