5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

BX 14 RE type 1
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 05 februari 2006 11:21 PM
  [ # 61 ]

Zo, het werd tijd voor een BX 14 RE type 1 update.

Grofweg kun je stellen dat het ding best wel veel slechte punten heeft. OK, het is welliswaar een type 1, maar dan nog…

Goed, het is dus een type 1 met ROEST:

- voorruitstijl. is ooit eens ander ruitje ingekomen. Div. roestplekken
- roestplek net onder het voorspatbord boven he deurscharnier. Ik denk dat de lekkage waarvoor de vorige eigenaar nog raad vroeg op het forum hierdoor veroorzaakt wordt. Het is echt een gat van doorsnede ong. een halve cm.
- roestplek bij het raamrubber lingsvoor precies bij de knik van dak naar voorruitstijl. NIet door.
- dorpel rechtsachter:

-rem en veerleidingen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TKY8LHXV
Hieronder met name de onderste winding van de krul
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CFMGVCYN
Hieronder is nie de krul rot maar de leiding naar de veerpoot:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CG3GIUYK

Deze roestplekken (behalve de leidingen) maar even met owatrol behandeld. De leidingen doe ik ff opschuren, owatrollen en dan tectyleren. Korte termijn aanpak.

Edit:
Over roest gesproken: nu vergeet ik de uitlaat nog. De auto was nog mooi stil toen ik hem in de garagebox zette. Daar was nu echter geen sprake meer van.. Flink sportief geluidje. De oorzaak was ook snel gevonden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VESUJZRH

- koelfan doet het niet. De schakelingang van het relais krijgt geen spanning. Zekeringtray rot? De zekering is heel en het relais klikt wel (krijgt wel stuurspanning). Met een bypass blijkt de fan wel te willen draaien. FF 12 volt op het juiste contactje van de ventilator zetten dus.

- voorremblokken vervangen en oude schijven van de turbo d12 gemonteerd (op deze schijven had ik 1 setje blokken versleten). De schijven waren vooral roestig aan de binnenkant. De remmen trilden ook gigantisch, dus waren waarschijnlijk ook flink krom.

- was afgekeurd op beide handremkabel. De linker was door (en nu vervangen). De rechter had nog een hele buitenmantel. Geen afkeur dus.
Je wordt met een beetje routine wel steeds sneller in het handremkabel wisselen

- stuurschijf hadi k nog niet. Ik kon geen scheuren ontdekken, maar zal wel niet voor niets zijn.

- achterremschijven. Deze waren echt slecht.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UBSVBT8H

Ik heb er maar ff 2 anderse schijfjes opgezet die ik nog had liggen. Ik kon de remblokken er niet uitkrijgen omdat de lange boot waarmee de remblokken vastzitten vastgeroest waren. Otnluchtnippels zaten natuurlijk ook muurvast Confused

Iets anders wat nog op het programma stond was de lichtschakelaar vervangen en relais aanleggen zodat de lichtschakelaar alleen nog de relais hoeft aan te sturen en niet meer de hele hoofdstroom. Maar dat heb ik maar ff lekker laten zitten.. Komt nog wel (als ik er zin in heb).

Zoals ik het nu zie is deze 14 leuk om ff erbij te hebben voor zolang alsh et duurt, maar t wordt geen blijvertje, daar is ie denk ik toch te slecht voor.

Toch nog een leuke afsluiter: het carburateurtje zag er pico bello uit. Het lijkt wel alsof die recent geleden eens is vervangen of gereviseerd:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GLN3WQTZ

Profiel  

Martijnus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104

Gepost: 05 februari 2006 11:40 PM
  [ # 62 ]

carbje had ik schoongemaakt Smile ook de buitenkant (als je toch bezig bent…) ik hou er namelijk niet van dat ik de binnenkant schoonmaak en dat ie na montage weer vol troep zit. en het oogt leuk.

