









Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Het verhaal:
Onlangs een Citroen DS gekocht uit 1972. De auto liep bij aanschaf niet heel geweldig, voornamelijk op hogere snelheid rijdt de auto schokkend, maar dan ook echt schokken. Mijn vermoeden was de carburateur, deze heb ik laten reinigen en voorzien van een nieuwe pakkingset; het probleem schokken aanwezig blijft. Tijdens een lange rit, na het reinigen van de carburateur, vielen de toeren weg en kwam er een pruttelende reactie op het gaspedaal en de auto sloeg af. Direct opnieuw gestart en daarna proberen gas te geven, gevolg: weer kwam de auto niet op toeren en sloeg af. Daarna even gewacht en weer op nieuw gestart en toen kon ik weer rijden. (het schokken/ inhouden blijft)
Daarna heb ik de auto een tijdje niet gebruikt, verder heb ik afgelopen week de startmotor vervangen. Gisteren heb ik de auto weer gestart en deze liep stationair slecht, wel een rondje door de straat gereden. Daarna auto een half uurtje laten staan en weer opnieuw gestart. De auto bleef niet stationair lopen en zodra ik gas geef smoort de auto. Na een paar keer starten start de auto nu niet meer.
In 2015 zijn de kleppen gesteld, zijn de contactpunten/ rotor/ verdelerkap/ condensator/ bougies vernieuwd. Onlangs heb ik de accu en bougiekabels vernieuwd. Ook heb ik een nieuw bobine geprobeerd, echter maakt dit geen verschil.
Graag zou ik tips ontvangen om dit vervelende probleem op te lossen.
Benzinepomp?










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Daar dacht ik ook aan en dus heb ik dat even getest,maar binnen no time had ik een conservenblik half vol benzine.
Is de massakabel naar het motorblok 100% ??? zodat de vonken makkelijk kunnen overspringen.
Opbrengst van de brandstofpomp in orde ??? zodat de vlotterkamer op peil blijft.
Brandstoffilter in orde ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Misschien vuile benzine vanwege een tank met roest o.i.d.
Je zou hem uit kunnen sluiten door een losse jerrycan met schone brandstof te gebruiken.










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Is de massakabel naar het motorblok 100% ??? zodat de vonken makkelijk kunnen overspringen.
Opbrengst van de brandstofpomp in orde ??? zodat de vlotterkamer op peil blijft.
Brandstoffilter in orde ???
De massakabel is al eens vernieuwd en lijkt nog goed, echter valt het te proberen deze te vervangen voor een nieuwe.
De opbrengst van de brandstofpomp is in orde, conservenblik was binnen no time half vol. Brandstof filter zit er niet tussen, deze heb ik er af gehaald om te testen of dat eventueel de spelbreker is.










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
pavang schreef:Misschien vuile benzine vanwege een tank met roest o.i.d.
Je zou hem uit kunnen sluiten door een losse jerrycan met schone brandstof te gebruiken.
De brandstof in het conservenblik was helder van kleur en niet vervuild.
Kan toch weer een vuiltje zijn in een sproeier.
Je hebt na het reinigen een lange rit kunnen maken.
Vaak komt er een hoop prut los als je de tank bijna hebt leeggereden of als de auto lang heeft stilgestaan.
Deksel van de carb heb je er zo af…
Je zou ook nog kunnen denken aan vacuum in de tank (maar dat zou dan na langere tijd moeten verdwijnen)
Verteerde aanzuigslang. (ruik je meestal wel ergens)
Slecht contactslot (kabeltje rechtstreeks van plus naar bobine proberen)
Voorschakelweerstand van de bobine omzeilen.
Contactpunten geoxideerd (weerstand meten)
Slechte condensator ook al is ie bijna nieuw.
Bougie- of bobinekabel niet ver genoeg in de verdeelkap gestoken (heb je vast al 3x gecheckt)
Ontsteking kan je controleren door een losse bougie aan een van de kabels te prikken en op het blok te leggen.
Geen valse lucht (motor slaat af tijdens gas geven) : is de voetplaat van de carburateur nog vlak/recht ??
Wat h@ns al melde: maar leg dan alle 4 fff “los” op het blok. Vonken ze alle 4 goed ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
H@ns schreef:Kan toch weer een vuiltje zijn in een sproeier.
Je hebt na het reinigen een lange rit kunnen maken.
Vaak komt er een hoop prut los als je de tank bijna hebt leeggereden of als de auto lang heeft stilgestaan.
Deksel van de carb heb je er zo af…Je zou ook nog kunnen denken aan vacuum in de tank (maar dat zou dan na langere tijd moeten verdwijnen)
Verteerde aanzuigslang. (ruik je meestal wel ergens)
Slecht contactslot (kabeltje rechtstreeks van plus naar bobine proberen)
Voorschakelweerstand van de bobine omzeilen.
Contactpunten geoxideerd (weerstand meten)
Slechte condensator ook al is ie bijna nieuw.
Bougie- of bobinekabel niet ver genoeg in de verdeelkap gestoken (heb je vast al 3x gecheckt)
Ontsteking kan je controleren door een losse bougie aan een van de kabels te prikken en op het blok te leggen.
Ik heb de vlakte getest met een liniaal en deze leek wel redelijk valk. Als ik de carburateur op het blok zet wiebelt deze wel een beetje alvorens ik deze vast zet. Zou dit kleine beetje wiebelen al te veel valse lucht kunnen veroorzaken? Hoe kan ik de carburateurvoet het beste vlakken?
Bougies kan ik wel even vervangen en testen voor de zekerheid, welke bougies zijn het meest geschikt voor de DS?
Ik zal morgen ook even een nieuwe condensator bestellen. kabels heb ik inderdaad al wel diverse malen gecheckt.
Waarom bougies vervangen ??? zou ik niet doen: hebt je recent gedaan. Eerst controleren door alle 4 er even uit te draaien dan weer in de bougiekabel prikken en en zorgen dat ze goeie massa krijgen. Geven ze (alle 4) nu een goeie/degelijke vonk ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ettore Bugatti had als lijfspreuk: Als je denk dat er iets aan je carburateur mankeert moet je naar je ontsteking kijken.
-Bougiekabels ergens langs metaal?
-Contactpuntjes? Zoja, 1-2-3 monteren.
-Verdelerkap?
-Contactslot?
-Enz. enz
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Condensator vervangen.
Het smoren zou idd valse lucht kunnen zijn. De voet van de carburateur vlak je met schuurvel op een glasplaat. De tip die ik laatst kreeg: als je de voet vlakt moet ook de pakking worden vervangen, deze vervormt ook.
Vwb de bougieskabels, niet alle kabels zijn geschikt, welke heb je gekocht?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Lekkages aan de carburateur zijn vij goed op te sporen met remmenreiniger. Bij daaiende motor een pufje tegen de onder flens of de gasklep as geeft direct toerenverschil als er een lekje is.
Oppassen dat je niet bovenin je carburateur spuit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een Dspecial met een DV2 motor zou voorzien moeten zijn van een enkelvoudige solex carburateur. Deze zijn berucht voor versleten gasklepassen en het kromtrekken van de voet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste