GW-tje schreef:Vandaag is de eerste olierestrictor geplaatst in een EP6-motor.
De nieuwe restrictor is toepasbaar voor de volgende motoren:
- BMW / PSA “Prince” blok, in 1,4 en 1,6 ltr uitvoeringen, zonder en met turbo,
deze zijn in de basis gelijk.
- EP6/EP6C, 1598cc, uitvoering als Vti, zonder turbo, 120hp.
- EP6DT/EP6CDT/EP6CDTM en EP6DTS, 1598 cc, uitvoeringen als THP met turbo in diverse vermogens,
tussen 150 en 200hp.Met dank aan Wim Looijen voor de foto’s. Hij heeft de primeur voor deze restrictor.
Vanaf vandaag te bestellen!
Reken op een levertijd van circa 3 weken voor de eerste serie. Dit ivm de decembermaand.
Info via pb.
Volgens mij staat mijn antwoord in deze post.
De vraag is nu hoeveel deze auto verbruikt en wat het verschil gaat zijn.
Word dit teruggekoppeld?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De nieuwste restrictor zou inderdaad ook in die EP6 van je vriendin moeten passen.
Gegevens worden, indien ik ze van de desbetreffende gebruikers krijg, uiteraard hier gedeeld.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
kawakees schreef:
De vraag is nu hoeveel deze auto verbruikt en wat het verschil gaat zijn.
Word dit teruggekoppeld?
De genoemde EP6 zit in mijn DS4 1.6 VTi van 2013, met nu 55k kilometers. In de 6k kilometers welke ik er nu mee heb gereden sinds september heb ik ongeveer een 300 à 400 cc olie bijgevuld. Gisteren heb ik de restrictor geplaatst, ik ben de 1e proefpersoon voor dit type. Via GW-tje worden bijzonderheden teruggekoppeld.
Nu is het wel zo dat de VTi versie (dus zonder turbo) van de EP6 minder olieverbruikgevoelig is dan de THP versies, dus onderlinge verschillen zouden per type best fors uiteen kunnen lopen.
Eeerder heb ik van februari t/m september 2016 met een restrictor voor het EW10A blok rondgereden in een C5 2.0 16V Tourer van 2008, met 197k op de klok (totaal 30k mee gereden). Voor plaatsing ongeveer 1 liter olie per 3k (1malig zelfs 1,5 liter een week na een automaatspoeling, rarara wat het verband is…), na plaatsing van de restrictor ongeveer 0,5 liter op 7,5k à 10k. Olie bleef ook aardig van kleur (niet zwart of grijs).
Vanwege de goede ervaring in het EW10A blok is kort geleden ook een restrictor initiatief met GW-tje gestart voor het EP6 blok, waarover op internet ook veel inzake olieverbruik en vet wordende inlaatkanalen te lezen is (tot straalreinigen met amandelgranulaat aan toe, zie TROS Radar).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dank voor je aanvulling, Wullum!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Wullum schreef:kawakees schreef:
De vraag is nu hoeveel deze auto verbruikt en wat het verschil gaat zijn.
Word dit teruggekoppeld?De genoemde EP6 zit in mijn DS4 1.6 VTi van 2013, met nu 55k kilometers. In de 6k kilometers welke ik er nu mee heb gereden sinds september heb ik ongeveer een 300 à 400 cc olie bijgevuld. Gisteren heb ik de restrictor geplaatst, ik ben de 1e proefpersoon voor dit type. Via GW-tje worden bijzonderheden teruggekoppeld.
Nu is het wel zo dat de VTi versie (dus zonder turbo) van de EP6 minder olieverbruikgevoelig is dan de THP versies, dus onderlinge verschillen zouden per type best fors uiteen kunnen lopen.Eeerder heb ik van februari t/m september 2016 met een restrictor voor het EW10A blok rondgereden in een C5 2.0 16V Tourer van 2008, met 197k op de klok (totaal 30k mee gereden). Voor plaatsing ongeveer 1 liter olie per 3k (1malig zelfs 1,5 liter een week na een automaatspoeling, rarara wat het verband is…), na plaatsing van de restrictor ongeveer 0,5 liter op 7,5k à 10k. Olie bleef ook aardig van kleur (niet zwart of grijs).
Vanwege de goede ervaring in het EW10A blok is kort geleden ook een restrictor initiatief met GW-tje gestart voor het EP6 blok, waarover op internet ook veel inzake olieverbruik en vet wordende inlaatkanalen te lezen is (tot straalreinigen met amandelgranulaat aan toe, zie TROS Radar).
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik rijd zakelijk in een DS3 1.6 diesel en die verbruikt geen drubbel olie. Je vraagt je af waarom de PSA auto’s zoveel olie verbruiken waarbij de duurdere (bij navraag dealer) bijna niet. Bezuinigen of uit commercieel oogpunt..ik laat het in het midden.
We trappen allemaal in deze auto’s die de nodige kosten meebrengen en waarom? Omdat ze toch mooie sjieke auto’s maken. De Ds serie auto’s zijn een designplaatje van jewelste.
Interieur is subliem en motorisch zijn ze erg goed.
Leuk te lezen dat in jou Ds4 dezelfde motor zit als van mijn vriendin. Die dus erg veel olie verbruikt. Deze auto krijgt gewoon zijn beurten op tijd en er zijn geen noemenswaardige dingen. Momenteel is het verbruik 1:1500 Ben benieuwd wat een ristrictor kan betekenen in haar auto.
Zal GW ff pb-en.
Ik heb vandaag 2L 5W40 fullsynth. Eurol bij gevuld. Teller op 0 en nu kijken wat de motor gaat verbruiken. Als het verbruik zo blijft gaat er bij mij een ristrictor in. Ik heb het ook met mijn bevriende autodealer besproken was ook benieuwd naar deze ‘modificatie’ en zou graag op de hoogte willen blijven van de stand van zaken. Ik hou jullie op de hoogte over de 407. Voor de 308 gaan we wel een modificatie doen.
Mijn 406C 2.2 16v lust ook wel een slokje. Motortype is EW12J4. Past de restrictor hierop?
Bij de EP motoren is voornamelijk veel olieverbruik doordat de cilinderwand “verglaast”. Er komt een dun vliesje over de wand waardoor de olieschraapveer de olie er niet meer helemaal af kan krijgen. Hierdoor verbrandt er olie mee tijdens de arbeidsslag. Hierbij helpt de restrictor dit dus niet tegengaan. Wat bij de EP motoren vaak een oorzaak is van het olieverbruik: te rustig rijden. Mensen die het nieuwe rijden toepassen vullen soms een liter bij op de duizend kilometer en ik ken een man met een 200pk THP in zijn Peugeot RCZ die altijd zeer sportief rijdt, die geen druppel tussen de beurten hoeft bij te vullen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ondertussen is de Oilsaver in vele variaties alweer ruim een jaar in productie. Volgens mij zijn vele gebruikers er tevreden over.
Overigens, ze zijn nog steeds te koop, dus aarzel niet om iets voor je portemonnee èn het milieu te doen!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Wullum schreef:
De genoemde EP6 zit in mijn DS4 1.6 VTi van 2013, met nu 55k kilometers. In de 6k kilometers welke ik er nu mee heb gereden sinds september heb ik ongeveer een 300 à 400 cc olie bijgevuld. Gisteren heb ik de restrictor geplaatst, ik ben de 1e proefpersoon voor dit type. Via GW-tje worden bijzonderheden teruggekoppeld.
Nu is het wel zo dat de VTi versie (dus zonder turbo) van de EP6 minder olieverbruikgevoelig is dan de THP versies, dus onderlinge verschillen zouden per type best fors uiteen kunnen lopen.
Het lijkt erop dat mijn EP6 blok niet gevoelig is voor een restrictor. Nu betreft het hier geen THP blok maar een VTi blok zonder turbo.
Vorige week bij 62K is 700cc olie bijgevuld door de dealer (tijdens een terugroepactie voor de motorkap, ik was er toch hè). Gemeten vanaf de vorige bijvul bij 55K betekent dat een verbruik van 700cc op 7K, dus 1 liter per 10.000 km. Dit is méér dan ikzelf had vastgesteld, dus ik sluit niet uit dat de dealer wat erg gul is geweest met bijvullen. Dealer vond het een zeer net verbruik. Ik ga dit de volgende keer dus weer zelf doen.
Mijn oilsaver is te koop. De auto waar hij voor bedoeld was is ingeruild en hij zit nu nog in de envelop. Model EW10J4. Graag contact via PB bij interesse.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Is er bij een EW12J4 ook bekend waardoor deze olie drinkt?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De EW12J4 is “gewoon” een opgeboorde versie van de EW10J4. De inhoud is 2,2 liter. De constructie van deze motor is verder gelijk en zal ook dezelfde problemen hebben qua olieverbruik. Ook hier zal het een combinatie zijn van carterventilatie, blow-by en klepseals, waarbij de carterventilatie een grote rol speelt in het olieverbruik, zoals is gebleken.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Kan jij zo’n restrictor voor een EW12 leveren? Zou jij mij een pbtje kunnen doen met kosten? M’n Peugeot loopt namelijk op mengsmeer…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
PB verstuurd
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991