Toch jammer dat jij nóg meer punten bent tegengekomen waarop ie minder goed blijkt te zijn.
Afgezien van de apk punten is het toch nog een boel Confused

Het gat waardoor ie lekt heb ik zelf echt niet kunnen vinden (of is het dat gat wat links onder in de hoek van de ruit zit?) ik dacht dat ie daar door lekte.

ik hoop dat het nog wat gaat worden…maar die roest had ik minder erg verwacht. Dorpel was me verteld door apk kerel…maar de rest had hij ook niet gezien (ja de remmen maar daar was ie ook op afgekeurd)

BX-loos

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 06 februari 2006 11:54 AM
  [ # 63 ]

Vanmorgen ff een voorpijpje gescoord. EUR 30.30 viel me behoorlijk mee. Ik kon hem zelfs gelijk meenemen. De stuurschijf moesten ze wel weer bestellen. Komt later wel. Dan kan ik het hok in elk elk geval bijtijds door de APK sleuren.

Profiel  

visapowerrr
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 515

- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Gepost: 06 februari 2006 12:55 PM
  [ # 64 ]

He Marten,

Succes met de bix, ik zal nog even informeren voor t dashboard

Profiel  

Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 942

Gepost: 06 februari 2006 02:30 PM
  [ # 65 ]
mpostma schreef:

Vanmorgen ff een voorpijpje gescoord. EUR 30.30 viel me behoorlijk mee. Ik kon hem zelfs gelijk meenemen. De stuurschijf moesten ze wel weer bestellen. Komt later wel. Dan kan ik het hok in elk elk geval bijtijds door de APK sleuren.

Ik heb nog zo’n montagekit trouwens. heb je daar nog wat aan?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 06 februari 2006 03:08 PM
  [ # 66 ]
Caroline81 schreef:
mpostma schreef:

Ik heb nog zo’n montagekit trouwens. heb je daar nog wat aan?

Dat denk ik wel ja. Zo’n verse pakkingring kan zeker geen kwaad en nieuwe boutjes komen ook wel van pas. De rest van de uittlaat vanaf de voorpijp was trouwens nog recent geleden vernieuwd, dus ik verwacht dat ik de oude verroeste voorpijp er nog een beejte makkelijk uit kan krijgen.

Voor de praktische details spreek ik je wel op MSN. Bedankt alvast!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 20 februari 2006 11:49 AM
  [ # 67 ]

Weer een BX 14 RE update.

Stuurschijf zit erop. remleidingen achter geschuurd en getectyleerd. Geconstateerd dat de r-koplamp idd best wel een hoop reflectie mist (volgens APK door vorige eigenaar meer “als” 25 % “geoxydeerd”) en de oprolautomaat van de veiligheidsgordel achterin is idd defect.

Laatste punt, de uitlaat. De voorpijp was ernstig doorgerot. Helaas zaten de boutjes waarmee de voorpijp aan het spruitstuk vast zit ook ernstig gecorrodeerd en wilden niet meer los. Dus de zaag erin. Uiteindelijk los gekregen, toen bleek in het “pretpakket” dat ik van Caroline had gekregen niet de juiste bouten zaten. De gevlochten ring uit dat setje (die bij Caroline’s Visa blijkbaar niet wordt toegepast) pastte overigens wel.

Na wat gedachten over sloopmeetings enzo toch maar op zoek naar passende boutjes. Dealer: montagesetje kost 55 EUR en daar zit ook een gevlochten ring in! HALLO, dat kost bijna net zoveel als 2 voorpijpen bij elkaar! Of de helft van wat die BX gekocht heeft voor 2 flutboutjes: dacht t niet. Bogamat: ja die hebben wij nog wel.  Komt ie met 2 bouten die weer ong. 1 cm te kort zijn: ja, dit moet echt op die BX passen (ja, volgens het grote boek). Nu weten we onderhand wel wat automaterialenzaken weten van voorpijpmontage….

Ik ga het nu in elk geval gewoon lekker “houtje-touwtje” oplossen. 2 stukken draadeind erin (wel met de juiste veren erbij) en dan zal het ook wel blijven zitten. Die 14 gaat nu hoe dan ook door de APK. Ik ben niet van plan om me nog meer te laten kisten door dat kreng, pardon… ding/hok.

Positieve nieuws: hij start wel lekker.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 20 februari 2006 12:02 PM
  [ # 68 ]

Geconstateerd dat de r-koplamp idd best wel een hoop reflectie mist

Ik heb nog wel een koplamp voor je, mag je gratis hebben

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 20 februari 2006 12:07 PM
  [ # 69 ]
Harm schreef:

Geconstateerd dat de r-koplamp idd best wel een hoop reflectie mist

Ik heb nog wel een koplamp voor je, mag je gratis hebben

Is het een rechter? (voor de kijkers links: = passagierszijde (niet in engeland)). Dat zou wel mooi zijn. Hoef ik in elk geval ff niet tijdelijk de lamp om te wisselen met de 2Loose (die trouwens vanmorgen na de actie van gisterenavond niet meer stottottorde)

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 20 februari 2006 12:40 PM
  [ # 70 ]

Is het een rechter?

Ik heb 2 complete sets koplampen liggen, zowel links als recht dus Smile

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 20 februari 2006 12:44 PM
  [ # 71 ]
Harm schreef:

Is het een rechter?

Ik heb 2 complete sets koplampen liggen, zowel links als recht dus Smile

Ah, helemaal goed dus!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 14 maart 2006 05:59 PM
  [ # 72 ]

Ik ben afgelopen weekend eens bij de GS geweest en ik kwam eigenlijk al snel tot de conclusie dat het eigenlijk van de gekke is om met deze 14 door te gaan.

Even wat pro’s en contra’s voor het wegdoen van de 14

Pro’s wegdoen

- de GS is mijn hobbyhok en dat zou deze 14 niet moeten worden
- Ik heb een prima rijdende BX 14 2L als backup hok voor de turbod12
- koets en interieur is niet erg goed: op het eerste gezicht is de koets best aardig, maar ga je verder kijken, valt het toch behoorlijk tegen. Om er echt een toppertje van te maken moet ie gerestaureerd worden

Contra’s wegdoen

- weinig kms. Motor loopt als een tierelier, bak schakelt heel fijn. Oderstel voelt ook prima aan.
- het is een leuk en karakteristiek autootje en er zit nog best redelijk wat nieuw spul op: staat van onderhoud is niet slecht.

Nu neig ik ernaar om em te slopen, tenzij iemand mij los maakt.

Zie voor details van wat er al aan gebeurd is en wat er nog aan moet gebeuren dit topic.

Voor de apk moet de uitlaat worden vastgezet (voorijp op spruitstuk) EN een koplamp vervangen en de gordels achter eruit of de linkergordel vervangen. Prijsidee 200 EUR. Aanschafprijs + gebruikte schijven v+a, nieuwe blokken voor, nieuwe uitlaatvoorpijp, nieuwe handremkabel + stuurschijf + tijd.

Mocht iemand een over willen nemen met APK dan kan dat wel geregeld worden natuurlijk.

Gebreken verder:
- roestgat in dorpel achter
- remleidingen begonnen met roesten (nu getectyleerd)
- roest rond voorruitstijl, zowel links als rechts
- roestgat in a-stijl onder voorspatbord (heeft waterlekkage veroorzaakt en hoop dat die lekkage opgelost is als dit wordt dichtgemaakt).
- motorventilator werkt niet (iets in de zekeringtray: geen kapot relais of verzekering).
- aanjager werkt brak
- dashboard verkleurd, stoelbekeding erg slecht

Het wagentje ziet er (zie foto’s) op het eerste gezicht overigens niet slecht uit, maar ik heb bij nader inzien gewoon geen zin en tijd om er echt wat zinnigs mee te doen.

Kortom: belangstellenden gezocht, of voor de hele koets ter overname OF voor losse onderdelen.

Profiel  

rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1162

Gepost: 14 maart 2006 06:45 PM
  [ # 73 ]

Efkes bij aangeboden neerzetten?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 15 maart 2006 03:23 AM
  [ # 74 ]

Zo te zien nog niet veel belangstelling voor de koets. Denk dat ik em maar ga slopen. Liefhebbers voor een sloopmeeting zijn welkom.

Profiel  

visapowerrr
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 515

- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Gepost: 15 maart 2006 10:22 PM
  [ # 75 ]