Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vandaag de hoogteregelaar van de groene Xantia vervangen.
Eerst ‘s ochtends naar Opdam in Valkenburg (ZH), alwaar ze een geschikte donor hadden staan. Auto naar binnen (op een heftruck ) en omhoog. Voor de zekerheid de laagste stand ingelegd en drukloos gemaakt, maar echt nodig was dat niet. Toen met de botte bijl (blikschaar en luchtsleutel) de hoogteregelaar onder het ding vandaan gefietst. Kwartiertje werk.
Thuisgekomen de restjes leiding eraf gepeuterd. De leidingrubbertjes zagen er nog goed uit, dus die maar goed bewaard. Daarna op naar de doe-het-zelf garage, waar ik een 4-kolommer besproken had.
Demontage van de defecte hoogteregelaar verliep voorspoedig. Alles was mooi gangbaar en kwam eenvoudig los. Voor de zekerheid had ik de boel wel even in de IMAL gezet.
Het terugmonteren van de vervangende hoogteregelaar had wat meer voeten in aarde, maar ook dat ging heel behoorlijk. In anderhalf uur was het klusje klaar. Daarna moest ik alleen nog even de rijhoogte instellen. Dat deed ik voor het eerst en duurde daarom even - je bent gauw te enthousiast. Uiteindelijk stond de auto netjes horizontaal en kwam daar ook weer terug na het verstellen van de stand. Ondertussen goed opgelet of er niets ging lekken, en ook dat was niet het geval.
Nou hopen dat de vervangende regelaar het weer een poos uit gaat houden.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die hoogteregelaar doet ‘t perfect.
Helaas is nu de koppeling bijna stuk. Het druklager rammelt dat het een lieve lust is. Meteen maar doorpakken, woensdag wordt het geheel vervangen. Koppeling compleet, krukaskeerring, bakkeerringen en de geleidebus. Hebben we dat maar weer gehad…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, dat rijdt weer als een nieuwe.
Nieuwe koppeling compleet, geleidebus, krukaskeerring preventief laten vervangen, alsook de bakkeerringen.
Het oude druklager (Valeo, 150 Kkm) zit muurvast. Is met de hand niet meer te draaien. De koppelingsplaten die eruit kwamen zagen er nog prima uit, maar de drukgroep was wel compleet ingevreten door het druklager.
Vervangen van het geheel was dan ook absolute noodzaak.
Samen met verse bakolie moet het schakelgebeuren weer een mooie poos verder kunnen.
Goed bezig lees ik, ik ben ook net aan de Xantia staan een hoop interessante zaken.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En weer een jaar APK.
Voordeligste auto houdt het ‘t langste vol?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, zoiets. Maar het ding maakt ook niet veel kilometers.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Er is wat onderhoud uitgevoerd: Olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, anti-zink bol, rammelstokken voorzijde zijn allemaal vervangen.
Rest nog een lichte olielekkage rond de carterpan. Is nu een beetje aangesmeerd, helpt niet afdoende. Bij tijd en zin moet de pan er dus onderuit.
Verder doet ie gewoon wat ie doen moet: probleemloos kilometers maken.
Wat je noemt een degelijke, betrouwbare auto.
Maar wel saai
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een jaar is ook zo weer om… Woensdag gaan we weer proberen om een APK voor deze Xantia te regelen.
Ik verwacht niets, maar je weet maar nooit natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Blanco formulier gehaald. Máár, er is toch wat loos: de lambdasonde regelt ‘m te arm. Waarschijnlijk tijd voor een nieuwe lambdasonde. Dat is geen reden voor afkeur maar wel iets dat opvolging vraagt. Een te arm mengsel is niet heel best voor een motor.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Weer bijna een jaar voorbij!
Voor dit jaar staat er dan groot onderhoud op stapel.
De boodschappenlijst omvat onder andere:
Distributie compleet
Multiriem
Waterpomp
Koelvloeistof
Olie en filter
LHM
Carterpanpakking
Klepdekselpakking
Bougies
Luchtfilter
Lambdasonde
Nokkenaskeerringen
Krukaskeerringen (we zijn dan toch bezig )
ADAL’ers
Droger (airco)
Waarschijnlijk 2 dagen logeren in de garage. Daarna moet deze Xantia weer makkelijk anderhalve ton verder kunnen, is het idee…
De bollen zijn afgelopen zomer allemaal vervangen. Buiten dat de auto echt aan een beurt toe is, doet hij het verder geweldig en vrouwlief rijdt er ook graag in. Geen enkele reden om deze auto weg te doen, dus.
Is toch wel een lijstje…
Je zou haast de motor eruit halen en dan gelijk koppeling meenemen…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Sterker: de motor gaat eruit. Maar de koppeling is pas 1,5 jaar en minder dan 10.000 km oud, dus die sla ik deze ronde over
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Aanstaande maandag zal de operatie beginnen. Als het goed is, eindigt het de 24e met een nieuwe APK en een technisch kerngezonde Xantia.
Succes!
Hopelijk geen onverwachte ellende zoals bij de CX…
Maar wat dat betreft ben je niet voor 1 gat te vangen…