de starterkrans is bereikbaar aan de onderzijde. Met twee boutjes is een beschermplaat te demonteren en dan kun je het blokeeergereedschap plaatsen. Maar zoals in voorgaande berichten al gesuggereerd, gebruik een handboek bij het afstellen van de distribitieriemen. Soms kun je op youtube ook nog wel eens wijzer worden.
Zie ook bijgaande link http://xantia.pagesperso-orange.fr/courroie_distribution_2.htm
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik heb een Haynes maar had me laten leiden door een instructie op youtube. Onder werktijd me op internet voorbereid. Dat mag, ben eigen baas. Haynes ligt in mn werkplaats. Achteraf verkeerde keuze denk ik. Vanavond de Haynes mee naar huis en flink doorgespit. Gaat goed komen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik plaats eigenlijk nooit iets, lees alleen veel op dit forum, maar jou omschrijving lijkt verdacht veel op een verkeerd afgestelde brandstofpomp. Als de timing van de nokkenas verkeerd staat tov de krukas, dan krijg je daar niet die sterke dieselklop van, het kost je alleen vermogen. Een harde dieselklop krijg je eigenlijk alleen als de brandstofpomp te vroeg staat afgesteld.
Het kan natuurlijk ook zijn dat zowel brandstofpomp als nokkenas verkeerd staan
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Aan mij dus de eer dat ik jou aan het schrijven krijg.. das mooi en wederom laat het zien hoe tof en behulpzaam dit forum functioneert. Ik gan van het weekend de boel op nieuw afstellen. Met pennen in de gaten.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb ik al een paar posts eerder uitgelegd. Er zit een 8 mm gat in het carter net achter het vliegwiel Daar een pen doorheen steken die in een uitsparing in het vliegwiel moet vallen. Gaat bij een saxo net zo.
Het staat inderdaad keurig in de Haynes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Zo weer even 4 uur gexantiaat. Klopt alles staat “mooi” in de Haynes. Het gat voor de pen bij de startmotor is alleen niet te vinden. Zoals iemand eerder al opmerkte moet de startmotor eruit om het gat te kunnen zien. Nu kan ik aardig sleutelen maar het kostte me 2 uur om de startmotor te verwijderen. Er moet het ea eerst weg.En het gebruik van zowel normale bouten als torx als imbus op de startmotor is domweg idioot.
Op zich is zon turbodiesel leuk sleutelen maar het vreet tijd.
Na ook de pennen in de poulies te hebben gestoken bleek dat de dieselpomp een tandje verkeerd stond.
Afijn nog weer een uurtje verder en de riem stond goed. Startmotor monteren ging in 10 min. Nu de volgende keer de boel weer afbouwen en proefdraaien.
Allemaal heel leerzaam maar het kost zoveel tijd dat ik betwijfel of ik zoiets nog een keer doe.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
zojuist alles afgebouwd en proefrit gemnaakt, hij loopt nu netjes gelukkig.
Mijn fout is geweest te proberen de krukaspoulie te lossen met de poulies van de nokkenas en bransdstofpomp geblokkeerd. Geen goed idee.
Ik heb de blokkeerbouten daarmee krom gemaakt, waardoor bij montage van de nieuwe riem de brandstofpomp een tandje verkeerd kwam te staan.
Dus eerst krukaspoulie lossen door eventueel starterkrans te blokkeren en daarna voor demontage van de krukaspoulie de borgbouten in.de twee kleine poulies.
Je kan de boel inderdaad best markeren zolang je die bouten maar niet krom draait. Mijn krukasmarkering staat netjes naar beneden met de pen in het vliegwiel maar je kunt jezelf de moeite besparen om de startmotor te demonteren.
Met de borgbouten op hun plek en een goede zuivere markering op de krukaspoulie is het goed te doen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hilko16TZI schreef:Als ik het zo lees denk ik dat de pomp een tandje te vroeg staat.
Dat klopte dus.
Goed werk, mooi dat ie het weer doet
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Yep je diagnose was correct.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mooi dat die weer goed rijdt!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Nog even voor de duidelijkheid, er zit nu toch een nieuwe Distri riem op?
Met de oude riem heb je de blokkeerpennen verbogen?
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ja er zit nu een nieuwe Driem op en een nieuwe waterpomp, spanrollen en een nieuwe
multiriem. Met de oude riem had ik de borgbouten verbogen inderdaad.
Morgen nieuwe olie en filter halen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vandaag even een ritje gemaakt van zon 80 km. Helaas geen mooi weer voor fotos. Die komen nog wel.
Wat me opviel is dat de auto wat zwaar stuurt. Ik heb daar al diverse oplossingen voor gevonden op het forum.
Verder is hij traag in vergelijking met mn 2.0i 16v. Das logisch voor een diesel met maar 90pk. Maar ik vraag me af of de turbo het doet. Dit is mn eerste diesel en ook mn eerste turbo. Hoe weet je of de turbo het doet?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een gezonde 1.9 TD gaat toch best af hoor, al is het geen raceauto.
Echt specifiek een superduw krijg je niet van de turbo, maar het komt best vlot van z’n plek. De turbo testen kan o.a. met een turbodrukmeter, even googelen.
Voor het sturen zou ik beginnen met verse LHM.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Sturen gaat na het smeren vd kruiskoppeling al veel beter. Daarstraks een onderzeese tunnel geprobeerd,is geloof ik 15% maar ik kom in zn 3 niet boven de tachtig uit
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive